A március 30-i hivatalos statisztikai adatok szerint a francia fogyasztói bizalom márciusban váratlanul nőtt, annak ellenére, hogy az ország nagy részén újabb korlátozások léptek életbe a járvány harmadik hulláma miatt és kilátásba került a teljes lezárás is.
A francia statisztikai intézet (INSEE) felmérései szerint a havi fogyasztói hangulatindex december óta most érte el a legmagasabb szintet, azaz 94 pontra emelkedett a februári 91-ről.
A Reuters által megkérdezett közgazdászok zömmel arra számítottak, hogy a mutató változatlan marad.
A javulás azért is lepte meg a szakembereket, mert a kormány a hónap folyamán szigorított a korlátozásokon Párizs környékén és Észak-Franciaországban a folyamatosan növekvő COVID-19 esetszámok miatt.
Bezárták a nem alapvető szükségleti cikkeket áruló boltok többségét (a virágárusok és a könyvesboltok például kivételek), a 20 ezer négyzetméternél nagyobb bevásárlóközpontok pedig már hónapok óta ki sem nyithatnak.
A háztartások 2020 márciusa óta ebben a hónapban voltak a legoptimistábbak az általános gazdasági helyzet kilátásait illetően. A járvány kezdete óta a munkanélküliséggel kapcsolatos aggodalmak is most állnak a legalacsonyabb szinten.
A járvány alatt megnőtt az internetes vásárlók száma
A Le Figaro a járvány alatti fogyasztási szokásokat elemző cikkében azt írja, hogy a 2020-as év jelentős fellendülést okozott az e-kereskedelemben. A múlt év során az online értékesítés Franciaországban elérte a 112 milliárd eurót.
Az online vásárlás, főleg a tavaly márciusi és novemberi lezárások idején döntögetett rekordokat, s míg 2019-ben a kereskedelem csupán 9,8%-át képviselte, most 13,4%-ra nőtt.
A francia társadalom fogyasztási szokásait megfigyelő központ, a L’Obsoco szerint a jelenlegi netes fogyasztók közül minden ötödik a vírus miatt tért át az online vásárlásra. Ezeknek az embereknek azonban olyannyira beépült a mindennapi gyakorlatába a netes rendelés, hogy valószínű szokásaikon nem fognak már változtatni.
A lezárásoknak köszönhetően rengeteget spóroltak a franciák
A növekvő fogyasztói bizalom és a netes vásárlások növekedésének ellenére a háztartások jelezték, hogy a költekezés helyett idén sokkal hajlandóbbak voltak a megtakarításuk növelésére.
Ezt alátámasztja, hogy a statisztikai intézet felméréseinek 1972-es kezdete óta idén volt a megtakarítási szándék a legmagasabb szinten.
A takarékosság azonban összefügg a lezárásokkal, hiszen a járvány terjedése óta sokkal kevesebb lehetőség adódott az utazásra, a nyaralásra, a szórakozásra és az éttermekben történő étkezésre is.
Így a francia háztartások a válság során hatalmas megtakarításokat halmoztak fel, amely a jegybank várakozásai szerint év végére eléri a 165 milliárd eurót, vagyis a bruttó hazai termék közel 8%-át.