A rendőrállam nagy hatalmú képviselője arctalanul, de váll-lapot viselve, az igazságszolgáltatás mérlegét tartva magasodik egy apró termetű férfi fölé, aki egy fénynyalábban áll.
A lehangoló kép szélein más, csak katonai és rendőri öltözékükről azonosítható alakok kúsznak át a sűrű ködön. Vörös csíkok utalnak az állandóan jelen lévő veszélyre.
Nem nehéz kitalálni, hogy mi ihlette a biskeki művész, a már vezetékneve miatt is az aktuális hírekre utaló Tatyana Zelenszkaja grafikáját.
November 23-án egy biskeki bíróság megfosztotta állampolgárságától Bolot Temirov kirgizisztáni születésű oknyomozó újságírót, miután bűnösnek találta abban, hogy illegálisan jutott útlevélhez. Ezek után elrendelte kitoloncolását Oroszországba, ahol gyermekkorát töltötte.
Temirov támogatói azzal érveltek, hogy az ellene indított eljárást büntetésként találták ki, amiért csapata a nagy hatalmú nemzetbiztonsági főnök, Kamcsibek Tasiev családja üzleti tevékenységével foglalkozó nyomozást folytatott.
Az ítéletet kirgizisztáni és külföldi jogvédő aktivisták, az ENSZ egyik jogvédő megbízottja és nyugati kormányok is elítélték, miközben Közép-Ázsia legdemokratikusabb országában egyre szélesebb körű a jogok korlátozása.
Zelenszkaja, az illusztrátor számára Temirovnak a hatalommal vívott harca a legújabb téma digitális művészetében, amely sok követőre talált néhány viharos kirgizisztáni év során.
A nyomasztó hangulat ellenére Temirov „félelem nélkül néz előre, az egyetlen személy a képen, akinek van arca, van víziója” – mondta Zelenszkaja a Szabad Európának a művéről.
„A többi alaknak csak formája és testtartása van, ami a rendőr-gengszter hierarchiában betöltött szerepüket és pozíciójukat jelképezi” – tette hozzá az alkotó.
Fájdalom és veszteség a határon
Zelenszkaja egyik leghíresebb képe az eddigi legtragikusabbak közé tartozik.
Amikor 2021 áprilisában példátlan méretű határ menti erőszak tört ki Kirgizisztán és Tádzsikisztán között, a 12 éves Madina Rahmatzsanova halála dühöt és gyászt robbantott ki a kirgiz közösségi médiában.
Zelenszkaja a kislány előtti tisztelgésként Rahmatzsanovát a ritka aigulként (holdvirágként) személyesítette meg, amely Batkenben őshonos, abban a kirgiz régióban, ahol hatalmas károkat okoztak a mindkét oldalon sok halottat követelő összecsapások.
A síró, tüzérségi tűz alatt, földbe gyökerezett lábbal álló gyermek megható képét még akkor is sokan használták közösségimédia-avatarként, amikor 2022 szeptemberében egy második, még súlyosabb konfliktus robbant ki a határon, amely még több áldozatot követelt.
„Tudatosan próbáltam elkerülni, hogy ellenséget ábrázoljak. Ehelyett azt akartam hangsúlyozni, hogy mennyire törékeny a világunk, és az erőszak azonnali befejezésére szólítottam fel” – mondta Zelenszkaja.
A szeptemberi harcok nyomán Zelenszkaja a gyász helyett a szolidaritást emelte ki, és elismeréssel adózott a batkeni iskolások egy csoportjának, akik mozgósítottak, hogy menedéket nyújtsanak a konfliktusövezetből menekülő embereknek.
Démoni korrupció
Zelenszkaja egy 2019-es képen inkább sejtet, de kevés kétség merült fel a démoni gonosztevő kilétét illetően, akit a pöfögő kémények hátterébe állított, utalva a szmogra, amely minden télen, a fűtési szezon kezdetén megüli Biskeket.
A Szabad Európa, a Szervezett Bűnözést és Korrupciót Felderítő Projekt és a Kloop nevű kirgiz médium által folytatott nyomozás a korábbi vámhivatalnokot, Raimbek Matrajmovot kötötte olyan csalásokhoz, amelyek során több száz millió dollárt pumpáltak ki Kirgizisztánból. A napvilágra került tények nyomán tüntetők vonultak utcára, hogy a letartóztatását követeljék.
Az akkori elnök, Szooronbaj Dzseenbekov további tényeket követelt, hogy igazolja a széles körben szövetségesének tekintett személy elleni fellépést.
Zelenszkaja elmondta: meglepte, milyen visszhangot váltott ki az interneten az, amit ő az országban történt eseményekre való érzelmi reakciónak nevezett.
Hónapokkal azután, hogy Dzseenbekovot 2020-ban megbuktatták, Matrajmovot vizsgálat alá helyezték, és sikkasztás vádjával elítélték.
Büntetését azonban börtönbüntetés helyett pénzbírsággal és az államnak történő visszafizetéssel rendezték, ami tovább erősíti azt a feltételezést, hogy az Egyesült Államok által szankciók alá volt üzletember büntetlenséget élvez hazájában.
Nemi alapú erőszak
2017-ben Zelenszkaja és animátor férje, Jegor Tankov animációs sorozatot indított az „ala-kacsuu-ról”, a Kirgizisztán számos részén mélyen gyökerező menyasszonyrablásról.
Az animációk, amelyek az Egy nap elloptak engem címet viselik, az áldozatok valós történeteit mesélik el, és a helyi és a nemzetközi média is foglalkozott velük.
A nemi alapú erőszak továbbra is rendszeres probléma az országban. Jogvédők úgy látják, hogy az állam nem érdekelt a bántalmazók felelősségre vonásában.
Ezt egy 2021-es Zelenszkaja-illusztráció foglalta össze, amelyet egy fiatal nő, Ajzada Kanatbekova brutális meggyilkolása miatti tüntetésre való figyelemfelhívásra használtak.
Az illusztráció ismét árnyalakként ábrázolja a bűnüldözőket, akik szenvtelenül figyelik, ahogy a fiatal nőt elrablói elviszik egy, a kirgiz zászló vörös és arany színeiben pompázó autóval.
Egy másik felkavaró Zelenszkaja-kép 2020-ból egy nőt ábrázol, aki egy hegyen áll összegörnyedve, vállán három összekötözött autógumival.
Ezúttal az illusztráció nem metafora volt – éppen akkor került fel a netre egy videó, amelyen egy nő pontosan ezt a kínzást szenvedte el az őt bántalmazó férjétől, aki ráadásul megverte és hideg vízzel is leöntötte.
Zelenszkaja a szürrealista felvételt „emlékműnek szánta minden kirgizisztáni nőnek, aki erőszaknak van kitéve”.
A bántalmazást széles körben elítélték, a nő férjét letartóztatták, mielőtt egy helyi bíróság két év próbaidőre felfüggesztett büntetéssel elengedte.
Valami ünnepelnivaló
Zelenszkaját gyakran elmarasztalják, amiért a kirgizisztáni közélet sötétebb oldalára összpontosítja munkáját.
A művésznő védelmében az 1. számú bizonyíték ama három női sportolóról készült lenyomat, akik minden idők legsikeresebb olimpiai szereplését hozták el az országnak azzal, hogy egy ezüst- és két bronzérmet szereztek a tokiói játékokon.
Zelenszkaja grafikája, amely Ajszuluu Tinibekova, Meerim Zsumanazarova és Ajperi Medet-kizi birkózót ábrázolja, amint eredményeik fényében sütkéreznek, nagy siker volt a közösségi médiában.
Ahogy Begimaj Turuszbekova, egy háziasszony ábrázolása is, aki idén nyáron egyik napról a másikra sztárrá vált, miután nyilvánosságra került videókon egy este karaokézik egy biskeki parkban.
Zelenszkaja műve a következő éjszakák egyikén ábrázolja Turuszbekovát, amikor ugyanabban a parkban lépett fel, de immár több száz, okostelefont tartó rajongó előtt.
A tömeg elragadtatottan hallgatta a falusi születésű énekesnőt, amikor olyan számokat énekelt, mint Celine Dion My Heart Will Go On című dala a Titanic című hollywoodi kasszasikerből.
Azóta Turuszbekova a kirgiz kormány rendezvényein és az orosz televízióban, Andrej Malahov műsorvezető Hello, Andrej című műsorában is bemutatta orgánumát.
„Megérintett az egyszerűsége, a rózsaszín ruhája és a fejkendője” – mondta Zelenszkaja a Szabad Európának a parkban készült felvételekről, amelyek hírnevet szereztek Turuszbekovának.
„Az egész jelenetnek plakátszerű atomszférája volt, amitől lehetetlen volt figyelmen kívül hagyni” – tette hozzá.