Németország legnagyobb ipari lobbiszervezete kedden arra figyelmeztetett, hogy a gyárak kénytelenek lesznek visszafogni vagy teljesen leállítani a termelést, mert a Rajna vízszintjének csökkenése megnehezíti a teherszállítást.
A Rajna vízszintje a holland határhoz közeli Emmerichnél 24 óra alatt további négy centimétert esett, a mélységmérőn elérte a nullát.
A hatóságok szerint maga a hajózási útvonal még mindig csaknem két méter mélységű, de a kedd reggeli rekordalacsony vízszint rávilágít az Európa nagy részét sújtó rendkívüli vízhiányra, amelyet a hónapok óta tartó szárazság okozott.
„A folyamatos szárazság és az alacsony vízszint veszélyezteti az ipar ellátásbiztonságát” – mondta Holger Loesch, a BDI üzleti lobbicsoport helyettes vezetője.
Loesch arról is beszélt, hogy a rakomány áthelyezése a folyóról a vonatra vagy kamionra nehézséget okoz a korlátozott vasúti kapacitás és a kamionvezetők hiánya miatt.
„Csak idő kérdése, hogy mikor kell leállítani a vegyipari és az acélipari létesítményeket, a kőolaj és az építőanyagok nem érnek célba, a nagy kapacitású és nehézáru-szállítások pedig már nem végezhetők el” – mondta, hozzátéve, hogy ez az ellátás szűküléséhez vezet.
Loesch figyelmeztetett, hogy az energiaellátás is tovább nehezedhet, mivel a Rajnán közlekedő szén- és benzinszállító hajók is érintettek lehetnek az alacsony vízszint miatt.
A legnagyobb német autóklub, az ADAC szerint a dél-németországi autósoknak már most is jóval többet kell fizetniük az üzemanyagért, mint az északabbra élőknek. Az ADAC szerint Hamburgban literenként 1,82 euró (735 forint) alatt adják a gázolajat, míg a délnyugati Baden-Württemberg tartományban átlagosan 1,97 euróba (796 forintba) kerül.
A BDI üzleti lobbicsoport szerint az ideihez hasonló aszályok a jövőben gyakoribbá válhatnak, és sürgette a kormányt, hogy segítsen a vízszintek szoros figyelésében, és időben reagáljon a németországi vízi utakon jelentkező esetleges szállítási problémákra.
Szakértők szerint az éghajlatváltozás egyre valószínűbbé teszi a szélsőséges időjárási jelenségeket, köztük a hőhullámokat és az aszályokat.
A német meteorológiai szolgálat a hét végére heves esőzéseket jelzett előre, ami némi könnyebbséget jelenthet a folyami hajózási társaságoknak.