Kegyelmi állapotban a hazai üzemanyagpiac: van elég benzin és gázolaj, az árak is folyamatosan csökkennek, és még a biztonsági tartalékokat is sikerült áprilisra visszatölteni. Az Európai Unió gyors ütemben válik le az orosz olajról, miközben az is megtalálta új vevőit. A valóságban egy olyan egyensúlyi állapot van az üzemanyagpiacon, amely bármikor borulhat.
„A hazai finomítók és az aktuálisan működő importforrások biztosítják a hazai ellátást” – mondta a Szabad Európának Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A szakember szerint az első negyedéves forgalmi adatok azt mutatják, hogy a hazai piac visszarendeződött, eltűnt az üzemanyaghiány, amit a hatósági ársapka okozott.
Kevesebbet tankolunk
Mint ismert, az első negyedévben 18 százalékkal csökkent a nagy hazai benzinkúthálózatok forgalma. A MÁSZ adatai szerint az első három hónapban gázolajból 22 százalékkal kevesebb, 552 millió liter fogyott, a benzinforgalom pedig tíz százalékkal, 344 millió literre csökkent.
A fogyasztás visszaesése is segített abban, hogy sikerült áprilisra az ország biztonsági készleteit feltölteni. Decemberben döntött úgy a kormány, hogy elengedi a 480 forintos ársapkát az üzemanyagok esetében, és visszaállítja a piaci árazást a benzinkutakon. Ezzel sikerült enyhíteni az üzemanyaghiányt és megadni az esélyt arra, hogy az olajcégek visszapótolják a kormány által felszabadított stratégiai készleteket.
Az OMV schwechati finomítójában bekövetezett baleset miatt leállt a termelés. Hogy a kieső import ne okozzon gondot, a magyar kormány úgy döntött tavaly júniusban, hogy a stratégiai olajkészletből 18 millió liter 95-ös benzint és 29 millió liter gázolajat szabad fel a cég számára.
Ezt követően július végén jelentette be a kabinet, hogy mivel egy tavaszról elhalasztott karbantartás miatt leállt a Mol százhalombattai finomítója, az áruhiány kialakulásának megelőzése érdekében felszabadítja a hazai kőolajterméktartalék mintegy negyedét.
Ez leginkább a gázolajra volt érvényes, amiből 184 millió litert tettek elérhetővé a piaci szereplők részére. Ahogy beszámoltunk róla, hatszor annyi gázolajat szabadítottak fel a biztonsági készletekből, mint benzint.
A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség szerint ezt a mennyiséget áprilisra sikerült visszapótolni. A szövetség adatai szerint mind benzinből, mind gázolajból a biztonsági készlet kilencvennapnyi nettó import mennyiségre emelkedett vissza.
Április végén 515,4 kilotonna gázolaj és 269,6 kilotonna benzin volt a biztonsági tározókban. Tavaly novemberben csak 224,3 kilotonna dízel, míg benzinből tavaly szeptember számított kritikus hónapnak, amikor csak 173,1 kilotonna volt az ország biztonsági készlete.
Törékeny egyensúly
„Tény ugyanakkor, hogy a piaci egyensúly, illetve az ellátásbiztonság szenzitív. Stabil ugyan az egyensúly, de nem sok tartalékkal bír” – tette hozzá Grád Ottó. A szakember szerint a jelenlegi fogyasztási szintet, üzemanyagigényt el tudja látni a hazai finomítói kapacitás és az importforrások.
A MÁSZ főtitkára szerint az árak csökkenéséhez az vezetett, hogy a forint árfolyama mind az euróhoz, mind a dollárhoz képest erősödött az elmúlt időszakban. Emellett a kőolaj nemzetközi piaci ára is mérséklődött, aminek kedvező hatása szintén megjelent a benzinkutak áraiban.
Ehhez kapcsolódóan: Varázsütésre helyreállt az üzemanyag-ellátás a hatósági ár kivezetését követően
Grád Ottó rövid távon arra számít, hogy a gázolaj ára tovább mérséklődhet, mert nyáron a nyaralás miatt a benzinigény magasabb szokott lenni Európában. Ennek ellenére rövid távon nem számít a benzinárak emelkedésére.
A szakember elmondta, hogy Magyarország ideiglenes felmentést kapott a februárban életbe lépett szankciók alól, ez is hozzájárult az ellátásbiztonsághoz.
„Folyamatosan történik a régió két legfontosabb kőolaj-finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi átállása az adriai vezetéken érkező, nem orosz eredetű kőolajra” – mondta. Magyarországnak ugyanis előbb-utóbb le kell válnia az orosz kőolajról. Tavaly december 5-én lépett hatályba az orosz nyersolajimport elleni uniós szankció, amely a csővezetéken érkező molekulákra nem vonatkozott.
Február 5-én az Oroszországból származó, nyersolajból készített feldolgozott termékek – mint a benzin és a gázolaj – exportját és importját tiltotta meg az Európai Unió. A hazai gázolajfogyasztás harminc, míg a benzin 10-15 százaléka importból származik. Ennek jelentős részét a Mol hozza be az országba szlovák finomítójából. Emiatt kapott Magyarország felmentést az Európai Bizottságtól, de csak azzal a feltétellel, ha elkezdi az adriai vezetéken érkező, nem orosz kőolajra való átállást.
Ehhez kapcsolódóan: Februártól nem hozhat be orosz alapú üzemanyagot a Mol a pozsonyi finomítójából
Nyáron ismét drágulhat a benzin
„Komoly aggodalmak vannak a piaci szereplők részéről azzal kapcsolatban, hogy a második félévben recesszió lesz a világgazdaságban” – mondta a Szabad Európának Pletser Tamás, az Erste olajipari szakértője.
Az elemző szerint az amerikai és az európai gazdasági növekedés lassulhat, és az ázsiai ipari termelési adatok sem túl fényesek. Emiatt kisebb lehet a kereslet a kőolaj iránt, és ez az oka annak, hogy az elmúlt időszakban esett a kőolaj világpiaci ára.
A szakértő szerint meglepően könnyen és gyorsan ment az orosz olajról való leválás, legalábbis ami a szankció alá eső részét illeti. „Az orosz nyers és feldolgozott kőolaj is viszonylag gyorsan megtalálta az alternatív piacait” – tette hozzá. Pletser szerint ez a békés átrendeződés a piacon az olajárak eséséhez vezetett, mert nem történt csökkenés az orosz kínálatban.
Az orosz kőolaj nagy része Indiában és Kínában kötött ki, míg a feldolgozott olaj, azon belül is gázolaj egy jelentős részét marokkói nagykereskedők vásárolták fel. Így történhetett meg, hogy az orosz feldolgozott olaj egy része kerülőúton, de Európába is érkezett.
Pletser Tamás szerint most az a furcsa helyzet alakult ki, hogy szétvált a papír- és a fizikai piac. A spekulánsok – akik az árakat mozgatják – arra számítanak, hogy recesszió lesz, ezért csökken most a kőolaj világpiaci ára. „A fizikai piacon azonban a készletek alacsonyak, hosszabb távon a fizikai piacok befolyása szokott erősebb lenni, ezért én arra számítok, hogy az év második felében emelkedhetnek az árak” – tette hozzá.
„Az üzemanyagár-csökkenések legfőbb oka a forint árfolyamának erősödése a dollárral szemben” – mondta lapunknak Bujdos Eszter, ahHoltankoljak.hu ügyvezetője. A szakértő szerint amíg a Magyar Nemzeti Bank nem dönt az alapkamat csökkentéséről, addig valószínűleg erős marad az árfolyam.
A kőolaj világpiaci ára most 72 dollár közelébe csökkent, de a piac hosszú távon a hordónkénti 80–100 dolláros összeget árazza. „Ez emelkedő és magasabb árszintet fog jelenteni a hazai benzin és gázolaj esetében” – tette hozzá.
A szakértő arról is beszélt, hogy csak átmeneti jelenség az, hogy a gázolaj olcsóbb lett a benzinnél. Szerinte az árcsökkenés hátterében az állhat, hogy készletszinten több gázolajat halmoztak fel, mint benzint, illetve kisebb az igény a dízelre, mint ilyenkor szokott lenni.