Nincs érvényes vízjogi engedélye a Fertő-partra tervezett állami beruházásnak, pedig a környezeti engedély is erre alapul – állítja a Fertő tó Barátai Egyesület. A projektért jelenleg felelős Építési és Közlekedési Minisztérium szerint viszont „minden, jelenleg zajló kivitelezési munkához” megvannak a szükséges engedélyek. A korábban leállított építkezést a Szabad Európa információi szerint ma délután Magyar Péter is megnézi.
A magyar és osztrák környezetvédők és helyiek tiltakozását kiváltó, sokmilliárdos Fertő-parti beruházást az UNESCO is kifogásolta. A hely ugyanis nemcsak természeti védettséget élvez, hanem a különleges területeket soroló világörökségi listán is szerepel hét másik magyar helyszínnel együtt. A Greenpeace be is perelte a kormányhivatalt a projekt miatt. A Magyar Tudományos Akadémia korábban így foglalt állást az ügyben:
„Az MTA Biológiai Tudományok Osztálya vélekedése szerint természetvédelmi területen nem engedhető meg egy ekkora volumenű beruházás, ami egyébként a jövő generáció természethez és egészséges környezethez való jogát is veszélyezteti. Ezért kérjük a tervezett, túlzó és a helyhez méltatlan beruházás leállítását, és egy, a 21. századi követelményeknek megfelelő, szelíd, ökologikus rekreációs fejlesztéssel való lecserélését.” (Részlet az MTA Biológiai Tudományok Osztálya állásfoglalásából.)
Ehhez kapcsolódóan: „850 óriási vitorlásra, műfüves focipályára nincs szükség a nemzeti parkban” – civil szervezetek a Fertő tavi beruházásról
A Fertő tavi építkezés 2021 végén leállt. Később visszavontak, majd ismét kiírtak rá egy közbeszerzést, majd a bíróság által megsemmisített két engedély után harmadszorra is megkapta a környezetvédelmi engedélyt a sok milliárd forintnyi adófizetői pénzből finanszírozott óriásberuházás (Az élmények otthona projekt).
Vízjogi engedély
„A Fertő-partra tervezett beruházásnak nincs érvényes vízjogi engedélye” – jelentette ki június 3-i sajtóközleményében a Fertő tó Barátai Egyesület. Ezt azzal indokolják, hogy a katasztrófavédelmi hatóság a 2023 októberében lejárt vízjogi engedély (35800/5638-13/2019) módosítására vonatkozó kérelem ügyében indított eljárást 2024. április 29-i határozatával megszüntette. Emlékeztetnek rá, hogy a vízjogi engedély adja a jelenleg jogi eljárás alatt levő környezetvédelmi engedély alapját, az aktivisták ezért arra számítanak, hogy a Győri Törvényszék harmadszor is hatályon kívül fogja helyezi.
A Greenpeace kezdeményezésére még 2023. szeptember 29-én a bíróság részben hatályon kívül helyezte a környezetvédelmi működési engedélyt, amelyet aztán az illetékes kormányhivatal tulajdonképpen változatlan formában újra kiadott november 14-én, ezért a Fertő tó Barátai Egyesület ismét megtámadta a bíróságon.
Lázár János elnézést kér
Még május 15-én Sopronban, a városi tévének adott interjúban jelentette ki a miniszter, hogy legalább a tó egy részét majd használhatják a helyiek (igaz, a szezon vége után – a szerk.).
„Május 10-én a Magyar Közút felvonult a területre, hogy az északi területen lévő kikötőhöz vezető út munkálatait elvégezze annak érdekében, hogy a kikötőt a felújítás után használhassák a vitorlások és a horgászok.”
A miniszter ebben a nyilatkozatában elnézést kért a soproniaktól a beruházás korábbi elhalasztása miatt, és kijelentette: a júniusi választások után kell majd eldönteni, hogy a fejlesztés hogyan és milyen lépésekben folytatódjon. Lázár János akkor egy, a környezetvédők és helyi aktivisták által évek óta hangoztatott véleményt is kimondott („Meg kellene találni a harmóniát és az egységet a természet és az odalátogatók érdekei között”), és kijelentette: nem biztos, hogy „egy gigantikus turisztikai beruházás következik”.
Egy, a Fertő tó Barátai Egyesület által május 31-én készített videón még nem látszanak a kikötő befejezésére állítólag megindult munkálatok. A civil szervezet tagjai hetente ellenőrzik a helyszínt. Elnökük, Major Gyula szerint a májusi Lázár-bejelentés óta mindössze annyit tapasztaltak, hogy időnként megjelent egy furgon, kiszállt belőle két-három ember, akik „csináltak valamit”. Igaz, a közvetlenül a kikötő melletti terület kerítéssel el van zárva a nyilvánosságtól, az aktivisták sem látják.
Nem számít az UNESCO-ajánlás
Az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) kértük a tárca álláspontját a vízjogi engedély lejártára vonatkozó civil szervezeti közlemény kapcsán arról, hogy szerintük nincs a beruházásnak vízjogi engedélye. A minisztérium sajtóosztálya szerint a civil szervezet által hivatkozott kormányhivatali megszüntető határozat „a Rákos-patak mederrendezését érintő vízjogi engedélyre vonatkozik”. Az ÉKM sajtóosztálya által a szerkesztőségünknek küldött válasz szerint minden jelenleg zajló kivitelezési munkához rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, és „a kivitelezési munkák végzéséhez szükséges természetvédelmi engedély rendelkezésre áll” (természetvédelmi engedély nem létezik, környezetvédelmi engedélyre gondolhatott a minisztérium). A többi engedélyezés újraindítása a beruházás folytatásának függvényében fog megtörténni.
Ehhez kapcsolódóan: Kiderült, mit kifogásol az UNESCO a Fertő tavi beruházás kapcsán
A minisztérium válaszában megerősítette, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közreműködésével folynak a kikötő megnyitásához szükséges munkálatok. Ennek részeként az északi területen lévő kikötőhöz vezető, mintegy 950 méter hosszú, észak–déli irányú út lesz a vitorlázók és a horgászok részére, és a kikötő működéséhez szükséges víz- és elektromos infrastruktúra kialakítása, a burkolatok és zöldfelületek kialakítása is folyamatban van.
Megdöbbentek a civilek Lázár nyilatkozatán
Kun Zoltán, a Fertő tó védelme érdekében évek óta felszólaló élővilág- és tájvédelmi szakértő, a Fertő tó Barátai Egyesület titkára a minisztériumi válaszra reagálva kijelentette: megvizsgálják, hogy valóban a Rákos-patakra vonatkozhatott-e a lejárt vízjogi engedély (és nem a teljes beruházásra). Hozzátette: szervezetük nem a patak engedélye, hanem a teljes beruházás ügyében jelentkezett be ügyfélként, így meglepné, ha kaptak volna értesítést erről a bíróságtól. Hangsúlyozta: biztos, hogy építési engedélye évek óta nincs a Fertő tavi állami gigaberuházásnak.
A civil szervezet június 4-én is kiadott egy közleményt, amelyben az építési és közlekedési miniszter két héttel korábbi bejelentésére reagáltak. A dokumentum emlékeztet rá, hogy bár az UNESCO szakértői megállapították, hogy bármilyen jövőbeni fejlesztés előtt az osztrák és a magyar kormánynak közösen meg kellene állapítania a tó egészének turisztikai, gazdasági terhelhetőségét. Ennek ellenére a World Heritage Watch legfrissebb jelentése (lásd a 115. oldalt) még mindig arról számol be, hogy mind az osztrák, mind a magyar kormány figyelmen kívül hagyja az UNESCO ajánlásait.
A szervezet közleménye kiemeli, hogy „a tó ökológiai állapotának helyreállítására kiváló lehetőséget nyújt a ENSZ biológiaisokféleség-egyezménye, aminek keretében 2022 decemberében Montrealban a részes felek, köztük Magyarország is vállalta a leromlott élőhelyek harminc százalékának helyreállítását”.