Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Véglegesen eldőlt: az EU tagországaiban 2035-re kivonják a szén-dioxidot kibocsátó autókat


Az Európai Unió tagállamai kedden véglegesen jóváhagyták azt a mérföldkőnek számító törvényt, amely 2035-ben megszünteti az új szén-dioxid-kibocsátású autók értékesítését, miután Németország megkapta a mentességet az e-üzemanyaggal működő autókra.

Az EU-tagállamok energiaügyi minisztereinek jóváhagyása azt jelenti, hogy végre hatályba léphet Európa autókat érintő klímapolitikája – hetekig tartó késlekedés után, amelyet Németország utolsó pillanatban kinyilvánított ellenállása okozott.

Az uniós jogszabály előírja, hogy 2035-től minden eladott új autó zéró szén-dioxidot bocsáthat ki, 2030-tól pedig 55 százalékkal alacsonyabb kell hogy legyen a szén-dioxid-kibocsátás a 2021-es szinthez képest. A célokat úgy tervezték meg, hogy elősegítsék az új autóflotta gyors szén-dioxid-mentesítését Európában.

Az Európai Bizottság ugyanakkor azt ígérte, hogy létrehoz egy legális utat a kizárólag e-üzemanyaggal működő új autók értékesítésének folytatásához 2035 után is, miután Németország ezt a mentességet követelte.

Az uniós politikától azt várják, hogy 2035-től lehetetlenné teszi a belső égésű motorral működő autók értékesítését az EU-ban. A Németország által elnyert mentesség azonban potenciális mentőövet kínál a hagyományos járművek számára – bár az e-üzemanyagokat még nem gyártják nagy mennyiségben.

Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint a megállapodás „fontos lehetőségeket nyit meg a lakosság számára a klímasemleges és megfizethető mobilitás irányába”.

„Az útirány egyértelmű: 2035-ben az új személyautóknak és kisteherautóknak zéró károsanyag-kibocsátásúaknak kell lenniük” – mondta Frans Timmermans, az EU klímapolitikai főképviselője.

Az e-üzemanyagok szén-dioxid-semlegesnek tekinthetők, mivel a szén-dioxid-kibocsátás megkötésével készülnek – ez a támogatóik szerint semlegesíti azt a szén-dioxidot, amely az üzemanyag elégetésekor szabadul fel a motorban.

A bizottság 2023 őszén javaslatot tesz arra, hogy 2035 után miképp folytatódhat a csak e-üzemanyaggal működő autók értékesítése. Az ilyen autóknak olyan technológiát kell alkalmazniuk, amely megakadályozza, hogy benzinnel vagy dízel üzemanyaggal is elinduljanak.

Lengyelország a törvény ellen szavazott, Olaszország, Bulgária és Románia tartózkodott.

A közlekedés az EU kibocsátásának közel negyedéért felelős.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU-ban pár év múlva csak kibocsátássemleges épületet emelhetnek

A Porsche és a Ferrari az e-üzemanyagok hívei közé tartozik, szerintük ezek révén elkerülhető, hogy járműveiket elnehezítsék a súlyos akkumulátorok.

Más autógyártók, köztük a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Ford az akkumulátoros elektromos járművekre fogad a szén-dioxid-mentesítés érdekében.

Németország késői beavatkozása, miután az uniós országok és törvényhozók már tavaly megállapodtak a fokozatos kivezetésről 2035-re, felbosszantott néhány EU-diplomatát, és olyan aggodalmakat vetett fel, hogy a kormányok megpróbálhatnak megakadályozni más, gondosan végigtárgyalt klímapolitikai megállapodásokat.

„Nem szeretjük ezt a kikényszerített megközelítést. Szerintünk ez nem igazságos” – mondta Teresa Ribera spanyol energiaügyi miniszter a késői, visszalépést jelentő követelésről, hozzátéve, hogy a jelenlegi értékelések szerint az e-üzemanyagok túl drágák ahhoz, hogy széles körben elterjedjenek.

Az EU energiaügyi miniszterei kedden abban is megállapodtak, hogy 12 hónapra meghosszabbítják a gázfelhasználásuk 15 százalékos visszafogására vonatkozó önkéntes célt, így segítve a felkészülést az orosz gázban szűkölködő következő télre.

Egyes uniós tisztviselők arra számítottak, hogy a miniszterek foglalkoznak azzal a vitával is, hogy az atomenergiát bele kell-e számítani az EU megújuló energiára vonatkozó célkitűzéseibe. Ez a kérdés megosztotta az országokat, és azzal fenyeget, hogy késlelteti az EU megújuló energiaforrásokra vonatkozó politikáját.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG