A horvátországi Pelješac híd hamarosan lehetővé teszi az utazók számára, hogy elkerüljék a határellenőrző pontokat, de nem mindenki van elragadtatva az impozáns építménytől.
Ivo Jerkovic az átadásra váró Pelješac hídról szemléli a tengerparti Komarnát, ahol polgármesterként dolgozik. „Ha megnyitják a hidat, egy kör közepén leszünk – mondta Dubrovnik és Mostar, a két turistacélpont felé mutatva, majd az Adriai-tengeren át a hegyvidéki Pelješac-félszigetre. – Úgy gondolom, hogy ez a turisztikai szezon nagyon jó lesz. – Hozzáteszi: „Két év Covid után készen állunk.”
A júliusban átadandó, 2,4 kilométeres híd, amelyen Jerkovic áll, drámai módon vágja át a dalmáciai partvidéken haladó szárazföldi útvonalak gordiuszi csomóját. A dél-horvátországi tengerparti úton közlekedőknek jelenleg egy bosznia-hercegovinai határátkelőhelyen kell áthaladniuk, mielőtt mintegy kilenc kilométerrel később újra belépnének az EU területére.
Térkép: A Pelješac híd megkönnyíti majd a horvát tengerparton való közlekedést, anélkül hogy át kellene szelni a bosznia-hercegovinai határt
Mivel Horvátország 2024-ben csatlakozik a schengeni övezethez, a rövid boszniai határszakasz hatalmas akadállyá vált. A schengeni tagság feltétele, hogy az utazókat és járműveiket a schengeni területre való belépéskor és az onnan való kilépéskor egyaránt ellenőrzik. Egy további ellenőrző pont Bosznia neumi parti sávjánál tovább nyújtaná a már így is masszív forgalmi dugókat a nyári hónapok hőségében.
A boszniai terület átugrásáról több elképzelés is létezett a híd megépítése előtt, köztük egy kompjárat, egy tenger alatti alagút és egy Bosznián átvezető zárt autópálya-folyosó. A szlovén Marjan Pipenbaher által tervezett híd munkálatai 2018-ban kezdődtek meg, miután az EU beleegyezett, hogy a költségek 85 százalékát fedezi, Horvátország pedig a fennmaradó 15 százalékot állja a 438 millió dolláros projektből.
A China Road and Bridge Corporation nyerte a négysávos híd megépítésére kiírt tendert. A cél az volt, hogy 2021-re kész legyen. A kínai munkások akár egy évet is eltölthettek a helyszínen helyi vendégházakban elszállásolva. A műszakok közötti pihenőidőben horgászó és tollaslabdázó építőmunkásokat lehetett látni a helyszínen.
A boszniai Neumban, amely a híd megnyitásával elveszíti az átmenő forgalom nagy részét, a helyiek még nem tudják, mit hoz a jövő. Van, aki bizakodó, mások pesszimisták. Nikita, a Motel More étterem pincére a horvát területet megszakító, Boszniához tartozó rövid tengerpartszakasz autópályája mentén nem túl optimista. „Ez az út az élet” – mondta tört angolsággal, és arra a következtetésre jutott, hogy amikor a híd megnyílik, és a nyaralók körbeautózhatják a főként a turistákra támaszkodó Neumot, tönkremegy a vállalkozása.
Az autópályától távolabb már kevesebb az aggodalom. A neumi vízpart közelében lévő City Bar and Caféban Davor, a tulajdonos abban bízik, hogy a Pelješac-félsziget strandjainak könnyű megközelíthetősége több bosnyákot fog lecsalogatni a tengerpartra, és megemlíti egy hamarosan megnyíló új főút egy szakaszát, amely lerövidíti az Mostarból Neumba vezető utat. Bár elismeri, hogy a főként Horvátországból érkező forgalomtól függő vállalkozások szenvedni fognak, azt jósolja, hogy „szerintem az autópályától távol nem sok minden fog történni”, és hozzáteszi: „Néhányan egyszerűen félnek a változástól.”
A horvátországi Komarnában a helyiek a turisták özönére készülnek. A festői falu, amelynek halászhajói az azúrszínű Adriai-tengeren ringatóznak, az átlátszó korlátokon keresztül teljes egészében látható lesz a hídon közlekedő autósok számára, ami azt jelenti, hogy az ismertlen település a saját reklámtáblájává válik.
Ivo Jerkovic, aki néhány vállalkozást tart fenn a városban, már el is kezdte az arculatváltást. Komarnában működtetett étterme, amely a téli időszakban a munkások étkeztetésére szolgált, hamarosan új névvel várja a vendégeket, utalva a teraszáról nyíló látványra: A Híd.