Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Hiába a jogerős bírósági döntés, a kormány és a rendőrség sem állíttatta le Mészáros Lőrinc építkezését


A rendőrök negyven perccel a hívás után mentek ki az építkezésre, majd intézkedés nélkül távoztak
A rendőrök negyven perccel a hívás után mentek ki az építkezésre, majd intézkedés nélkül távoztak

Megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Az erről szóló, azonnal hatályos határozat kihirdetésekor az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselője is jelen volt, egy nappal később mégis ugyanúgy folyt a munka, mintha mi sem történt volna, a kihívott rendőrök sem tettek érdemben semmit. Cikkünk megjelenése után reagált az Építési és Közlekedési Minisztérium is.

Harmadszor is megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék a Déli Körvasút építési engedélyét – írta meg a Telex Kreitler-Sas Máté, Újbuda alpolgármestere Facebook-bejegyzése nyomán. Mint korábban elsőként megírtuk, a kormány – miután a bíróság már többször elkaszálta az építési engedélyt – végül kiemelt katonai beruházássá minősítette a civilek és a helyben lakók által is elutasított, jelentős környezeti kárral járó beruházást.

Nem katonai beruházás

A törvény szerint a kiemelt katonai beruházások engedélyezését országosan a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal végzi, amely meg is adott minden szükséges pecsétet. A civilek ezt az eljárást támadták meg, és a Fővárosi Törvényszék jogerős ítéletében nekik adott igazat az állammal mint beruházóval szemben – immár harmadszor. A bíró szerint ugyanis nem áll meg az állam érvelése, hogy mivel időnként katonai szerelvények is áthaladnak majd a Déli Körvasúton, katonai beruházásnak lehet minősíteni.

Ehhez kapcsolódóan: „Tűrni köteles” – minden jogot kivett a kormány az önkormányzatok kezéből a Déli Körvasút ügyében

Mivel a beruházás a törvényszék szerint polgári jellegű, területileg a Pest Megyei Kormányhivatal az illetékes az engedélyeztetésben – vagyis a kiadott környezetvédelmi engedély tartalmát nem vizsgálták. A civilek számára azonban fontos lehet a Pest megyei területi illetékesség kimondásával, hogy ebben az esetben már azonnali védelem elrendelését is kérhetik majd az újabb eljárások során.

„Jogállam”

Az építkezést ettől függetlenül már most le kellett volna állítani, hiszen a Fővárosi Törvényszék környezetvédelmi engedélyt megsemmisítő döntése azonnal hatályos. Az építkezést – amelyet a fővállalkozó, a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd végez – jog szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium állíthatja le. A minisztérium képviselője jelen volt a keddi ítélethirdetésnél, így – bár a döntést írásban még egyik fél sem kapta kézhez – az ÉKM-nek már hivatalosan is tudomása van a határozatról.

Ehhez kapcsolódóan: El nem készült munkákat vehetett át az állam valótlan tartalmú jegyzőkönyvek alapján Mészáros Lőrinc cégétől

Kreitler-Sas Máté ennek tudatában ment ki szerda délelőtt a Déli Körvasúthoz. A helyszínen dolgozó munkásoknak elsőre nehézségbe ütközött az építésvezető előkerítése, de idővel megtörtént. Az illető azt mondta: csak akkor állítja le az építkezést, ha vagy a főnökeitől, vagy az ÉKM-től utasítást kap rá. Az LMP-s alpolgármester ezután kihívta a rendőröket, akik negyven perc után érkeztek meg. Nekik ugyanazt mondta az építkezés vezetője.

Mivel írásba foglalt ítéletet egyelőre nem tudott felmutatni Kreitler-Sas Máté, a rendőrök nem intézkedtek. „Egy működő jogállamban elképzelhetetlen, hogy egy jogerős bírósági döntést figyelmen kívül lehet hagyni, és nincs olyan hatóság, amelyik érvényt tudna szerezni neki. Ezért az ÉKM-hez és a Fővárosi Törvényszékhez fordulok írásban, kérve az intézkedésüket” – mondta lapunknak az LMP-s alpolgármester.

Az ügyben mi is kerestük az ÉKM-et, válaszaikat közölni fogjuk.

FRISSÍTÉS:
Az Építési és Közlekedési Minisztérium továbbította szerkesztőségünknek Nagy Bálint közlekedési államtitkár reakcióját a Fővárosi Törvényszék döntésére.
„A Déli Körvasút megépítése az ország és a magyar kötöttpályás közlekedésfejlesztés több évtizedes adóssága. A beruházásra szükség van, ez Magyarország stratégiai érdeke. Ez a Duna-híd és a hozzá kapcsolódó pálya köti össze az ország keleti és nyugati részét. Fontos tehát közlekedési és nemzetgazdasági szempontból, de ami ettől is előbbre való, hogy nemzetbiztonságilag és honvédelmi szempontból a legfontosabb csomópont. Szó szerint is stratégiai hídfőállás. Akkor is, ha egyes jogászok és bírók ezt nem értik. Ma a bíróság a Déli körvasút környezetvédelmi engedélyének ügyében új eljárás lefolytatását rendelte el. Folyamatosan tárgyalunk a beruházás környékén élő civilekkel, sok mindenben közeledtek már az álláspontjaink. Egy felülvizsgálati kérelem után a bíróságot is meggyőzzük majd! Az ország honvédelmi képességének fejlesztése nem lehet jogértelmezés vagy jogvita tárgya. Ez stratégiai kérdés!”
Az ÉKM tehát továbbra is mindent megtesz, hogy ez a kiemelt jelentőségű beruházás meg tudjon valósulni.

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG