Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Az Európai Unió átmeneti büntetővámot vetett ki a kínai elektromos autókra


Kihajózásra váró BYD autók Kínában
Kihajózásra váró BYD autók Kínában

A már péntektől hatályos határozat értelmében 17,4–37,6 százalékra emeli fel az EU az egyes gyártók járműveire vonatkozó vámok mértékét a versenytorzító kínai állami támogatások miatt.

Az intézkedést egyelőre csak ideiglenesen, négy hónapra rendelték el, ez idő alatt is folytatódhatnak a tárgyalások az ügyben a felek között.

Az Európai Bizottság júniusban jelentette be, hogy átmeneti vámokat tervez kivetni a Kínából érkező elektromos járművekre a versenyt erősen torzító állami támogatások miatt. A mértékét a korábbi tíz százalékról akár 38 százalékra is emelhetik.

A brüsszeli testület azt írta csütörtökön közzétett, 208 oldalas jelentésében: a büntetővám célja, hogy megakadályozzák az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek dömpingjét.

A vizsgált kínai autógyártókra egyedi vámtarifák vonatkoznak majd: a BYD-re 17,4 százalékos, a Geelyre 19,9 százalékos, a SAIC-re 37,6 százalékos. Más kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az EU-s vizsgálatban, átlagosan 20,8 százalékos lesz a vám. A többi gyártóra, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 37,6 százalékos kulcsot kell alkalmazni.

Peking bejelentette, hogy minden szükséges eszközzel fel fog lépni a nemzeti érdekek védelmében. Az elemzők szerint ennek keretében felemelhetik az importvámot különböző EU-s termékekre, például a konyakra vagy a sertéshúsra vonatkozóan.

A kínai autógyártók sürgetik, hogy válaszként Peking is emelje fel az európai járművekre vonatkozó importvámjait.

Valdis Dombrovskis EU-s kereskedelmi biztos aláhúzta, hogy Kínának nincs semmi alapja a megtorlásra. „Célunk a tisztességes verseny és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása” – szögezte le.

Az Európai Bizottság jelenleg is folyó vizsgálata végén, ősszel kezdeményezheti a hosszabb távú, akár öt évre szóló büntetővámok bevezetését. Erről várhatóan a tagállamok is szavaznak majd.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU-tagállamok bizonytalankodnak a kínai elektromos autókra kivetni tervezett vámok ügyében

Az indítványt minősített többséggel lehetne blokkolni, azaz ha legalább tizenöt tagország foglalna állást ellene, a teljes lakosság legalább 65 százalékát képviselve.

Franciaország, Olaszország és Spanyolország jelezte, hogy támogatja a büntetővámok kivetését. A három ország együtt az EU teljes lakosságának körülbelül negyven százalékát teszi ki.

„A tárgyalások Kínával folyamatban vannak. Amennyiben kölcsönösen előnyös megoldás születik, megtalálhatjuk a módját annak, hogy ne alkalmazzuk a vámokat” – mondta Dombrovskis.

„Világos, hogy ennek meg kell oldania a jelenleg tapasztalható piaci torzulást” – tette hozzá.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU vizsgálata visszavetette a kínai elektromosautó-gyártók beruházási kedvét

A kínai kereskedelmi minisztérium csütörtökön közölte, hogy már több technikai tárgyalási fordulót folytattak az ügyben.

A lépést a legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen is bírálta, mondván, hogy a vámemelés több kárt okoz, mint hasznot.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU emeli a kínai elektromos autók vámját, fokozódik a kereskedelmi viszály

Az ellenzők szerint ráadásul az elektromos járművek árának növelése aláássa az EU klímacéljait, a 2050-es karbonsemlegességre vonatkozó terveket.

Az Európai Bizottság szerint a megemelt vámok célja az egyenlőbb versenyfeltételek biztosítása, nem a kínai elektromosautó-gyártók kizárása a kontinens piacáról, ahogy az Egyesült Államokban történik.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG