Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Az Európai Unió megemeli a kínai elektromos autók vámját, fokozódik a kereskedelmi viszály


BYD elektromos autók várnak a berakodásukra a kelet-kínai Szucsou kikötőjében 2023. szeptember 1-jén
BYD elektromos autók várnak a berakodásukra a kelet-kínai Szucsou kikötőjében 2023. szeptember 1-jén

Az Európai Unió szerdán a kínai elektromos járművekre kivetett vámok emeléséről döntött. Ez tovább szítja a pekingi exporttámogatások körüli kereskedelmi vitát, amely Brüsszel szerint hátrányba hozza az európai autógyártókat.

Az Európai Bizottság, az EU végrehajtó testülete közölte, hogy ideiglenes vámokat vet ki, amelyek a jelenlegi, tízszázalékos szintről akár 38 százalékra emelhetik a kínai autógyártók vámkötelezettségét.

A bizottság beszámolt arról is, hogy megkereste a kínai hatóságokat, hogy ismertesse a támogatásokkal kapcsolatos vizsgálat eredményeit, és „feltárják a problémák megoldásának lehetséges módjait”.

„Ha a megbeszélések a kínai hatóságokkal nem vezetnek hatékony megoldáshoz”, az új vámtarifa ideiglenes jelleggel július 4-től lépne hatályba – áll a bizottság sajtóközleményében.

Az elektromos autók jelentik a legújabb gyújtópontot abban a kereskedelmi vitában, amely a Brüsszel szerint tisztességtelen kínai állami támogatásról folyik a napelemeket, akkumulátorokat és szélturbinákat is magában foglaló zöldtechnológiák exportjában.

Az elmúlt években rohamosan nőtt a kínai gyártású elektromos járművek importja az Európai Unióba. Ebben benne vannak a Kínában autógyárakkal rendelkező nyugati márkák járművei, például a Tesla és a BMW.

Az EU tisztviselői azonban arra panaszkodnak, hogy a kínai autógyártók – például a BYD és a SAIC – úgy növelik piaci részesedésüket, hogy alámennek az európai autómárkák árának a hatalmas pekingi támogatásoknak köszönhetően.

A bizottság közölte: a kínai elektromos járművek támogatásával kapcsolatban tavaly indított vizsgálat megállapította, hogy a kínai akkumulátoros elektromos járművek értékesítési láncát „előnyhöz juttatja a tisztességtelen támogatás, amely gazdasági kárral fenyegeti az EU elektromosjármű-gyártóit”.

Az extra vámok cégenként változnának. A BYD-nek további 17,4 százalékkal kell számolnia, a svéd Volvót birtokló Geelyt extra húsz százalékkal sújtják, a SAIC esetében plusz 38,1 százalékról van szó.

Lin Csien, a kínai külügyminisztérium szóvivője napi tájékoztatóján „jellegzetes protekcionizmusnak” minősítette az EU vizsgálatát, és közölte: Peking „minden szükséges intézkedést megtesz törvényes jogaink és érdekeink védelmében”.

Joe Biden amerikai elnök múlt hónapban új, magas vámtarifákat vezetett be a kínai elektromos járművekre, korszerű akkumulátorokra, napelemekre, acélra, alumíniumra és orvosi berendezésekre. Azt mondta: a kínai állami támogatások biztosítják, hogy a kínai vállalatoknak ne kelljen profitot termelniük, így tisztességtelen előnyhöz juttatják őket a globális kereskedelemben.

Készült az AP beszámolójának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG