Megtörtént az ukrán gabonaexport újraindításáról szóló megállapodást követő első szállítóhajó ellenőrzése szerdán Isztambulban, a rakományt jóváhagyták, így folytatódhat az út a célállomásra.
A Sierra Leone-i zászló alatt hajózó Razoni átvizsgálása nagyjából másfél órát vett igénybe a tengeren, a Boszporusz kapujánál – közölte a török védelmi minisztérium.
Sajtóhírek szerint a csapat húsz főből – ukrán, orosz, török és ENSZ-szakértőkből – állt, akik két csónakkal, a parti őrség kíséretével érkeztek a helyszínre.
A hajó hétfő reggel futott ki a Fekete-tengerre mintegy 26 ezer tonna kukoricával a fedélzetén. Végcélja a libanoni Tripoli, előtte azonban meg kellett állnia Isztambulban. Ide az eredeti tervek szerint már kedd délután megérkezett volna, de az esetleges tengeri aknák miatt eleinte rendkívül lassan, mindössze hét csomóval tudott csak haladni az ukrán vizeken, később azonban felgyorsult.
A kijevi kormány megerősítette az átvizsgálás megtörténtét, valamint arról is beszámolt, hogy tizenhét másik hajó vár az engedélyre, hogy útnak indulhasson.
Korai az öröm?
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kedd esti videóüzenetében úgy vélekedett, hogy a gabonaexport újraindulásával Moszkva elesett az egyik legfőbb ütőkártyájától, kevésbé tudja terrorizálni a világot, így kisebb eséllyel csikarhat ki engedményeket a Nyugattól.
Szerdán ugyanakkor túl korainak nevezte az örömöt, és rámutatott, hogy az első szállítmánnyal apró töredékét tudták csak kijuttatni a világpiacra az országban rekedt élelmiszernek, de reményét fejezte ki, hogy a folyamat folytatódni fog.
Kiemelte: országának legalább tízmillió tonnát exportálnia kell ahhoz, hogy valamelyest sikerüljön leszorítania a fennálló költségvetési hiányt, amely havonta mintegy ötmilliárd dollárt tesz ki. „A háború szinte megöli a gazdaságot, kómában van. A kikötők orosz blokádja hatalmas veszteséget jelent” – szögezte le.
Stephane Dujarric ENSZ-szóvivő arról tájékoztatott, hogy huszonhét hajó várakozik az indulásra három ukrajnai kikötőben, Odesszában, Csornomorszkban és Pivdennyiben.
Az isztambuli koordinációs központ fő feladata a gabonát szállító hajók biztonságos áthaladásának garantálása a kijelölt tengeri folyosókon, illetve annak ellenőrzése, hogy nincsenek rajtuk fegyverek.
Oroszország és Ukrajna az ENSZ és Törökország közvetítésével július végén egyezett meg a gabonaexport Fekete-tengeren keresztüli újraindításáról a globális élelmezési válság súlyosbodásának megelőzése érdekében, azonban már az aláírás másnapján orosz rakétatámadás érte a kulcsfontosságú Odessza kikötővárost, és azóta több hasonló incidens történt.
A világ legnagyobb gabonaexportőrei közé tartozó Ukrajnában mintegy húszmillió tonna búza, kukorica és napraforgómag vár kivitelre. Egy-egy hajó tíz-húszezer tonna szállítására alkalmas, ami azt jelenti, hogy több mint ezer körre lenne szükség. A hajóút Isztambulig körülbelül harminc óra.
David Laborde, a Nemzetközi Élelmiszer-politikai Kutatóintézet munkatársa közölte, hogy a kivitelre váró ukrán gabona legnagyobb része takarmányozásra szolgál, abból mindössze hatmillió tonnát tesz ki a búza, és annak is csak a felét szánják emberi fogyasztásra.