Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Financial Times: Az EU vizsgálja a BYD autógyárnak adott kínai támogatást


Képünk illusztráció. A fotó egy yokohamai (Japán) BYD autószalont ábrázol 2023. április 4-én
Képünk illusztráció. A fotó egy yokohamai (Japán) BYD autószalont ábrázol 2023. április 4-én

Az Európai Bizottság arra kíváncsi, hogy nyújtott-e tiltott állami támogatást a kínai állam a BYD magyarországi beruházásához. A magyar állam, noha más autóipari beruházásokat mindig bőkezűen támogatott, ezúttal közvetlen támogatást nem nyújtott, csak infrastruktúra-fejlesztési támogatásról döntött 46 milliárd forint értékben.

Az Európai Unió vizsgálja, hogy Kína nem nyújtott-e szabálytalan támogatást a BYD elektromos autók magyarországi üzemének építéséhez – írta a Financial Times. A hírt a 444.hu szúrta ki. A pénzügyi lap az ügyben jártas forrásokra hivatkozva azt írta: az Európai Bizottság vizsgálata a BYD-üzem külföldi támogatásáról még kezdeti szakaszban tart, így azt sem lehet tudni, mikorra zárul le.

Ha Brüsszel megállapítja, hogy a kínai vállalat tisztességtelen támogatásban részesült a kínai állam részéről, akkor egyes eszközök eladására, kapacitáscsökkentésre, a támogatás visszafizetésére, valamint a meg nem felelés miatti bírság megfizetésére kötelezheti. A lap kereste az Európai Bizottságot és a BYD-t, de egyik helyről sem kapott választ.

Megszólalt ugyanakkor Bóka János, a magyar kormány Európa-ügyi minisztere, aki azt mondta a Financial Times-nak, hogy Budapestet nem tájékoztatták a vizsgálatról, ugyanakkor úgy véli, az nem meglepő. Szerinte köztudott, hogy minden Magyarországon megvalósuló beruházás nagyon gyorsan megjelenik az uniós testület radarján, és „a bizottság kettőzött figyelemmel követ minden olyan állami támogatási döntést, ami Magyarországon történik”.

A Financial Times arról is írt, hogy Orbán Viktor miniszterelnök „az EU-t élesen kritizálva lépett fel, különösen azóta, hogy Oroszország 2022 februárjában megindította teljes körű invázióját Ukrajna ellen”.

A kormány 2023-ban jelentette be, hogy a BYD kínai cég elektromos autókat készítő üzemet létesít Magyarországon. A választás Szegedre esett. A magyar kormány közvetlen támogatást az elérhető nyilvános adatok szerint nem nyújtott.

A Külügyminisztérium honlapján elérhető egyedi kormányzati döntéseket tartalmazó listán nem találtuk a szegedi beruházást. Ez azért furcsa, mert más autóipari beruházásokat a kabinet mindig bőkezűen támogatott.

Ehhez kapcsolódóan: Több mint 46 milliárd forintból fejleszthet Szeged, ahol ma bejelenthetik a kínai BYD elektromosautó-gyárat

Egy 2023-ban megjelent dokumentum szerint vasútfejlesztés is lesz, illetve egy megvalósíthatósági tanulmány készülhet egy iparvágány későbbi kialakításához. A fejlesztésekhez összesen 46,3 milliárd forintot adott a kormány.

Írtunk a Külgazdasági- és Külügyminisztériumnak, arra voltunk kíváncsiak, miért nem kapott egyedi kormánydöntés keretében támogatást a BYD szegedi gyára, és kapott-e kínai állami támogatást a beruházás. Amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG