Üres asztalok, bezárt éttermek, csendes belváros. Ilyen Budapest legbelsőbb kerülete hétköznap turisták nélkül. És egy ideig még így is marad a határzár miatt.
Juhász Gábor 31 éve vendéglátózik. Összesen hat éttermet vezet, de ebből csak egy az övé. Ez a bisztró. Ebben a 13. kerületi étteremben kezdte a karrierjét a feleségével együtt. Azt mondja, minden jól ment tavaszig, aztán az első hullám előtt összeomlott minden.
- Be is zártunk. Első lendülettel bezártuk az összes üzletünket. Nem voltunk felkészülve egy ilyen átállásra, előtte még két héttel tökéletesen működött minden. Senki nem gondolta, hogy mi lesz - mondja Gábor.
Az addig teltházas bisztró vendégei már a kormány intézkedései előtt eltűntek. A hely kiürült. Majd a tulajdonos be is zárta. Gábor azt mondja: hetekig gondolkodtak azon, hogyan tudnák megtartani az alkalmazottaikat, végül amikor már szabad volt, kinyitottak.
- Megnéztük a rendelkezéseket, mik a szabályok, milyen körülmények között lehet újranyitni az éttermet. Természetesen vendég nem jöhetett be, csak addig amíg az ételt át nem vette, illetve kiszállítani lehetett.
Alkalmazkodás, profilváltás, új étlap
Először a saját munkavállalói szállították ki a rendeléseket. De ez sem jött be, mert az emberek a karantén után szívesebben sétáltak el az étteremig. Később viszont azt vették észre, hogy a járvány ugyan eltűnt, de a vendégeik nagy része is. Gábor azt mondja: törzsvendégek nélkül ma már nem éli túl egy-egy hely a pandémia utáni időszakot. Más is változott azonban. A vendégek sokkal egyszerűbb ételeket rendelnek.
- Az elvitel és a kiszállítás, az már elcsúszik a fizikai szükségletek kielégítése irányába. És most is kicsit aggódunk, mert nem teljesen jött vissza a nyitás után sem az, hogy a vendégek ugyanígy visszajöjjenek az étterembe, ugyanúgy leüljenek. Sajnálatos módon a régi, tíz százaléknyi elvitel vagy kiszállítósdi még mindig 40 százalék körül van. A mai napig nem mernek még mindig eljönni egy étterembe.
A Bloomberg felmérése szerint a járvány az élelmiszer-szolgáltatásban is átalakította a fogyasztói szokásokat. A vendégek leginkább az egyszerű és olcsó jellemzően gyorséttermi menüket rendelik házhoz.
- Kétségbe voltunk esve, nem találtuk a helyünket, az utunkat. Elég sokan el is hagyták ezt a pályát, ezt az ipart - mondja a bisztró tulajdonosa, Gábor.
A pult mögül sem biztatóbb a helyzet
Tóth Tamás 10 éve felszolgáló. A koronavírus első hullámában lett munkanélküli, de gyorsan alkalmazkodott.
- Egy időre nekem is el kellett engednem a vendéglátást és építőiparba helyezkedtem el. Mit csináltál? Kertépítés. Egy kicsit más világ, egy kicsit megmozgatja az embert, talán még fel is töltődtem, próbáltam a pozitívumát keresni ennek az egésznek. Ebből a helyzetből úgy kijönni, hogy legalább jól érezzem magam, ha már egzisztenciálisan nem éppen a legbiztosabb.
A két vendéglátós szakember szerint a mostani helyzetben előre tervezni maximum egy hétre tudnak.