Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Lepusztuló magyar vasút; pályaelhagyó tűzoltók; az Orbán család milliárdjai


A MÁV Balatonfüredről Budapestre tartó expresszvonata Csajágnál 2021. augusztus 9-én
A MÁV Balatonfüredről Budapestre tartó expresszvonata Csajágnál 2021. augusztus 9-én

Kiszámíthatatlan, meleg, koszos – Miért hagyták lepusztulni a kormányok a magyar vasutat? Ki fogja kimenteni az égő házból, ha elfogynak a tűzoltók? Így lettek milliárdjai az Orbán családnak. A hét legfontosabb cikkeiből válogattunk.

Kiszámíthatatlan, meleg, koszos – Miért hagyták lepusztulni a kormányok a magyar vasutat?

Katasztrofális állapotban van a magyar vasút, a 8400 kilométeres pályából 2400-at nem lehet használni, a maradék felén sebességkorlátozás van érvényben. Nyáron szinte minden hétre jutott egy vasúttal kapcsolatos negatív hír. Balesetről, késésekről és a pályák gyalázatos állapotáról, valamint a területért felelős miniszter és a MÁV vezetése közötti feszültségről, üzengetésekről szóltak a beszámolók. Benyó Rita a vasút helyzetével foglalkozott friss videóriportjában, most pedig ő volt a Sztoriban vendége.

Ki fogja kimenteni az égő házból, ha elfogynak a tűzoltók?

Ha a hosszú távú célokat rövid távúakra cserélik, annak éppen hosszú távon lesz súlyos a böjtje: 2012 óta nem emelték a magyar tűzoltók illetményalapját, egyebek mellett eltörölték a korkedvezményes nyugdíjukat, sok kifizetetlen munkát kell végezniük – gyakran méltatlan körülmények között –, szinte mindüknek másodállásban kell dolgozniuk, elszipkázzák őket az új gyárak, így nem csoda, ha rohamosan fogy a tényleges tűzoltók száma. Már most is sokszor nyilvántartási trükkökkel oldják meg az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerint kilencszázalékos, a szakszervezet szerint viszont húszszázalékos létszámhiányt.

Így lettek milliárdjai az Orbán családnak

Miután a miniszterelnök összeveszett Simicska Lajossal, és színre lépett az új generáció, nagy iramban kezdett gazdagodni az Orbán család 2014–2015-ben. Mára nagyon közel kerültek ahhoz, hogy látható vagyonuk átlépje a százmilliárd forintos álomhatárt. Erről szólt friss podcastunk.

„Tarlós István típusú, városüzemeltető menedzser” lehet Karácsony Gergely kihívója a Fidesz részéről

Az összes elnyerhető önkormányzati pozíció felét szeretné saját jelöltjeinek a Demokratikus Koalíció a 2024-es helyhatósági választáson – értesült a Szabad Európa. A Fidesz még ősszel megnevezheti saját főpolgármester-jelöltjét, akinek a karakteréről is beszélt lapunknak egy kormánypárti forrás.

Inflációs kényszer: „Rafináltabban főzök, egyféle alapanyagból többféle ételt készítek”

Augusztusban 16,4 százalékos volt az infláció, vagyis ennyivel emelkedtek az árak átlagosan. Több mint egy éve lódultak meg az árak, sokan úgy védekeznek, hogy kevesebbet vásárolnak és autóznak; inkább a mennyiségből engednek, mint a minőségből. Elemzők szerint még sokáig velünk maradnak a magas árak.

Drágulhat a Budapest Airport a visszaállamosítással?

Az utasok szempontjából az a legfontosabb kérdés, hogy drágul-e a reptér állami tulajdonban, amit végső soron a repülőjegyekben fizetnek meg – mondta egy légi közlekedési szakértő. Szerinte a reptér csak infrastruktúra, senki sem úgy választ úti célt, hogy ott milyen tulajdonban van a repülőtér, ezért nem teljesen világos, hogy a politikai célokon túl mi motiválja a vásárlást.

Ursula von der Leyen évértékelője: A kínai villanyautók bánhatják az EU öntudatra ébredését

Fél szemmel már a jövő évi európai választásokra tekintett ötéves mandátuma utolsó évértékelőjében az Európai Bizottság elnöke. Beszédének legfigyelemreméltóbb aktuálpolitikai üzenete a versenyjogi vizsgálat bejelentése a kontinenst elárasztó olcsó kínai elektromos autók ellen. Ursula von der Leyen leszögezte: Európának leválás helyett csökkentenie kell a Kínával folytatott kereskedelem kockázatait.

Amiről a szupermérföldkövek mellett ritkábban hallani: az EU-s jogsértési eljárások állapota

Ötvennél is több kötelezettségszegési eljárás van folyamatban Magyarország ellen, de még így is a jól viselkedő EU-s tagállamok közé tartozunk. De miért is állunk akkor mégis a szőnyeg szélén? Mert ebben az esetben sem a mennyiség, hanem inkább a minőség számít; és a szupermérföldkövekre akkor még nem is tértünk ki. Egyebek mellett erről is beszéltünk állandó brüsszeli tudósítónkkal, Gyévai Zoltánnal podcastsorozatunk friss részében.

Margrethe Vestager szerint távozásuk után sem lesz elnézőbb Brüsszel Orbánékkal

Az Európai Bizottságból az Európai Beruházási Bank (EIB) élére pályázó Margrethe Vestager nem hiszi, hogy Frans Timmermans és az ő távozása után a brüsszeli testület elnézőbb lesz a jogállami értékeket aláásó tagállamokkal szemben. „Nehéz azt elképzelni, hogy bármilyen visszarendeződés vagy fordulat lesz” – nyilatkozott a távozó ügyvezető alelnök a Szabad Európának.

Magyar állami pénzből terjeszkedne Varsóban a Fidesz-közeli politikai keltetőként működő kávézó

Kávézót nyitna, ehhez pedig megfelelő ingatlant keres Varsóban a magyar Scruton-láncot működtető szervezet. A kávézók Magyarországon jobboldali politikai inkubátorként működnek. A lengyelországi terjeszkedés előkészítését egy alapítványon keresztül a magyar adófizetők finanszírozzák. A budapesti lengyel nagykövetség szerint a projekt egy olyan magánkezdeményezés, amelyben ők nem vesznek részt.

Nagy a káosz az iskolai orvosi igazolások változása körül

Szeptember 1-je óta minden, betegség miatti óvodai-iskolai hiányzást csakis orvos igazolhat, méghozzá két személyes vizsgálattal; először a betegség kezdetén, majd akkor, amikor már gyógyult a gyerek – mondta egy háziorvos az új szabályozásról, amely szerinte szakmailag megalapozatlan, és nagy terheket ró az orvosokra és a szülőkre. A Belügyminisztérium szerint az orvos továbbra is dönthet a távmedicina mellett.

Egyre durvábban verik át a magyarokat a neten, figyeljen oda a gyanús jelekre!

A korábbi évek sokszorosára ugrott a bankkártyával és az átutalással kapcsolatos csalások száma Magyarországon. Ráadásul a hazai bankok egyre nagyobb arányban próbálják az ügyfelekre terhelni a kárt, mivel változtak a csalók módszerei. A Mastercard szakértőivel vettük végig, hogy mi változott, mire érdemes jobban figyelniük a magyaroknak is, és mit tehetünk, ha már megtörtént a baj.

Pénzügyi érvekkel indokolja a Libri a könyvek visszapostázását

„A könyvek visszapostázásának folyamatához nem kapcsolódik ideológiai, politikai szándék” – közölte megkeresésünkre Bistey Attila, a Libri Bookline Zrt. PR-koordinátora, miután múlt héten beszámoltunk arról, hogy váratlanul visszapostázta a kiadója számos író Libri-hálózaton keresztül árult könyveit.

Akiket nem kérdeztek meg a jövőjükről – A debreceni akkugyár-beruházás és a tiltakozások első éve

Több mint két évig készítették elő a CATL óriásvállalat beruházását, a helyieket mégsem értesítették a tervekről. A pártok után a civilek is megszervezték magukat, év elején a botrányos közmeghallgatások után egymást érték a demonstrációk, a népszavazási kezdeményezések és a bírósági perek. Bár mintha lenne egy kis csúszás a kínaiak eredeti elképzeléseihez képest, az üzem zavartalanul épül, és három éven belül elindítanák a gyártást. A kormány akkumulátor-nagyhatalmi céljainak legfőbb ellenlábasa néhány környékbeli anya, akik azt ígérik, hogy soha nem adják fel a küzdelmet.

Szia, uram, borátbánya érdekel? – Kitörne az EU a nyersanyagfogságból

Hatalmas lemaradásban van az Európai Unió számos kritikus fontosságú nyersanyag kitermelése terén. Ezek között vannak olyanok, amelyekből tulajdonképpen semennyi sem áll a blokk rendelkezésére, és a helyzetet tovább nehezíti, hogy egyes termékek beszerzését csak egyetlen államból tudja megoldani a közösség. Ugyanakkor a zöld- és a digitális átállás éppen ezen anyagokat használná, ami csak fokozza a kiszolgáltatottságot. Az ígéretek szerint hét éven belül megváltozik a helyzet.

EU-s mentőcsomag a kkv-knak: maximum harminc nap lesz a számlák kifizetésére

Számos magyar és európai kkv-s alvállalkozó életét könnyíthetik meg az Európai Bizottság által javasolt új szabályok, amelyek automatikus pénzbírság terhe mellett maximum harminc napot adnának a számlák kifizetésére, negyedével csökkentenék az adminisztratív terheket, és megkímélnék a külföldi ügyintézéstől az exportra termelő cégeket.

XS
SM
MD
LG