Kukások, közmunkások és mozdonyvezetők is vannak azok között, akik kedden Franciaországban nem vették fel a munkát, hogy ezzel is kifejezzék haragjukat a nyugdíjkorhatár 64 évre emelését célzó törvényjavaslat miatt, amely a szakszervezetek szerint veszélybe sodorja a francia szociális modellt.
Több mint 250 tiltakozó akcióra számítanak Párizsban és szerte az országban, a szervezők reményei szerint ez lesz az eddigi legnagyobb erődemonstráció a Macron elnök nevével fémjelzett törvény ellen egy csaknem két hónapos tüntetéssorozat után. A jogszabály tervezetét ezen a héten vitatják meg a francia szenátusban.
A szakszervezetek a francia gazdaság befagyasztásával fenyegetnek, azzal, hogy több ágazatban leáll a munkavégzés, ami az SNCF nemzeti vasúti hatóságnál tartott határozatlan idejű sztrájk révén lesz a leginkább észrevehető.
Philippe Martinez, a CGT szakszervezet vezetője azt mondta a FranceInfo hírcsatornán, hogy a tiltakozó mozgalom „új szakaszba lép”.
„A cél az, hogy a kormány visszavonja reformtervezetét. Teljesen álljon le vele” – mondta.
Eltorlaszolt utak, leállt olajszállítmányok
Egyes szakszervezetek határozatlan idejű sztrájkra szólítottak fel a finomítóktól és az olajraktáraktól kezdve a villamosenergia- és gázipari létesítményekig. Az egyes szektorok dolgozói az esti órákban helyben döntenek arról, hogy meghosszabbítják-e az akciót – mondta Martinez.
A CGT szerint a TotalEnergies-, az Esso-ExxonMobil- és a Petroineos-csoport finomítóiban kezdett sztrájkok miatt kedden minden olajszállítmány leállt az országban.
A teherautó-sofőrök több francia város közelében szórványosan blokkolták a főbb autópályák artériáit és csomópontjait lassító akcióikkal.
A szemetesek korán halnak
Párizsban a szemetesek határozatlan idejű sztrájkba kezdtek, és kedd reggel elzárták az utat a fővárostól délre fekvő Ivry-sur-Seine égetőműhöz, amely Európa legnagyobb ilyen létesítménye.
„A szemetesek munkája fárasztó. Általában nagyon korán kezdünk vagy későn végzünk (…) az év 365 napján. Többnyire nagy súlyokat cipelünk, vagy órákon át talpon vagyunk a sepréshez” – mondja egy 56 éves köztisztasági dolgozó, Regis Viecili.
Több sztrájkoló arról beszélt, hogy az ilyen intenzív ritmus negatívan hat a mindennapi életükre, és a munka annyira megerőltető, hogy gyakran van ínhüvelygyulladásuk és fáj valamijük. Ezért van külön nyugdíjprogramjuk, de a tervezett változtatásokkal 57 helyett 59 évesen kellene nyugdíjba menniük.
„Sok szemétszállító hal meg a nyugdíjkorhatár előtt – mondja Vieceli. – Az ágazatban dolgozók várható élettartama hét évvel rövidebb, mint egy átlagos alkalmazotté” – tette hozzá Natacha Pommet, a CGT szakszervezeti aktivistája.
Törölt vasúti és légi járatok
Az ingázók a déli külvárosokból Párizsba tartó ritka vonatok egyikében zsúfolódtak össze még hajnal előtt. A kormány arra ösztönözte az embereket, hogy otthonról dolgozzanak, ha a munkájuk megengedi.
A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren a járatok ötödét törölték, az Orly repülőtéren pedig körülbelül a harmadát. Az SNCF vasúti hatóság szerint a Németországba és Spanyolországba tartó vonatoknál leállás várható, a Nagy-Britanniába és Belgiumba tartó vonatok számát pedig harmadával csökkentették.
A legtöbb gyorsvonatot és regionális vonatot törölték. A legtöbb francia városban megbénult a tömegközlekedés. A francia Riviérán nem közlekedtek a helyközi vonatok, beleértve azokat is, amelyek Franciaországot Monacón keresztül Olaszországgal kötik össze. Ez a fejedelemségbe naponta ingázók tízezreit érinti.
Az általános iskolai tanárok több mint hatvan százaléka sztrájkol, de ilyen arányra számítanak a közszféra egyéb területein dolgozóknál is.
Franciaországban mindig ugyanaz történik
A reform 62-ről 64 évre emelné a hivatalos nyugdíjkorhatárt, és 2030-ban már 43 munkával eltöltött év kellene a teljes nyugdíj megszerzéséhez egyéb intézkedések mellett. A kormány azzal érvel, hogy a rendszer várhatóan egy évtizeden belül veszteséges lesz, mivel Franciaország népessége elöregszik, és a várható élettartam nő.
A közvélemény-kutatások szerint a legtöbb francia szavazó ellenzi a törvényjavaslatot.
A párizsi Saint Lazare pályaudvaron Briki Mokrane 54 éves tűzvédelmi dolgozó azt mondja: „Nyilvánvalóan nagyon nehéz a dolgozóknak, de sajnos Franciaországban mindig ugyanaz történik: sztrájkolnunk vagy tüntetnünk kell a jogaink megvédése érdekében.”
Baloldali törvényhozók szerint a vállalatoknak és a gazdagoknak jobban bele kellene szállniuk a nyugdíjrendszer finanszírozásába.
Franciaország nyolc fő szakszervezete és öt ifjúsági szervezete kedd este ül össze, hogy döntsenek a következő akciókról.