Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Volt, ahol egymás ellen fordította a szülőket az iskolanyitás


Diákok érkeznek a Gyáli Bartók Béla Általános Iskolába 2021. április 19-én. Az általános iskolák alsó tagozatai ezen a napon visszatérnek a tantermi oktatáshoz, és kinyitottak az óvodák is
Diákok érkeznek a Gyáli Bartók Béla Általános Iskolába 2021. április 19-én. Az általános iskolák alsó tagozatai ezen a napon visszatérnek a tantermi oktatáshoz, és kinyitottak az óvodák is

Az iskola- és óvodanyitás első tapasztalatairól kérdeztünk szülőket, volt köztük, aki bevitte a gyermekét, mert nem tudta megoldani, hogy otthon maradjon vele, de a többség inkább otthon tartotta. Vannak tankerületek, ahol a miniszteri levél ellenére fenyegetéssel próbálják presszionálni a szülőket és a tanárokat is, és mintha a döntéshozóknál a gyerekek szempontjai lennének a legkevésbé érdekesek.

A szülők között nagyon nagy volt a feszültség az iskolanyitás előtti napokban – mondta a Szabad Európának B. Kata, aki nem engedte iskolába a 3. osztályos kislányát. Először azt tervezték, hogy a szülők közösen fordulnak az iskola igazgatójához, de kiderült, hogy nagyon megosztottak a kérdésben, egymásnak feszültek az indulatok. Volt, aki hisztériakeltésről beszélt és arról, hogy a gyereknek már jár a rendes oktatás, és nem érzékelik, hogy akkora lenne az egészségügyi kockázat. Így végül mindenki maga kérvényezte az otthonmaradást.

Kata gyermeke egy érdi iskola 28 fős osztályába jár, úgy tudja, hogy 5 gyermeket vittek be végül szülők. Azt mondja, a tanárnőjük, aki egyébként még nincs beoltva, nagyon rugalmas, segítőkész, a gyerekek online követhették a tanórát.

Kata május 10-ig kérte ki a kislányát, aki megértőnek bizonyult, bár nagyon hiányoznak neki a barátai, az osztálytársai, és szívesen menne iskolába, felfogja, hogy a járvány veszélyes helyzet lehet. Különösen azóta van ezzel tisztában, amióta a családon is átment a vírus.

Azt, hogy hogyan lesz később, még nem tudják, tisztában vannak azzal, hogy 250 óra hiányzás után esetleg osztályozó vizsgát kell tenni. Ugyanakkor, mint mondja, van annyi jegye a gyermeknek, hogy leosztályozzák, ráadásul folyamatosan tanulnak, bekapcsolódnak minden órába online, tehát jelen vannak, ezért nem teljesen világos, miért kell ezt hiányzásnak venni, még akkor is, ha igazolt hiányzásként kezelik.

„Volt pityergés, de kockázatosnak tartom, nem engedem”

Egy Budapest környéki általános iskolába és óvodába hordja gyermekeit egy a neve elhallgatását kérő anya, aki szintén az egészségügyi kockázat miatt döntött úgy, hogy egyiket sem engedi még közösségbe. Azt mondja, hogy ha nehezen is, de inkább megoldják a férjével, hogy otthon maradjanak a gyerekek. A 9 éves iskolás kisfiúnak nagyon hiányoznak az osztálytársai.

Az első hullám idején még inkább buliként fogta fel a digitális oktatást és azt, hogy otthon maradhat, most viszont volt pityergés, amikor megmondtam, hogy nem engedem iskolába. Nincs benne semmi veszélyérzet. Anya, én ezt úgysem kapnám el – ezt mondja, én viszont pontosan tudom, hogy az iskolában a járványügyi szabályok betartása a nullával egyenlő. Ilyen kisgyerekektől ezt nem is lehet elvárni. Egyelőre meg tudtuk győzni, hogy még pár hetet otthon kell maradni.

Az anya tehát úgy gondolja, hogy az iskolából jóval nagyobb eséllyel hozhatja haza a fia a vírust, miközben a férje és az édesanyja is épp csak túl vannak az első körös oltáson, minimális a védettségük. Így az óvodást sem vitte be a közösségbe. Nincs ezzel egyedül. A fia osztályába hat gyereket vittek csak be, és az óvodás szülők közül is többen oldják meg inkább, még ha nehezen is, hogy otthon tartsák a gyereket. Mint mondja, neki és a férjének ebben partner a munkáltató is. Ő négy órában dolgozik, most úgy oldja meg, hogy egy héten két nap dolgozik 8 órát, és kivesz egy nap szabadságot. Tehát ő van otthon három nap a gyerekekkel, a férje pedig két napot.

„​Akit meg tudunk védeni a családból, azt védjük meg, szerintem most ez a legfontosabb” – érvel az anya. Hozzátette, a tanáruk ebben maximálisan partner, segítőkész, online követik az órákat.

Fenyegetéssel gyakorolnak nyomást a szülőkre és a tanárokra

Közben nyílt levelet írt a döntéshozóknak a szülők presszionálása miatt a Szülői összefogás gyermekeink jövőjéért közösség. Mint azt a Kásler Miklós miniszternek, Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak, Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkárnak és Hajnal Gabriellának, a Klebelsberg Központ elnökének címzett levelükben írják, számos panaszt kaptak, hogy a tankerületek utasítására az intézményvezetők nyomást gyakorolnak a szülőkre, hogy döntésük ellenére is kénytelenek legyenek gyermeküket iskolába vinni. A többi között a tanév nyári meghosszabbításával fenyegetnek, a pedagógusoknak pedig megtiltják, hogy bármilyen módon – például a tanórák online közvetítésével, akár túlmunkát vállalva – segítsék őket.

Mint írják, annak ellenére tapasztalták ezt a fajta presszionálást, hogy Kásler Miklós miniszteri levelében rögzítette: az intézményvezetők igazolt hiányzásnak tekinthetik, ha a szülők a pandémiára hivatkozva otthon tartják gyermeküket. És noha a digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható, az intézmény biztosíthatja a jelenléti órába való online bekapcsolódás lehetőségét egy otthon maradó tanuló számára.

A levélírók arra figyelmeztetnek, hogy ezek a nyomásgyakorló intézkedések felerősítik a szülők közötti, illetve a szülők és a pedagógusok közötti feszültséget, amelynek a gyerekek látják kárát. Mint írják, azt kérik a címzettektől és a tankerületektől, hagyjanak fel a szülők presszionálásával, a gyermekek érdekében működjenek együtt a szülőkkel és a pedagógusokkal.

Az Oktatási Hivatal elrendelhet rendkívüli szünetet

Ezt válaszolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma a hvg.hu portálnak, amelyik amiatt kereste meg a tárcát, mert úgy értesült, hogy ha egy osztályban nem jelenik meg megfelelő számú diák a hétfői újranyitáskor, akkor rendkívüli szünetet rendelhetnek el.

A tárca a hírportálnak azt felelte, hogy ha egy osztályban senki nem kéri a jelenléti oktatást, akkor a tanárt más feladatok ellátására oszthatja be az intézmény vezetője. A diákok pedig a KRÉTA rendszeren keresztül kapják meg a feladatokat.

Répcelakon fegyelmit kapnak a tanárok

A Népszava írta meg, hogy a Sárvári Tankerületi Központhoz tartozó répcelaki Móra Ferenc Általános Iskola alsós tanárai közül egyetlen kivétellel senki sem ment tanítani hétfőn. A jelenléti oktatást A munka törvénykönyve 54. paragrafusára hivatkozva tagadták meg. Eszerint a munkavállaló köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása más személy egészségét vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.

A lapnak nyilatkozó egyik tanár elmondta, hogy a gyerekek többsége is otthon maradt. Az igazgató ugyanakkor minden távol maradó pedagógust behívatott, az érintettek fegyelmit kapnak.

  • 16x9 Image

    Fazekas Pálma

    Fazekas Pálma a Szabad Európa budapesti irodájának hírszerkesztője. Csaknem harminc éve dolgozik újságíróként, elsősorban hírek, hírműsorok szerkesztőjeként, hírszerkesztőségek vezetőjeként. A nyomtatott és az elektronikus sajtó szinte minden területén dolgozott, így a Kurírnál, az Interpress Magazinnál, a Magyar Rádióban, a Westelnél, a Magyar Televízióban, az InfoRádióban, az Origóban és az Infostartnál is.  

XS
SM
MD
LG