Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Hónapokig nem kezdett semmit Mészáros Lőrinc cége a „vas nélküli vasbetonnal”


Telefonnal készített kép egy rossz minőségben készült betonaknáról
Telefonnal készített kép egy rossz minőségben készült betonaknáról

Tavaly február elején már többedszerre jelezték az R-Kord Kft.-nek, hogy több helyen komoly minőségi kifogások merültek fel a GSM-R vasúti beruházás kivitelezésével kapcsolatban, de az Építési Minisztériumnak még április közepén is levélben kellett kérnie a céget a kijavításukra.

Még tavaly májusban írtuk meg, hogy több szakaszon úgy készültek a GSM-R vasúti informatikai fejlesztés optikai kábeleihez szükséges aknák, hogy a kivitelezők a szükséges vasbeton helyett, az acélháló kihagyásával egyszerű zsaluzott betonszerkezeteket telepítettek a földbe a vágányok mellé. Több szakértő is elmondta, hogy mivel a vágányok mellett futó betont a vonatok elhaladásakor folyamatos rezgés éri, az acélszerkezet híján egy idő után egyszerűen megrepedezhet és szétporladhat majd.

Minderről egy birtokunkba jutott levélből szereztünk tudomást, amelyben az Építési és Közlekedési Minisztérium hívja fel az R-Kord vezetőinek a figyelmét a Mezőzombor–Miskolc, Miskolc–Füzesabony és Hatvan–Füzesabony szakaszon tapasztalt hiányosságokra. A levélben tizenkilenc pontban sorolják a kifogásokat, több esetben hivatkoznak a technológiai utasítások be nem tartására, az előírt kivitelezési tervek hiányára vagy az ezektől való eltérésre, a szintén több esetben hiányos dokumentációkra.

Ehhez kapcsolódóan: Képek, jegyzőkönyvek: a MÁV által is kifogásolt minőségben készül Mészáros Lőrinc cégének vasúti beruházása

Az általunk ismertetett levél 2023. április 11-i keltezésű, de egy korábbi, március 8-án kelt levélre is hivatkoznak benne, vagyis legkorábban ekkor tudnia kellett a MÁV-nak, a minisztériumnak és az R-Kord vezetőinek a hiányosságokról, de a jelek szerint nem történt semmi a kijavításukra, pedig egy birtokunkba jutott mérnöki jelentés szerint már hetekkel korábban is ugyanez volt a helyzet.

Egy laikus számára is látható a hanyag kivitelezés
Egy laikus számára is látható a hanyag kivitelezés

A 2023 márciusában készült jelentés ugyanis azt írja a Hatvan–Miskolc–Mezőzombor pályaszakaszról 2023. február 15-i dátummal, hogy az „Üzemeltető (vagyis a MÁV – a szerk.) ismételten felhívja a Vállalkozó (vagyis az R-Kord–iCell-konzorcium) figyelmét a szakasz kivitelezési hiányosságaira és hibáira”.

Ha abból indulunk ki, hogy a MÁV nagyjából havonta jelezte a kifogásait, akkor az ismételten kifejezésből arra következtethetünk, hogy januárban már biztosan szólhattak a korábbi cikkünkben részletesen is ismertetett hibák miatt, de az R-Kord részéről még áprilisban sem tettek semmit, pedig a MÁV figyelmeztetett, hogy az elvégzett munkák után az építési területen több esetben hulladék, veszélyes hulladék, balesetveszélyes körülmények maradtak.

Az említett Hatvan–Miskolc–Mezőzombor vasúti szakasz is része a GSM-R 2. nevű fejlesztésnek, amellyel számos cikkben foglalkoztunk. Legutóbb azt írtuk meg, hogy – többek között a már idézett mérnöki jelentés alapján – 2021 végén az állam és a MÁV valótlan tartalmú átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján vette át a beruházás több szakaszának optikai kivitelezési munkáit az R-Kordtól.

Ehhez kapcsolódóan: El nem készült munkákat vehetett át az állam valótlan tartalmú jegyzőkönyvek alapján Mészáros Lőrinc cégétől

Az átadás-átvételi jegyzőkönyvekben ugyanis úgynevezett készre jelentési dokumentumokra hivatkoznak, aminek legfontosabb része az volt, hogy mérik a lefektetett optikai kábelek, illetve a mobil átjátszóállomások adatátviteli teljesítményét, és rögzítik a mérési eredményeket. Csakhogy amikor ezek a készre jelentések és jegyzőkönyvek elkészültek, több helyen még nem álltak a tornyok, ki sem húzták a kábeleket. Az ügyben cikkünk megjelenése előtt kerestük a MÁV-ot, az Építési és Közlekedési Minisztériumot és az R-Kord Kft.-t is, de nem kaptunk választ.

A vas nélküli vasbeton ügyében is kerestük akkor a MÁV-ot és az ÉKM-et, de nem válaszoltak. A cikk megjelenése után a minisztérium viszont kiadott egy közleményt, amelyben azt írták: a feltárt hiányosságok után hibajegyeket állítanak ki, és ezek alapján „a vállalkozók ütemesen végzik a hibák kijavítását”. Most ismét megkerestük a MÁV és a minisztérium sajtóosztályát, hogy megtudjuk: mikor értesültek először a hibákról, hány hibajegyet állítottak ki ezen a szakaszon, ezek után elvégezték-e a hibák kijavítását, kötelezték-e kötbér fizetésére a kivitelezőt.

Az ÉKM sajtóosztálya megkeresésünkre a következőt válaszolta: "A rögzített hibajegyek száma 199 db. A hibák javítása és ellenőrzése ütemezetten, folyamatosan történik. Mérnök tájékoztatása alapján Vállalkozó készültsége a hibajegyek vonatkozásában 2024.05.23. nappal: ~ 95 %.". A válasz alapján úgy tűnik, kötbérfizetésre nem kötelezték az R-KORD-ot.

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG