Az akkumulátorgyárak a hazai gazdaságpolitika állatorvosi lovai. Rengeteg közpénzt emészt fel az állami támogatásuk, sok vendégmunkás fog dolgozni bennük, a kormány pedig tíz évre kifizeti a bérüket. Az akkumulátorgyárak kedvéért három gázüzemű erőmű épül, és a környezetvédelmi szabályokon is lazítottak, mondja Bucsky Péter, a G7 újságírója.
Itt tudja meghallgatni a podcastot:
Négy gondolat a beszélgetésből:
1. Az Európai Unióban 2035-től betiltották a belső égésű motorral felszerelt új autók forgalomba hozatalát, bő tíz év múlva csak elektromos autókat vásárolhatunk. Emiatt a hagyományos motorokat gyártó üzemek nagy része be fog zárni, tízezrek veszíthetik el az állásukat, és sok ország gazdasági teljesítménye eshet vissza. A kormány az elektromos autók és az akkumulátorgyárak Magyarországra vonzásában látja a jövőt.
2. Bucsky Péter, a G7 újságírója szerint több száz milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatást kapnak, és hasonló nagyságrendű infrastruktúra-fejlesztést (vízművek, energia, közlekedés) hajtanak végre az akkumulátorgyárak környékén. „A kormány egy újonnan létrejövő munkahelyet 64 millió forinttal támogat, ezzel tíz évre kifizeti a munkások bérét” – tette hozzá.
3. Ezekben a gyárakban nagyrészt ázsiai vendégmunkások fognak dolgozni, de az akkumulátorgyárak kedvéért három gázerőművet is építenek, hogy legyen elég elektromos áram.
4. Bucsky Péter szerint nem képviselnek hozzáadott érteket ezek a beruházások, nem látszik, milyen előnye származik a magyar gazdaságnak az akkumulátorgyárakból – kicsit kommunista gazdaságpolitika van ma Magyarországon.