A sétahajót üzemeltető Panoráma Decknek és az azt elgázoló Viking Sigynt üzemeltető Viking Cruises AG-nek 15 napon belül kell megfizetnie az összeget az áldozatok hozzátartozóinak. A kártérítési összegek eltérők, van, aki ötmilliót, míg van, aki nyolcvanmilliót fog kapni. A bíró az indokláskor hangsúlyozta: a kártérítés nem az emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.
A bíró azzal indokolta a nagy összegű kártérítés megítélését, hogy emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédiáról van szó – írja tudósításában a hvg.hu.
A Hableány 2019. május 29-én az esti órákban süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni. Összesen 29-en vesztették életüket a tragédiában, köztük a kétfős magyar személyzet.
Az áldozatok egy részének holttestét hetekkel a baleset után találták meg több mint száz kilométerrel lejjebb a Dunán, az eltűntek holtteste nincs meg.
A Hableány roncsa csaknem két hetet töltött a víz alatt az ütközés helyszínén, mielőtt egy úszódaru kiemelte volna a Duna medréből.
A tragédia után több per is indult. A kártérítési per előtt csak egyben született ítélet, abban is csak első fokon: tavaly szeptember 26-án öt és fél év fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a Pesti Központi Kerületi Bíróság Jurij Csaplinszkijt, a Viking Sigyn kapitányát halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt. A kapitányt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádpont alól első fokon felmentette a bíróság.
A kártérítési perben az áldozatok hozzátartozói, összesen 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forint értékben. Négy esetben a bíró véleménye szerint a kártérítésre a felperes nem volt jogosult. A bíró 1 milliárd 825 millió forintot ítélt meg, hangsúlyozva, hogy a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.
Mint a hírportál beszámol róla, az indokláskor az is elhangzott, hogy a Hableány hajózásra alkalmatlan állapotban futott ki a baleset éjszakáján, ugyanis egy matrózzal kevesebb volt a fedélzeten, azt pedig abszurdnak nevezte a bíró, hogy a Viking méretének mindössze negyvenedével bíró Hableánynak kellett volna a baleset előtt kitérnie.
A két hajózási cég képviselői szerint a kért kártérítés mértéke túlzó.