A Népszava információi szerint a főváros és az orosz Metrovagonmas képviselői már az M3 metró vagonjainak felújításáról kiírt közbeszerzés előtt tárgyaltak. A felújítás végül a magyar fél szerint elfogadhatatlan színvonalon sikerült, a BKV azóta is hiába fut a pénze után. Valószínűleg olcsóbb lett volna új kocsikat venni a méregdrága orosz felújítás helyett.
A budapesti 3-as metró vagonjai 2013 környékére vészesen elöregedtek, a súlyos balesetveszély elkerülése érdekében muszáj volt lépni az ügyben. A BKV 2015 júniusában szerződött le az orosz Metrovagonmassal arra, hogy a vállalat felújítja a 3-as metróvonalon járó, több mint kétszáz, szovjet gyártású metrókocsit, és némileg modernizálja az alagútrendszert és az állomásokat is.
A Tarlós Istvánék alatt lezajló közbeszerzésre két cég jelentkezett, de az egyiket kizárták a versenyből, így viszonylag könnyedén nyert az orosz vállalat. A közbeszerzésnek első körben az árazása volt megdöbbentő, a G7 referenciái alapján valószínűleg Budapestnek olcsóbb lett volna teljesen új metrókocsikat vennie.
Hozzá kell tenni azt is, hogy új, modern metrókocsiknál az orosz Metrovagonmas valószínűleg messze nem lett volna versenyképes pályázó a tenderen, a folyamat közben
a magyar kormány meg is tiltotta Budapestnek, hogy a város új metrókocsikat szerezzen be tőlük.
Az orosz cég végül elfogadhatatlanul alacsony színvonalon teljesítette a felújítást, ezért – még Tarlós István alatt – a BKV be is perelte a szerződésben megszabott kötbérért. A BKV egyébként mára nem nagyon lát esélyt arra, hogy bármit behajtson az orosz partneren, ezért a milliárdos követelés jó részét már leírták veszteségként.
Mintha más érdekek is számítottak volna
Azt eddig is lehetett tudni, hogy
Szijjártó Péter külügyminiszter már akkor Moszkvában tárgyalt a metrókocsik felújításáról, amikor még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét.
A Népszava viszont most arról írt, hogy mások is egyeztettek az orosz céggel, még a furcsa közbeszerzés kiírása előtt. Az elsőn Vitézy Dávid, a BKK akkori vezérigazgatója találkozott Viktor Sorokinnal, az orosz kereskedelmi ügynökség vezetőjével. A lap szerint Vitézy akkor úgy érvelt, hogy elsősorban uniós forrásból venne új metrókocsikat Budapest. Vitézyt 2014 decemberében váltotta le a Fővárosi Közgyűlés a BKK vezérigazgatói posztjáról.
Vitézy után néhány nappal Tarlós István fogadta a Metrovagonmas képviselőit. Ezt a beszélgetést később eredményesnek értékelték a lap információi szerint, az orosz gyártó pedig előzetes lehetőséget kapott arra, hogy felmérje a metrókocsik állapotát a BKV telephelyén. 2014 júniusában Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Szeneczey Balázs, Tarlós István helyettese Moszkvába látogatott, hogy megtekintse az orosz cég gyárát.
A BKV nem válaszolt a lap kérdéseire, a Karácsony Gergely által díszpolgárrá avatott Tarlós István viszont igen. Azzal érvelt, hogy az Orbán-kormány döntött az új metrókocsik beszerzése helyett a felújítás mellett, miközben ő pont az ellenkezője érdekében lobbizott a kabinetnél. Ez ügyben 2014-ben több levelet is küldött a Miniszterelnökségnek.
„ha valami tényleg történt ott, akkor abból valakik engem biztos kihagytak. Amilyen névről egyszer suttogtak, azt nem mondhatom el” – közölte Tarlós István a lappal. Szerinte az általa belengetett ismeretlen név „nem különösebben” kényes.
Vitézy: Közösen sikálta el a két oldal
Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt szerint az orosz metrófelújítás ügyét a két pártpolitikai oldal közösen söpörte a szőnyeg alá. Szerinte a felelősség egyértelműen Tarlós István időszakát terheli, és az elmúlt öt évben sem volt semmilyen érdemi vizsgálat, ráadásul az akkori döntéshozók, köztük a BKV vezetője máig ugyanaz, mint aki az oroszokkal aláírta a szerződést.
„A közbeszerzés dokumentumai továbbra is titkosak, ahogy az üzletkötésről folyó belső levelezés is” – tette hozzá Vitézy Dávid.
A szerződéskötéskor Illés Géza Márton képviselte az orosz céget, aki Tombor András ügyvédje. Tombor András az egyik legismertebb Fidesz-közeli háttérember, Habony Árpád és Rogán Antal bizalmasa.
A jelenlegi városvezetés a lap kérdéseire azt válaszolta, hogy „a kezdetektől fogva élesen ellenezték, hogy a Tarlós-féle városvezetés új metrószerelvények beszerzése helyett felújítás címén klímaberendezés nélküli, elavult orosz metrókocsikat vegyen közel hetvenmilliárd forintért”.
2020-ban vizsgálóbizottságot hoztak létre többek között ennek az ügynek a felderítésére, „a vizsgálat lezárultát követően pedig feljelentést tettünk”. A feljelentést egyébként nem a fővárosi önkormányzat tette meg, hanem ellenzéki koalíciójának vezetői közösen.