A Yandex orosz internetes vállalat fő versenytársának, az állami ellenőrzés alatt álló VK-nak adta el honlapját és híraggregátorát. A lépés várhatóan tovább korlátozza az országban a hozzáférést a független médiához.
A kedden bejelentett megállapodás nyomán a Yandex gyakorlatilag átadja a Kremlhez közeli cégnek az online tartalmak feletti ellenőrzést, cserébe teljes egészében megkapja a VK tulajdonában lévő, élelmiszer-kiszállítással foglalkozó Delivery Clubot.
Az orosz hatóságok az ukrajnai invázió februári megindítását követően még a korábbiaknál is szigorúbb kontroll alá vonták a médiát, így a megmaradt független sajtóorgánumok nagy részét is bezáratták.
„A Yandex igazgatótanácsa és menedzsmentje megállapította, hogy a vállalat részvényeseinek érdekét leginkább az szolgálja, ha kiszállunk a médiaüzletágból, és egyéb technológiákra és szolgáltatásokra helyezzük át a fókuszt” – írták a kiadott közleményben.
A gyakran orosz Google-nek nevezett vállalat rendre eleget tesz a központi utasításoknak, blokkolta az orosz médiafelügyelet (Roszkomnadzor) által betiltott oldalak elérését; sokan bírálták az állami propaganda terjesztésében és felerősítésében betöltött szerepéért.
Legnagyobb jelentősége a Yandex híraggregátor-szolgáltatásának van, amely a nap legfontosabb híreit gyűjti össze orosz oldalakról. Ez Alekszej Navalnij bebörtönzött orosz ellenzéki politikus szerint az egyik legfőbb dezinformációs forrás az országban. A vállalat kormányzati nyomásra már évek óta csak a Kreml narratíváját közvetítő lapok híreiből válogat ezen a felületen.
Az Európai Unió nemrég szankciót rendelt el a Yandex több magas rangú vezetője ellen, noha maga a cég eddig megúszta a feketelistára kerülést.
Lev Gersenzon, a Yandex News külföldön élő korábbi vezetője márciusban nyilvánosan bírálta a céget, mondván, kulcsszerepe van a háború eltitkolásában.