Kína erőteljes offenzívát indított a közösségi médiában azon nyugati vállalatok ellen, amelyek bírálták a muzulmán ujgur kisebbséggel szembeni tömeges jogsértéseket az északnyugati Hszincsiang tartományban.
Kínában az állami média, illetve a techvállalatok is keményen nekimentek több globális divatcégnek, és ennek nyomán például több híresség szerződést bontott a Nike-val és a H&M-mel, a Tencent szoftvercég pedig felmondta partnerségét a Burberryvel.
„A kínai nép nem fogja engedni, hogy egyes külföldiek Kína rizsét egyék, miközben széttörik a tányérjait” – szögezte le a pekingi külügyminisztérium szóvivője.
Jogvédő szervezetek szerint legalább egymillió embert zártak átnevelőtáborba Hszincsiangban, ahol beszámolók szerint a hatóságok kényszermunkának és erőszakos sterilizációnak vetik alá a muszlim kisebbségek tagjait. A BBC brit műsorszolgáltató decemberben arról számolt be, hogy ezen kisebbségek több százezer tagját dolgoztatják gyapotmezőkön a világ gyapottermelésének nagyjából 20 százalékát adó tartományban.
Az innen származó gyapotot számos nyugati ruházati cég felhasználja, a nagy felháborodást keltő jelentések közzététele óta azonban ezek közül több is új forrásokat keresett. A kínai kormány tagadja, hogy bármifajta jogsértést követne el, azt állítva, hogy csakis önkéntes alapon biztosítanak képzést a táborokban, ami nagyban hozzájárult a terrorizmus visszaszorításához a régióban.
„Támogatom a hszincsiangi gyapotot”
Vang Ji-po és Tan Szong-csün tévésztárok nemrég bejelentették, hogy szerződést bontanak a Nike-val, miután a cég korábban súlyos aggodalmának adott hangot a kényszermunkával kapcsolatos vádak miatt. A H&M termékeit eközben eltávolították számos kínai webshopról, miután közölte, hogy nem vásárol többé gyapotot Hszincsiangból. Az állami médiában a H&M „hazugságairól” és „rejtett szándékairól” beszéltek.
A kínai közösségi médiában ellenséges hangulat alakult ki a jogsértések ellen felszólaló nyugati cégekkel szemben, a „Támogatom a hszincsiangi gyapotot” hashtag a legnépszerűbb témák közé került.
Bár mindkét vállalat nyilatkozata nagyjából egy évvel ezelőtti, a mostani erőteljes reakciónak köze lehet ahhoz, hogy a napokban számos nyugati ország szankciókat rendelt el több kínai tisztségviselő ellen a feltételezett jogsértések miatt. A H&M tavalyi közleménye március 25-én nem volt elérhető a honlapján.