Kecskeméten az autós gyorsulási versenyek miatt a hatóságok rámentek a tuningolt, átalakított autók kiszűrésére. A gyakoribb rendőrségi razziákkal a lakosság döntő része egyetért, ugyanakkor több autótulajdonost felháborít, hogy csak külsőleg átalakított parkoló autójukról névtelen bejelentés vagy fotók alapján soron kívüli műszaki vizsgára rendelték be őket.
Nem várt levelet hozott a postás még 2023 novemberében egy – névtelenséget kérő – kecskeméti olvasónknak: a megyei kormányhivatal közlekedési és műszaki engedélyezési főosztálya 15 napos határidővel felszólította, hogy Opel X-C/Roadster Tigra típusú kabrió autójával jelenjen meg műszaki vizsgára a közlekedési hatóság Szent István körúti vizsgálóállomásán.
Az indoklás szerint egy ismeretlen bejelentő által tett közérdekű bejelentés alapján alapos gyanú merült fel, hogy a jármű nem felel meg a hatályos műszaki előírásoknak, valamint az 1990-es KöHÉM-rendelet szerinti komoly vagy veszélyes hiányossággal rendelkezik, ez a hiányosság pedig: engedély nélküli jármű-átalakítás.
Optikai kiegészítő elemek
Olvasónk kijelentette: autóját rendszeresen használja a forgalomban, eddig minden rendben volt vele, átment a műszaki vizsgákon. Az Opellel gyorsulási versenyen soha nem vett részt, és nem is szeretne. A kocsin kizárólag optikai kiegészítő elemek vannak (a gyárinál jobb minőségűek), amelyeket csak azért szereltetett fel hivatalos módon, hogy jobban nézzen ki. Mint mondta, a motorhoz hozzá sem nyúltak, teljesítménytuningolás egyáltalán nem történt.
Az első és a hátsó lökhárítóra, valamint a küszöbökre került toldat, emellett a hűtőrácsot cserélték ki, a fényszórókra ragasztottak öntapadós toldatot, továbbá beépítettek a karosszériába egy toronymerevítő elemet, amely baleset esetén biztonságosabbá teszi a kabriót. Olvasónk kiemelte, hogy minden alkatrész Németországból származik, a rendelésekről van számla, és minden elemhez eredeti, német nyelvű TÜV-tanúsítvány is, általában azzal a megjegyzéssel, hogy a forgalmi engedélybe nem kell bejegyeztetni, csak a műszaki vizsgán kell bemutatni.
Olvasónk a levél kézhezvételének napján órákig nyomozott az interneten, miért is rendelhették be az autóját. Mint elmondta, a 28 ezer tagot számláló Elég!! A tuning autók zaklatásából! privát Facebook-csoportban már többször olvasott arról, hogy Kecskeméten – de más városokban is – a közterület-felügyelőknek, városrendészeknek kiadták feladatként, hogy ha átalakított autót látnak, fotózzák le, és értesítsék a közlekedési hatóságot. Azt gyanítja, hogy ő is egy ilyen intézkedésnek-fotózásnak köszönhette a kötelezést, szerinte az ismeretlen bejelentő akár a városrendészet is lehetett.
A lapunkat megkereső autótulajdonos másnap a vizsgálóállomáson sikertelenül próbálta megtudni, hogy ki, mikor és hol fotózta le az autóját. Viszont minden kicserélt és átalakított alkatrészről és szakszerű beszerelésükről számlát kellett bemutatnia. Sőt a német tanúsítványok hivatalos, fordító által készített magyar fordítását is le kellett adnia, ami olvasónknak több mint kétszázezer forintjába került.
Olvasónk a levélben jelzett 15 napos határidőt betartva jelentkezett az összes bekért papírral, és gyorsan ki is adták az engedélyt.
„A toronymerevítő Németországban nem számít engedélykötelesnek, ezért nem is volt hozzá tanúsítvány, ezt jeleztem a hatóságnak. Erről is kellett kérnem egy hivatalos levelet a gyártótól, és a válasz-e-mailt is le kellett fordíttatnom” – mesélte.
A soron kívüli műszaki vizsga további harmincezer forint kiadást jelentett, de így kapott egy igazolást az engedélyezett átalakításokról.
„Én értem és teljesen jogosnak tartom, hogy az átalakításokat engedélyhez kötik. A bajom az az egész eljárással, hogy valaki valahol – legyen akár egy közteres vagy bárki más – lefotózza az autót, mert kívülről olyannak tűnik, mintha tuningolt lenne, és következik egy anyagilag és idegileg is megterhelő eljárás. Ha a motor lenne megpiszkálva – ami a valódi veszélyt jelenti –, és egyébként nincs külső átalakítás a kocsin, akkor senki nem veszi észre, nem törődik vele. Pedig mitőlünk, akik csak optikailag tuningolunk, tényleg nem kellene tartani” – mondta olvasónk.
A kecskeméti Bermuda-háromszög
Kecskeméten régóta probléma a száguldozás, a magukat versenyzőnek képzelő sofőrökről a Kecsup.hu is többször beszámolt (például itt és itt). A jelenség visszaszorítása ellen 2023 nyarán erőteljesen fellépett a rendőrség: miután az 50 km/órás sebességkorlátozást a városrendészet javaslatára egyes szakaszokon este 10 óra és reggel 4 óra között 30 km/órás sebességre csökkentették, több mint harminc sofőrt meg is büntettek gyorshajtásért.
Arról nem kaptunk adatot, hogy hány száguldozó autós jogosítványát vették el, de a gyorshajtások egyik kézzelfogható bizonyítéka a Piaristák terén, a kanyar mellett lévő korlát, melyet 2020 óta legalább fél tucatszor kidöntöttek.
„A kecskeméti Bermuda-háromszög. Bizonyára valami furcsa parajelenség áll annak a hátterében, hogy ebben a kereszteződésben a száguldó autók kormányai gyakran a korlát felé veszik az irányt” – jegyezte meg egy alkalommal a pótlásról mindannyiszor gondoskodni kénytelen Városüzemeltetési Nonprofit Kft.
A 2022 júliusában tartott közmeghallgatáson a város főtere kapcsán is a száguldozó autósokra és az általuk okozott zajra panaszkodtak a kiskörút melletti Szabadság téren lakók. Az utcai versenyzést sokszor összekötik a teljesítménynövelő műszaki átalakításokkal végzett úgynevezett tuningolással, és ennek van valóságalapja.
Még jobban ráirányította a figyelmet az autók illegális átalakítására a 2023. július 1-jén a fővárosban, az Árpád hídon történt tragikus baleset: egy információk szerint spontán verseny során, gyorshajtás közben egy – mint később kiderült, tuningolt – Mercedes sofőrje elvesztette az uralmát az autó felett, többször megpördült, és átszakítva a szalagkorlátot elgázolt egy biciklist. A 26 éves fiatalember életét már nem tudták megmenteni. Ez az eset is közrejátszhatott abban, hogy ismét előkerült az autók egyedi átalakítására, tuningjára vonatkozó szabályrendszer átalakítása.
Kecskeméten már a fenti baleset előtt is tettek lépéseket az illegálisan átalakított járművek kiszűrésére. 2023. június elején egy hétvégi razzián a közlekedési hatóság az egyik bevásárlóközpont parkolójába telepítette mobil műszaki vizsgálóállomását, és több olyan járművet is találtak a rendőrök, amelyet a kormányhivatal munkatársai közlekedésre alkalmatlannak minősítettek.
Tavaly júliusban egy éjjel nyolc órán keresztül, este 8-tól hajnali 4 óráig fokozott létszámban tartottak akciót a rendőrök a kormányhivatal járműforgalmi osztályával közösen, szintén a mobil műszaki vizsgálóállomás bevetésével. Ekkor négy tuningolt autót szűrtek ki.
Névtelen bejelentő nyomán rendelték be a kabriót
Azt senki nem vonja kétségbe, hogy ezek a többi közlekedő biztonsága érdekében történő, indokolt intézkedések. Ugyanakkor egyesek szerint a tuningolás ellenőrzése terén vannak jelei túlkapásoknak, ami olyanokat is sújthat, akik csak külsőleg szépítgetik a járgányukat.
„Kecskemét városa úgy került be az autóstörténelembe, máshogy nem is tudjuk definiálni, hogy talán az autósüldözés Mekkája lett” – így kezdte felszólalását az Országgyűlésben még december 13-án Bencze János, a Jobbik országgyűlési képviselője.
Elmondta: sokan keresték meg azzal, hogy a közlekedési hatóság rendkívüli műszaki felülvizsgálatra hívta be az autójukat. Szerinte sok dokumentumon a Kecskeméti Városrendészet szerepelt mint bejelentő, feljelentő. „Amikor fölhívtam a tulajdonosokat, elmondták, hogy az autójukat parkolás közben fényképezték le, a házuk előtt fényképezték le, és mindenféle okkal hívták be őket”, amit Bencze János az autósok vegzálásának tart. Ezért megkereste a Kecskeméti Városrendészetet, a közlekedési hatóságot és a belügyminisztert is, hogy tisztázza, „milyen alapon működik ez a feljelentgetős rendszer”. Bencze János a Kecsupnak adott nyilatkozatában hangsúlyozta: szerinte a ház előtt vagy a bevásárlóközpontban lefényképezett autók behívása az ötvenes évekre jellemző módszer. Hozzátette: „Ha illegális versenyzőket kamerafelvétel alapján beazonosítanak, vagy esetleg tetten érik őket, az teljesen rendben van. De az abnormális vegzálás, ha álló, parkoló autót lefotóz a közterület-felügyelő, mert a kinézete alapján úgy gondolja, hogy tuningolt.” A képviselő közadatkérést nyújt be a városrendészethez arról, hogy milyen szempontok alapján jelentették be a kifogásolt autókat.
Továbbképzés a városrendészet munkatársainak
A kecskeméti városrendészet még decemberben reagált Bencze János parlamenti felszólalására. Az intézmény vezetője egy sajtóreggelin ismertette álláspontját az ügyben, ám erre a Kecsup.hu szerkesztőségét nem hívta meg, és amikor megkerestük, nem kívánt nyilatkozni nekünk.
A hiros.hu és a keol.hu tudósításai szerint a sajtótájékoztatón dr. Német Zsolt egyrészt visszautasította, hogy vegzálnák az autósokat, másrészt elismerte, hogy ki akarják szűrni az illegális közlekedési versenyekben részt vevőket.
A közlekedési hatóság oktatásban részesítette a rendőrkapitányság és a városrendészet munkatársait, hogy felismerjék az illegális átalakítás jegyeit. Ezt követően a városrendészek igazgatójuk utasítására kezdték el fotózni „az illegális átalakítással érintett járműveket”, majd a képeket továbbították a közlekedési hatóságnak. December 21-ig a kecskeméti városrendészek kilenc alkalommal tették meg ezt.
Kerekek, lámpák és a futómű átalakítása
Megkerestük az ügyben a kormányhivatalt is, ahol megtudtuk, hogy „ha felmerül az alapos gyanú, hogy az érvényes műszakival rendelkező, forgalomban tartott jármű kialakítása szabálytalan, a Közlekedési Hatóság eljárást indít, és soron kívüli műszaki vizsgálatra rendeli a járművet. Ha a jármű a vizsgálat során nem felel meg az előírásoknak, a hatóság törli a műszaki alkalmasságát, és az üzembentartónak ki kell fizetnie a vizsgálat díját. Ha az üzembentartó nem jelenik meg az előírt határidőben a műszaki vizsgán, a hatóság kezdeményezi a jármű forgalomból történő kivonását. Emellett az engedély nélküli átalakítás, illetve a műszaki hiányosságok miatt több esetben indul eljárás. Szankcióként a hatóság alkalmazhat figyelmeztetést és akár 1.200.000 forintig terjedő pénzbírságot is.”
A leggyakoribb jogsértések között említik a gyárilag megadott, alkalmazható méretektől eltérő kerekek felszerelését, a nem megfelelő lámpák használatát, a katalizátor leszerelését és a futómű engedély nélküli átalakítását. A kormányhivatal szerint a Kecskeméti Városrendészet által eddig beküldött kilenc esetben „megalapozott volt a jelzés”.