Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Gazdasági célpont: új izoláció vár Oroszország kalinyingrádi enklávéjára


Kalinyingrád, Oroszország, február 24.: Emberek állnak sorban egy pénzváltónál
Kalinyingrád, Oroszország, február 24.: Emberek állnak sorban egy pénzváltónál

A NATO-tag Lengyelország és Litvánia közé ékelt és az ország többi részétől földrajzilag elzárt orosz terület, Kalinyingrád kemény gazdasági nehézségekre készülhet az Oroszország ukrajnai inváziója miatt bevezetett nyugati szankciók közepette.

Igor Pleskov egy cementüzem tulajdonosa az orosz balti enklávé, Kalinyingrád területén. A térség északról Litvániával, délről Lengyelországgal, nyugatról pedig a Balti-tengerrel határos. Oroszország felől megközelíthetetlen anélkül, hogy az ember áthaladna litván vagy lengyel területen. Mivel egyre forróbb a helyzet a Nyugat és Moszkva szembenállásában, Igor aggódik.

„Nehéz megmondani, mi jön – vonta meg a vállát. – Minden pillanatban változik a helyzet – egyre rosszabb lesz.”

Pleskov gyárához hasonlóan az egymillió lakosú terület vállalkozásai nagyban függnek a nyersanyag-, alkatrész- és gépimporttól. A lakosok idegesen figyelik a politikai helyzet alakulását és a rubel sokkoló összeomlását.

„Mit várhatunk? Katasztrófa lesz, totális összeomlás. Egy héten belül az összes háziasszony megérzi (…) a vállalkozások már most is érzik” – tette hozzá.

A Kalinyingrádi körzet elhelyezkedése és a területet Moszkvával összekötő vasútvonal
A Kalinyingrádi körzet elhelyezkedése és a területet Moszkvával összekötő vasútvonal

Azóta, hogy Moszkva indokolatlanul megtámadta Ukrajnát, a nyugati országok eddig példátlan szankciók hullámát zúdították Oroszországra. Egyes orosz bankokat kizártak a SWIFT pénzügyi tranzakciós üzenőrendszerből. A legtöbb európai állam lezárta légterét az orosz gépek előtt.

A Moszkva–Kalinyingrád-útvonalon közlekedő gépek február 27. óta nyugat felé indulva, a Balti-tenger felett repülnek be Oroszország Leningrádi körzetébe, majd dél felé vesznek egy éles fordulót. Az új útvonal negyven percet ad hozzá a repülési időhöz, amely így már kétórás.

Az árak – egyelőre – stabilak: egy irányba 22 dollárnak megfelelő rubelbe kerül a jegy.

Kormánytámogatás nélkül azonban ennek gyorsan vége lehet – mondta Szolomon Ginzburg, egy helyi elemzőközpont, a Regionális Stratégia vezetője.

„A repülési idő megnőtt a kerülő miatt. Ez pénzbe kerül. Nem nehéz kiszámolni, hogy 35-40 százalékkal megnőnek a jegyárak.”

Anton Alihanov tartományi kormányzó március 1-jei Instagram-posztjában igyekezett eloszlatni az aggodalmakat. (Azóta az orosz médiafelügyelő szerv blokkolta a Meta szolgáltatásait az országban, így az Instagramot is.)

„Ha megnőnek a jegyárak (…) már beszéltünk a szövetségi kormánnyal, és extra támogatást fogunk kérni, hogy a jegyek ne dráguljanak jelentősen, és hogy elérhetők maradjanak” – írta.

Kalinyingrádi városkép
Kalinyingrádi városkép

A vasúti kapcsolatot Oroszországgal a Litvánián megállás nélkül áthaladó vonat jelentette. Ez Moszkva és az EU 2003-as megállapodása alapján működik. Ingrida Šimonytė litván miniszterelnök február 27-én azt mondta, nem tervezik az egyezmény felülvizsgálását.

Viszont a közúti import már megérezte a háború hatását. Helyi üzletemberek szerint a régió már január óta nyomás alatt állt, amikor a határokon kialakult (vagy kiprovokált) migránsválság miatt kiújult a feszültség Belarusz és a szomszédos Lengyelország és Litvánia között. Több száz, Kalinyingrádba tartó kamion akadt fenn a határon, állandósultak a késések.

„Egyes helyeken jobb a helyzet, máshol rosszabb – mondta Leonyid Sztepanjuk, a DSP-Transport speditőrcég alelnöke. – Az egyik kamionom öt nap alatt átjutott a határon, egy másiknak ez egy hétbe, egy harmadiknak tíz napba telt.”

„Az orosz–lett határon a legjobb a helyzet – tette hozzá. – A litván–fehérorosz határon rosszabb.”

A Kalinyingrádi körzet izolációba kerül. Lengyelország és Litvánia március 15-től lezárja a szárazföldi határt
A Kalinyingrádi körzet izolációba kerül. Lengyelország és Litvánia március 15-től lezárja a szárazföldi határt

Egy kamionsofőr, aki azt kérte, hogy csak Szergejként említsük, azt mondta a Szabad Európának, hogy nemrég tért vissza Oroszországból, miután tizenkét napot töltött a Belarusz és Litvánia közötti salcininkai–benyakoni határátkelőn. Egész idő alatt a teherautójában ült.

„Természetesen nehéz volt – mondta. – Élelmiszert tudtam venni, és van egy hűtőszekrényem a teherautóban. A belaruszok hoztak ételt – otthon főznek, és adagonként árulják. Ha kéred, hoznak vizet is.

„Korábban havonta körülbelül háromszor mentem Moszkvába – tette hozzá. – Ez normális. Ezúttal húsz napba telt, míg eljutottam a nyugat-oroszországi Brjanszkba, és vissza.

Igor Pleskov kalinyingrádi vállalkozó szerint napokon belül megérzik majd az Oroszország elleni szankciókat
Igor Pleskov kalinyingrádi vállalkozó szerint napokon belül megérzik majd az Oroszország elleni szankciókat

Pjotr, egy kalinyingrádi vállalkozó, aki kérte, hogy csak a keresztnevét említsük, bútorokat importál Lengyelországból. Számára a rubel értékének csökkenésével minden nap veszteség. Február 28-án a rubel 19 lengyel złotyról harmincra csökkent, ami 360.000 rubelbe (3300 dollárba) került neki.

„Most több mint negyven bútorrendelésem áll készen Lengyelországban” – mondta a Szabad Európa Északi Valóság című műsorának.

„Úgy volt, hogy a múlt héten szállítják, de most azt mondják, hogy március 1-jén elment. A lengyelek nem voltak hajlandók rendesen felrakodni, mert arra vártak, hogy az elnökük bejelentse az Oroszország elleni szankciókat (…) Ők maguk is sokkos állapotban vannak – csak egy városban hetven gyár dolgozik szinte kizárólag Oroszországnak.”

„Március 1-jén nagyon sokat vesztettem az árfolyam miatt – mondta. – A bútorokat mind előre kifizették a vásárlók, így a régi áron kell eladnom őket. Nem tudom visszamenőleg emelni az árat. Vállalnom kell a veszteséget.”

Ginzburg, az elemző szerint Kalinyingrád importfüggősége miatt gazdasági célponttá válik, mondván, hogy a régió baromfifarmjai kilencven százalékban a Hollandiából és az Egyesült Államokból importált tojástól függenek, míg a mezőgazdasági ágazat nyolcvan százalékban az importált vetőmagtól.

„És mi a helyzet az Avtotorral? – kérdezte, a régió legnagyobb autógyártóját említve, amely közvetlenül több mint kétezer embert foglalkoztat, és a honlapján azt állítja, hogy összesen harmincezer munkahelyet biztosít a régiónak. – Szerintem egyszerűen be fog zárni.”

A vállalat a BMW, a Kia, a Hyundai és külföldi cégek számára szerel össze kocsikat.

Építőipari vállalatok panaszkodtak az Új Kalinyingrád című honlapnak, hogy a litvániai beszállítók érzelmi alapon eljárva megtagadták az Oroszországból érkező megrendelések elfogadását.

A cementgyáros Pleskovnak hasonló tapasztalatai vannak lengyelországi beszállítóival.

„Ma megtagadták, hogy pótalkatrészeket szállítsanak egy lengyelországi raktárból – mondta március 1-jén. – Egyszerűen közölték, hogy nem szállítanak, pedig már mindent kifizettünk.”

Hozzátette, hogy van egy dömpere, amely szintén ki van fizetve, és egy belgiumi raktárban áll.

„Most vizsgálják, hogy kettős felhasználású berendezésnek számít-e” – mondta.

Írta: Robert Coalson, a Szabad Európa tudósítója Julija Paramonova kalinyingrádi tudósítása alapján.
XS
SM
MD
LG