Az ukrán elnök ismét F–16-os amerikai vadászrepülőgépeket kért a szövetségesektől, és kiemelte, hogy a leszállításuk biztos jele a közelgő orosz vereségnek.
„Az első ukrán F–16-os lesz az egyik leghatározottabb jelzés a világ részéről, hogy Oroszország veszíteni fog. Meg fog gyengülni, és még elszigeteltebb lesz” – hangsúlyozta Volodimir Zelenszkij.
„A legfőbb kérdés a kiképzés és a szállítás gyorsasága, a döntések és a légterünk valódi védelme közötti idő” – mondta, hozzátéve, hogy „vadászgép-koalíció” felállítására van szükség.
Kik támogatják a vadászgép-koalíciót?
A kezdeményezés nagy löketet kapott előző héten, amikor magas rangú amerikai tisztségviselők arról számoltak be, hogy Joe Biden elnök a világ iparilag legfejlettebb demokráciáit tömörítő G7-csoport ülésén megerősítette: Washington támogatja az ukrán pilóták közös kiképzési programját a harci repülőgépek használatára.
Jake Sullivan amerikai nemzetbiztonsági tanácsadó azonban közölte, hogy még nincs végleges döntés az F–16-osok szállításáról.
Ehhez kapcsolódóan: Ukrajna nyugati harci repülőgépek koalícióját szeretné
Olaf Scholz német kancellár ugyancsak a G7-csúcson leszögezte, hogy a kiképzés megkezdése világos üzenetet küldene: „Oroszország nem számíthat győzelemre, ha a hosszú háborúra tesz.”
A norvég védelmi miniszter kijelentette, hogy országa is támogatja a közös kiképzési programot, de a vadászgépek szállításáról még nem született határozat. Később holland kollégája hasonlóképp nyilatkozott.
Jens Stoltenberg NATO-főtitkár leszögezte, hogy az ukrán pilóták kiképzésével sem válna részesévé az észak-atlanti szövetség a konfliktusnak. A katonai szervezet az invázió megindítása után elutasította a repüléstilalmi zóna biztosítására vonatkozó ukrán kéréseket, hogy mindenképp elkerüljék a közvetlen konfrontációt Oroszországgal.
Anatolij Antonov washingtoni orosz nagykövet ezzel szemben úgy vélekedett, hogy az F–16-ok küldése kérdéseket vetne fel a NATO szerepével kapcsolatban. Rámutatott: Ukrajnában nem áll rendelkezésre megfelelő infrastruktúra az amerikai gépek működéséhez, nincsenek kiképzett pilóták és nincs meg az egyéb személyzet sem.
Ehhez kapcsolódóan: Az ukrán légvédelem megerősítéséről tárgyalnak a szövetséges országok
Amerikai illetékesek úgy becsülték, hogy legalább másfél évre van szükség a kiképzésre és a szállításra.
Az ügyben támogatásáról biztosította Zelenszkijt Rishi Sunak brit és Mark Rutte holland kormányfő is.
A Nyugat az eszkaláció veszélye miatt rendkívül óvatos az olyan eszközök biztosításában, amelyekkel az ukrán hadsereg mélyen az orosz területeken tudna támadást végrehajtani.
Szakértők szerint valószínűleg bármiféle vadászgép-koalíciónak nagyban kellene támaszkodnia az Egyesült Államokra.
Egyelőre egyetlen szövetséges sem adott át nyugati gyártású katonai repülőgépeket. Lengyelország és Szlovákia összesen huszonhét darab szovjet gyártmányú MiG–29-est szállított le eddig.
Varsó tizennégy gépet küldött, és tudatta, hogy többet is fog. Andrzej Duda lengyel elnök ugyanakkor aláhúzta, hogy országának nincs elegendő F–16-osa ahhoz, hogy azokból is átadjon.
Ehhez kapcsolódóan: Megosztott a szlovák politika az Ukrajnának átadott MiG–29-esek ügyében
Honnan érkezhetnek a gépek?
Mark Rutte arról számolt be május 4-én, hogy Hollandia együtt dolgozik Belgiummal, Dániával és Nagy-Britanniával annak érdekében, hogy mielőbb döntés szülessen arról, hogy szállítanak-e vadászgépeket Ukrajnának.
Hollandiának huszonnégy F–16-osa van, amelyeket a tervek szerint 2024 közepén cserélnek majd le F–35-ösökre. Emellett tizennyolc olyan géppel is rendelkezik, amelyeket már kivontak a hadrendből, ezek közül tizenkettőt eladtak.
A londoni kormány szóvivője közölte, hogy nincsenek F–16-osaik, így nem is tudnak küldeni, viszont készek támogatni ebben más államokat.
Németországnak sem állnak rendelkezésére F–16-osok, de Boris Pistorius védelmi miniszter elmondta, hogy vizsgálják a lehetőségét az ukrán pilótákat kiképző országok támogatásának.
Dániának mintegy harminc darab F–16-osa van. A koppenhágai vezetés februárban bejelentette, hogy nyitottak a gépek küldésére.
A svéd gyártású, még költséghatékonyabbnak tartott Gripenek alternatívát jelenthetnének, azonban Stockholm közölte, hogy jelenleg nincsen terv a szállításukra vonatkozóan.
Mikor kezdődhet meg a kiképzés?
Emmanuel Macron francia elnök nemrég tudatta, hogy Párizs nyitott a kiképzés azonnali megkezdésére Franciaországban, ugyanakkor a francia légierőnek sincsenek F–16-osai.
Nagy-Britannia korábban beleegyezett, hogy tavasszal meginduljon a program, és hangsúlyozta, hogy fontolóra veszik a kiképzés lerövidítésének lehetőségeit.