Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Hatszor annyi gázolajat szabadítottak fel a biztonsági készletekből, mint benzint


Egy nem üzemelő független benzinkút Balatonfüreden 2022. július 4-én
Egy nem üzemelő független benzinkút Balatonfüreden 2022. július 4-én

Ezzel el lehetett kerülni a nyárra prognosztizált dízelhiányt az országban, viszont nagyon megcsappantak a készletek: januárhoz képest a hazai stratégiai gázolajtartalék a felére csökkent. Augusztusban komoly mennyiséget vettek ki a tartalékból. A Mol szerint a magyar stratégiai készletek felszabadítása nélkül „komoly dízelhiány lépett volna fel múlt hónapban”.

Az elmúlt hónapokban a szakértői nyilatkozatok arra figyelmeztettek, hogy gázolajhiány léphet fel a hazai benzinkutakon. Ahogy lapunk is beszámolt róla, nem a kőolajellátással van gond: igaz, hogy drága, de van. A finomítói kapacitások viszont szűkösek.

A régióban három olajfinomító van: a schwechati, a százhalombattai és a pozsonyi. Míg az OMV schwechati egysége egy baleset miatt van üzemen kívül, a Mol pozsonyi finomítója csak részben működött nyáron, miközben a fogyasztás csúcson volt. Augusztusban a pozsonyi finomítóban végeztek a karbantartással, de ezzel párhuzamosan a Mol százhalombattai finomítójában kezdték el a karbantartási munkálatokat.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője júniusban még azt jósolta, hogy a nyár folyamán lehetnek ellátási problémák. „Július-augusztus a szezonális kereslet csúcsa, a mezőgazdasági munkák, a turizmus és a Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások átmenőforgalma miatt. Ilyenkor harminc-negyven százalékkal magasabb a kereslet, mint a téli időszakban.” Pletser és több szakértő is azt prognosztizálta, hogy gázolajból lehet hiány augusztusban.

Ezzel szemben sok autós azt tapasztalta, hogy dízelt szinte minden kúton lehet tankolni, miközben a benzines gépkocsiknak csak a második, harmadik töltőállomáson tudtak üzemanyagot adni.

Erre szolgálhatnak magyarázatul a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) legfrissebb adatai. Az MSZKSZ a Szabad Európával közölte az augusztusi számokat. (Cikkünk írása közben a honlapjukon is frissítették az adatokat.)

E szerint több mint hatszor annyi gázolajat szabadítottak fel a biztonsági készletekből, mint benzint. Gázolajból 153,3 kilotonnát, míg benzinből 23,9 kilotonnát. Ezzel lehetett elkerülni az augusztusra prognosztizált dízelhiányt.

Az MSZKSZ felel a magyar stratégiai olaj- és olajtermékkészletek fenntartásáról és kezeléséről. Az Európai Unió és a Nemzetközi Energiaügynökség előírásai szerint egy tagállamnak legalább legalább kilencvennapnyi nettó importtal megegyező mennyiséget kell stratégiai tartalékként tárolnia. Ehhez csak rendkívüli helyzetben szabad nyúlni.

Az MSZKSZ adatai szerint januárban még 99 napra elég készletünk volt, ez augusztus végére 73 napra zuhant. Januárban még 498,8 kilotonna gázolaj volt a tartalék, ez múlt hónapban 243,1-re, vagyis több mint felére csökkent a tartalék. Benzinből az év elején 265,2 kilotonna volt a tárolókban, augusztus végén már csak 173,2.

„A nyári hónapok mindig a benzinkereslet csúcspontját jelentik a turizmus miatt, jellemzően harminc-negyven százalékkal megnő a kereslet ilyenkor az év más időszakával összehasonlítva. Ez idén sem volt másképp” – közölte a Szabad Európa megkeresésére a Mol.

A Mol szerint Magyarországon van és lesz is elég benzin- és dízeltermék az ország energiaellátásának biztosítására, azonban fontos látni, hogy középtávon a külső hatások miatt a régió dízelkínálata szűkösebb lesz, mint a megelőző években.

„Az üzemanyagimport szinte teljes eltűnése miatt a MSZKSZ augusztusban jelentős mennyiséget szabadított fel a magyar stratégiai készletekből. Enélkül komoly dízelhiány lépett volna fel múlt hónapban” – tette hozzá a Mol.

Magyarországon azért rizikósabb az üzemanyagpiac helyzete, mert nagyrészt hatósági, legfeljebb 480 forintos literenkénti áron értékesíthetik az üzemanyagot. (Ez a szabály többször módosult, ma már csak a magántulajdonban lévő személyautók és kisbuszok, illetve kis haszonjárművek, továbbá a taxik vehetik igénybe a kedvezményes árat.)

Az „olcsó” üzemanyag miatt extrém erős a kereslet, sokan és sokat tankolnak. A kormány a nagykereskedelmi árazást is úgy szabályozta, hogy legfeljebb 480 forintért lehet eladni a kutaknak az üzemanyagot. Emiatt az import sem jön olyan mennyiségben az országba, mint korábban.

Mára a Mol maradt az egyedüli nagykereskedő, miután a többi cég feladta tevékenységét, hiszen nem éri meg 480 forintért adni az üzemanyagot, amikor sokkal drágábban veszik.

A Mol korábban a piac több mint hetven százalékát látta el üzemanyaggal, ma már a piac kilencven százalékáért felel, mellette az OMV hozott be eddig üzemanyagot, mert el tudták adni egy részét piaci áron is, hiszen nem mindenkire vonatkozik az ársapka. A schwechati finomító balesete miatt ez a tétel kiesett, ezt is a hazai biztonsági tartalékból pótolják.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG