Amerika első, a rabszolgaság felszámolásáért küzdő újságját több mint két évszázad múltán újraindítják és modernizálják, mivel az ország továbbra is küzd a rasszizmus örökségével.
A The Emancipator újjáélesztett változata a Bostoni Egyetem Antirasszista Kutatóközpontjának és a The Boston Globe publicisztikacsapatának közös munkája, amely várhatóan a következő hónapokban indul el.
Deborah Douglas és Amber Payne, az új online kiadvány társfőszerkesztői elmondták, hogy a lapban írott és videós véleménycikkek, multimédiás sorozatok, virtuális előadások és egyéb tartalmak lesznek, amelyeket elismert tudósok és tapasztalt újságírók készítenek. A cél szerintük a faji igazságtalanságokról szóló nemzeti párbeszéd átformálása.
„Szeretem azt mondani, hogy ez előre megfontolt mindennapi antirasszizmus lesz – mondta Douglas, aki az indianai DePauw Egyetem újságíró-professzoraként dolgozott, mielőtt csatlakozott a projekthez. – Mindenkit megcélzunk, aki részese akar lenni a megoldásnak egy antirasszista társadalom megteremtésében, mert úgy gondoljuk, hogy ez vezet el bennünket az igazi célunkhoz, ami a demokrácia.”
Az eredeti The Emancipatort 1820-ban alapította a Tennessee állambeli Jonesborough-ban Elihu Embree, egy fémipari üzem tulajdonosa azzal a kimondott céllal, hogy „a rabszolgaság eltörlését támogassa, és hogy az ezzel az érdekes és fontos témával kapcsolatos traktátumok tárháza legyen” – olvasható a havi hírlevélnek a Tennessee Egyetem könyvtárában elérhető digitális gyűjteményében.
Mielőtt Embree korai halála véget vetett volna a The Emancipator rövid életének is, több mint kétezer példányban jelent meg. Az összes déli államban, valamint olyan északi városokban terjesztették, mint az abolicionista mozgalom központjának számító Boston és Philadelphia.
„Nehezen képzelik el a rasszizmus nélküli nemzetet”
Douglas és Payne szerint a lap örökségének felhasználása azért helyénvaló, mert az amerikaiak akkoriban valószínűleg ugyanúgy nehezen tudták rabszolgaság nélkül elképzelni az országot, „ahogy ma valószínűleg sokan nem tudják elképzelni a nemzetet rasszizmus nélkül”.
Az új The Emancipatort tavaly márciusban jelentették be, közel egy évvel azután, hogy a minneapolisi rendőrség intézkedése során 2020 májusában megölték George Floydot, ami világszerte heves rasszizmusellenes tiltakozásokat váltott ki.
„Az egykori abolicionistákat radikálisnak és szélsőségesnek tartották – mondta Douglas. – De ez is része az újságírói munkánknak – olyan eszközöket, olyan perspektívákat nyújtani, amelyek segíthetnek elképzelni egy más világot.”
A közelmúltban más projektek is felkerültek az internetre, amelyek az abolicionista újságok misszióját folytatják, köztük a The North Star, a polgárjogi aktivista Shaun King és az újságíró Benjamin Dixon által 2019-ben indított portál, amelyet Frederick Douglass befolyásos rabszolgaságellenes újságjának újjáélesztéseként harangoztak be.
Douglas szerint a The Emancipator, amely a nyilvánosság számára ingyenes, és elsősorban jótékonysági adományokból finanszírozzák, azért fog kitűnni, mert az éles hangvételű kommentárokra és a szigorúan alapos tudományos munkára összpontosít. A kiadvány munkatársai szerint radikálisan másfajta tartalmat nyújtanak majd a tipikusan gyorsan elévülő hírfolyamokkal szemben – mondta.
„Ezek valóban mélyreható tudósítások, mélyreható kutatások és mélyreható elemzések lesznek, amelyek tudományos alapokon nyugszanak mindenki számára érthető stílusban – mondta Douglas. – Mindenkit meghívunk erre a beszélgetésre. Azt akarjuk, hogy hozzáférhető, emészthető (…) és konkrét lépésekre felhasználható legyen.”
„Tényekkel és kontextussal zúzzuk szét az érveiket”
A kiadvány a rasszista félretájékoztatás elleni védőbástyaként is szeretne szolgálni, igazmondó, magyarázó videókkal és cikkekkel – tette hozzá. A lap kritikusan szemléli majd a populáris kultúrát, a filmeket, a zenét és a televíziót, és a járvány enyhülésével élő rendezvényeket tervez Boston környékén.
„Minden alkalommal, amikor valaki kiforgatja a szavakat, problémákat, helyzeteket vagy tapasztalatokat, mi ott akarunk lenni, és a tényekkel és a kontextus felhasználásával szétzúzni az érveiket” – mondta Douglas.
A kiadvány másik kritikus fókusza a nemzet legnehezebben feloldható faji problémáira adott megoldások bemutatása lesz – tette hozzá Payne, aki a BET.com vezető szerkesztőjeként és a Teen Vogue producereként dolgozott, mielőtt csatlakozott a projekthez.
„Vannak olyan csoportok, szószólók és törvényhozók, akik valóban a saját kezükbe veszik a dolgokat, számunkra pedig az a kérdés, hogyan tudjuk ezeket a megoldásokat felerősíteni és ezeket a történeteket elmesélni” – mondta.
„Kutatói szinten annyi tudományos munka van, amely nem fér bele egy szép, nyolcszáz szavas The Washington Post-véleménycikkbe. Ez több feltárást igényel. Talán egy multimédiás sorozatra van szükség, vagy egy videóra. Úgy gondoljuk tehát, hogy valóban egyedülálló helyzetben vagyunk.”
A projekt már közzétett néhány reprezentatív anyagot. A január 6-i, az amerikai Capitolium épületénél történt lázadás egyéves évfordulója alkalmából a The Emancipator interjút közölt a Harvard Egyetem egyik társadalmi igazságosság témáját kutató professzorával, valamint a kiadta a Boston College költészetprofesszorának kommentárját.
A közösségi médiában is közzétett egy videót, amelyben Ibram X. Kendi, a Bostoni Egyetem antirasszista központjának alapító igazgatója és a Hogyan legyünk antirasszisták? című könyv szerzője a fehér felsőbbrendűségről elmélkedik. Kendi a projekt társalapítója Bina Venkataramannal, a The Boston Globe főszerkesztőjével.
Bár az új The Emancipator elsősorban a fekete közösségre összpontosít, Douglas és Payne hangsúlyozza, hogy más kisebbségi közösségek problémáival is foglalkozni fog, például az ázsiaiak elleni gyűlölet növekedésével a globális koronavírus-járvány idején.
Érvelésük szerint a The Emancipator küldetése annál is fontosabb, mivel a rasszizmus tanításáról szóló vita nyomán az iskolák lettek a legújabb politikai csataterek.
„Országunk annyira polarizálódott, hogy a pártosodás felülírja a tudományt és a történelmi dokumentumokat” – mondta Payne.
„A pozitív diszkrimináció és a kritikus fajelmélet elleni folyamatos keresztes hadjáratok nem fognak megszűnni. A dobpergés folytatódik, ezért a mi dobpergésünknek is folytatódnia kell.”