A szomszédunkban zajló orosz–ukrán háború kitörése óta érezhetően visszaesett az emberek adományozási kedve, miközben a mélyszegények mellett még soha ennyi államilag fenntartott szociális szervezet nem fordult a civilek által működtetett adományboltokhoz segítségért. Körkép a kecskeméti adományboltokról és az egyre több, szegénységben élő család gondjairól.
Az akciós könyvek előtt épp egy rajzaiból élő hajléktalan beszélget a kecskeméti Medina Adománybolt tulajdonos-vezetőjével, Gál Zitával, aki olykor maga is műszakot vállal az eladótérben, jól ismeri a betérő vásárlókat. A férfi arról mesél, hogy korábban a rajzaiért kapott keresetéből és a koldulásból nap végére kijött egy kiló kenyér és fél rúd párizsi, ma viszont már üres zsemlére se mindig futja. „Ez egy jó hét” – mondja, mert hat napból már kétszer evett. Mielőtt távozna, a tulajdonos a lelkére köti, ha nem lesz mit ennie, este jöjjön vissza, segítenek neki.
Gál szerint a szomszédunkban zajló orosz–ukrán háború kitörése óta érezhetően visszaesett az emberek adományozási kedve, miközben a mélyszegények mellett még soha ennyi államilag fenntartott szociális szervezet nem fordult a civilek által működtetett adományboltokhoz segítségért.
Lepedők a mentőszolgálatnak, tetűirtó szer az óvodáknak
Eleinte rendhagyónak számított, ha egy hivatalos szervezet került a Medina látókörébe, az éves beszámolóból azonban jól látható, hogy ma már gyermekotthonok, áldozatsegítő központok, iskolák, óvodák, kórházi osztályok alapszükségleteit is próbálják pótolni – tudtuk meg a Medina tulajdonos-boltvezetőjétől. Éveken keresztül gyűjtöttek lepedőt a mentőszolgálatnak, tetűirtó szerrel látnak el óvodákat, és a lakásotthonok felszereltségén is igyekeznek javítani.
Gál Zita szerint már a Covid is jelentősen nehezített a helyzeten a bezárásokkal, de a járványügyi intézkedések miatt sem volt lehetőség leadni a feleslegessé vált, jó állapotú dolgokat. Ezt követte a háború, a gazdasági válság, a rekordinfláció, aminek következtében még a korábban rendszeresen adakozó emberek is egyre nehezebb helyzetbe kerültek. A háború hatására bekapcsoltak azok a zsigeri reflexek, amelyek spórolásra ösztönöznek.
„Legyen szó tárgyakról vagy pénzbeli támogatásról, érezhetően csökkentek a lehetőségek, miközben egyre szélesebb rétegek csúsznak le abba a státuszba, ahol már nem tudják a kereskedelmi boltok árait megfizetni, és hozzánk jönnének vásárolni. Érezhető, hogy beszűkült az emberek látótere, amiért persze nem lehet őket hibáztatni. Mindenki a saját családját, gyerekeit, rokonait, egzisztenciáját igyekszik biztos lábakon megőrizni, és ez a küzdelem ma már szinte minden mástól elveszi a figyelmet és az energiát, miközben az igény exponenciálisan megnőtt, és nem csak a civilek részéről” – ismertette a helyzetet Gál Zita.
Hozzátette: érezhetően egyre nagyobb forráshiánnyal küzdenek a szociális intézmények is, akár szakemberről, akár tárgyi feltételekről van szó. „Név nélkül kérnek segítséget, amit tiszteletben is tartunk, hiszen a dolgozókat, akik hozzánk fordulnak, már csak a hivatástudat tartja ezeken a helyeken, nem a fizetésük. Valójában azonban mi sem azt vállaltuk, hogy állami feladatokat próbálunk ellátni. Az adományozói részről érkező támogatásoknak köszönhetően sokáig sikerült megoldanunk ezeket a kéréseket, de az utóbbi időszakban már jobban meg kell gondolnunk, hogy milyen pluszvállalásokat teszünk az adománybolt működtetésén kívül. Az energiaárak elszabadulása miatt nagyon megnőttek a havi költségeink, a bérleti díjakat és a rezsit is ki kell termelnünk.”
Nélkülözők, tudatos vásárlók, kincskeresők
A nyugati mintára létrehozott hazai adományboltok zömének alapvállalása, hogy működtetik a boltot, ahol nyomott áron lehet jó minőségű használt holmihoz jutni. A Medina Adománybolt 2016-os alapításakor – a megye első ilyen üzleteként – ennél jóval komplexebb tervekkel indult, amihez 2017-ben háttérnek megszervezték az alapítványi formát. Nehéz helyzetben lévő emberek, perifériára szorult családok kerültek a fókuszukba, akiknek megsegítését az adományboltból befolyó bevételből fedezték.
Menet közben jöttek rá, hogy maga az adománybolt is megvalósult cél, hiszen elérhető áron kínál vásárlói élményt azoknak, akik korábban nem tudtak semmit megvenni maguknak. Rendszeresen felbukkannak a műértő kincskeresők és a mélyszegénységből jövő rászorulók. Az egyedi darabok miatt divatosnak tartják a fiatalok, megfizethetőnek a kisnyugdíjasok. Az újrahasznosítás miatt Nyugat-Európában kifejezetten kedvelt a tudatos vásárlók között, akik elhatárolódnak a fast fashion szellemiségétől, ám Magyarországon még mindig az olcsó ár jelenti az elsődleges vásárlói húzóerőt. A közösségépítő erő is fontos: a bolt ugyanis zömében nyugdíjasokat, megváltozott munkaképességű, tartósan munkanélküli embereket és önkénteseket alkalmaz, akik ma már egy kis családként dolgoznak együtt.
A krízishelyzetekre fókuszálnak
Jelenleg az élményadományokra és a krízishelyzetekben való gyors segítségnyújtásra fókuszálnak – összegezte a jelenlegi célokat Gál Zita. „Rugalmasak és gyorsak tudunk lenni az előre nem kiszámítható nehézségek esetén (betegség, baleset, háború, bántalmazó kapcsolatból való menekülés stb.). Az elmúlt hét év tapasztalatainak köszönhetően megerősödtünk menedzsmentvonalon is, így egyre gyakoribb, hogy egy cég célzott felajánlással fordul hozzánk. Tegyük fel, a vállalat egymillió forinttal támogatná rászoruló gyerekek kirándulását, mi pedig az alapítványunkon keresztül céltámogatásként megszervezzük, hogy a legjobb helyre kerüljön a felajánlás. Fontos számunkra a belénk vetett bizalom, hiszen nap mint nap tapasztaljuk, hogy nagyobb szükség van ránk, mint eddig bármikor, de az adományozóink nélkül semmik nem vagyunk.”
Kevesebben tudnak adományozni
A Védőháló Karitatív Közhasznú Egyesület és Adománybolt szintén régi, aktív tagja Kecskemét szociális védőhálójának. Egy hónappal ezelőtt új helyre költöztek, és bár most távolabb esnek a város központjától, tapasztalataik nagyon is közel állnak a Medinában hallottakhoz.
„A háború kitörésekor megijedtek az emberek, és extrém spórolásba kezdtek” – osztotta meg tapasztalatait Somogyi Tímea, a Védőháló Karitatív Közhasznú Egyesület és Adománybolt vezetője. A félelem később enyhült, de továbbra is érzékelhető, hogy nagyon lecsökkent az emberek lehetősége a segítésre. Kevesebb tárgy érkezik hozzájuk, mert inkább felhasználják, amit nem feltétlenül szükséges lecserélni. Alapvetően ruhából érkezik a legtöbb, de erre is van a legnagyobb igény – mondta a Kecsup.hu kérdésére a boltvezető.
Szemüvegre nincs tb-támogatás
„Jelentősen, nagyjából harminc százalékkal megnőtt a hozzánk forduló családos, kisgyermekes vásárlók száma. A százforintos gyerekruhából nem tudunk annyit kitenni, ami gazdára ne találna. Válsághelyzetekben priorizálni kezdenek a családok, először a szórakozásról mondanak le, aztán a ruházatról, cipőről. Ezt követi a gyógyszerek és az egészségügyi kiadások elhagyása. Tavaly hatszázezer forintot költöttünk szemüvegkiváltásra, mivel ez nem tb-támogatott költség, miközben a saját kiadásaink folyamatosan emelkedtek a megváltozott energiaárak miatt. A kollégáim igazi hősök, ugyanis vállalták, hogy egész télen gázfűtés nélkül üzemeltetik a boltot, hogy ne kelljen árat emelnünk. Nagyon büszke vagyok rájuk, hogy ennyire szívükön viselik a küldetésünket.”
A bolt üzemeltetésén túl leginkább tartósélelmiszer-csomagokkal segítik a hozzájuk forduló rászorulókat, illetve a személyes megkeresésekre fordítanak figyelmet. Nemrég a látókörükbe került egy család, akik súlyos anyagi gondokkal küzdenek, miután váratlan betegség következtében mindkét gyermeküket elveszítették két éven belül. A hosszan tartó ápolás és a temetések következtében teljesen eladósodtak, mivel az édesapa nem tudott pluszműszakot vállalni – ismertette egyik nehéz helyzetben lévő ügyfelük történetét Somogyi Tímea.
„Négyszázezer forint tartozásuk halmozódott fel, aminek a felét tudtuk összegyűjteni. A helyzet különlegessége, hogy maga a behajtó hívta fel a figyelmünket rájuk, miután látta, hogy két jóravaló ember tragédiájáról van szó, akik maguknak sosem kértek volna segítséget.”
Az egyesület és az adománybolt vezetője szerint az elmúlt időszakban jelentősen visszaestek az anyagi támogatások, felajánlások. Ugyanakkor a fiatalok között egyre népszerűbb az adománybolt mint vásárlási forma, mert fontos nekik a környezetvédelem és a tudatos vásárlás, hiszen a saját jövőjükről van szó. Sőt hatással vannak a szüleikre is, és ez szerinte „nagyon jó irány”.