Az új járat tervei megkapták a környezetvédelmi engedélyt. Sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat nem vétózta meg az elképzelést, zöld lámpát kapott az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóságtól, a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságtól, és a katasztrófavédelem is beleegyezett a vasútüzem létesítésébe a Gellérthegyen – írja a Népszava. Ebből az alkalomból képgalériát állítottunk össze az első ilyen járműről, a másfél évszázados Budavári Siklóról, a Fortepan gyűjteményéből.
A Budavári Sikló másfél évszázados története
Újabb sikló épülhet Budán, a Hegyalja út és a Citadella között a Gellérthegyen. Az első ilyen jármű, a Budavári Sikló, 151 éve épült, és a második hasonló szerkezet volt Európában. A második világháború után évtizedekig kérdéses volt, hogy fog-e még valaha szállítani utasokat.

1
A siklót 1870. március 2-án avatták fel. Akkor még gőzüzemű volt, és Európában Budán kívül csak Lyonban közlekedett. A kép 1986-ban készült.

2
Eleinte rengetegen használták, mert valóban megkönnyítette sokak közlekedését - a várban csak az 1920-as évek végén kezdtek el járni buszok. A kép 2007-ben készült.

3
Évente több mint 1 millió embert szállított már az 1870-es években. A kép 1928-ban készült.

4
A második világháborúban súlyosan megrongálódott. Szent György tér, balra József Főherceg palotája, szemben a rommá lőtt Sándor-palota, felette a Honvédelmi Minisztérium épületének felső szintje látszik, jobbra a Budai Hegypálya (ma Budavári Sikló) pavilonjának maradványa 1945-ben.