Németország támogatná, ha az Európai Unió tagállamai nemzeti szinten, Magyarország nélkül vezetnék be embargót az orosz kőolajra - mondta Robert Habeck német alkancellár, gazdasági miniszter. A Mol szerint az Adria kőolajvezeték nem tudja pótolni a Barátságot. Közben Gerhard Schröder volt német kancellár után Karin Kneissl volt osztrák külügyminiszter is otthagyta a Rosznyeft orosz állami olajipari vállalat vezetését.
Robert Habeck, a Zöldek politikusa a Deutschlandfunk német közszolgálati rádiónak azt mondta, csalódott az orosz olajembargó ügyének elhúzódása miatt. Amennyiben a tárgyalásokat vezető Európai Bizottság elnöke azt mondaná, hogy „megcsináljuk 26-an, Magyarország nélkül, akkor ez egy olyan út, amelyet támogatnék” – tette hozzá.
Mint mondta, ilyen javaslatot nem hallott a bizottság elnökétől, ezért arra számít, hogy végül az lesz, ami korábban is lenni szokott: néhány ország könnyítést, haladékot kap, de az EU egységesen, valamennyi tagország részvételével vezeti be az újabb szankciókat.
Az alkancellárt azért kérdezték az uniós helyett nemzeti szintű olajembargó lehetőségéről, mert a legnagyobb német kormánypárt, a szociáldemokraták (SPD) részéről Katarina Barley, az Európai Parlament egyik alelnöke a hétvégén azt mondta, hogy Magyarország nélkül kellene bevezetni az Európai Bizottság által május elején javasolt szankciókat.
Katarina Barley egyebek mellett azzal indokolta javaslatát, hogy Orbán Viktor miniszterelnök az embargó akadályozásával „az orránál fogva akarja vezetni az EU-t”, és ezt nem kellene eltűrni.
A Mol szerint az Adria kőolajvezeték nem tudja kiváltani a Barátságot
A Horvátország felől érkező Adria kőolajvezetéken a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly 1,8 millió tonna kőolaj érkezett Magyarországra. A teljes import 5,6 millió tonna volt, ebből 3,36 millió tonna érkezett az orosz Barátság kőolajvezetéken – írja a hvg.hu.
Az Adria teljes, éves kapacitása jelenleg 10,8 millió tonna, ezt Horvátország mintegy 13,2 millió tonnásra tudná növelni.
Horváth Ádám, a Mol logisztikai vezetője szerint Rijekától indulva a csővezeték folyamatosan szűkülő kapacitással látja el az egymás után következő, kiszolgált olajfinomítókat, Magyarország felé ezért már csökken az Adria kapacitása. A Molnak pedig nem csak a magyarországi olajfinomítókat kell ellátnia, hanem az egész régiót, például leánycége, a szlovák Slovnaft pozsonyi finomítóját is. Horváth Ádám szerint ez így már összesen 14 millió tonna, ehhez az Adria már kevés. A szükséges kapacitásbővítés 200 millió eurós beruházás lenne a horvátok becslése szerint.
Amennyiben az egyik napról a másikra elzárnák a Barátság vezetéket, akkor a „keresleti csúcsidőszakban a magyarországi és a szlovákiai finomító nem tudna teljes kapacitáson üzemelni. Ennek következtében a jelenlegi fogyasztási szint ellátásához szükséges árumennyiség nem lenne rögtön adott, új beszállítási útvonalakat kellene kialakítanunk, tárolókapacitásokat kellene bővítenünk. Megfelelő keverőkapacitásokat is ki kellene építenünk, ugyanis döntően más, ha teljes egészében tengerről szállítunk be” – írta a Mol a lapnak.
Ha a százhalombattai és a pozsonyi finomító teljes kőolajigényét tengeren kell beszerezni, naponta csaknem 40 ezer tonna olajnak kellene megérkeznie a horvátországi Omisaljba. „Ezt a mennyiséget meg kell venni, el kell szállítani a Dunai Finomítóba és ki kell rakodni: ez hatalmas feladat” – közölte a Mol.
Egy kőolajszállító tankerhajó kapacitása 80–100 ezer tonna: „ma hetente veszünk egy ilyen hajórakományt, de ahhoz, hogy pótoljuk az orosz olajvezetéket, két-háromnaponta kellene tankhajónak beérkeznie Omisaljba” – idézte a lap Zsótér Csabát, a Mol-csoport ellátás és trading igazgatóját.
A Mol hosszú évek fejlesztésével elérte, hogy a százhalombattai finomítóban feldolgozott olajban 70 százalék alá csökkent az orosz importolaj aránya, a maradék 30 százalékot egyéb forrásokból szerzik be. Huff Zsolt, a Mol-csoport downstream termelési igazgatója azt mondta, hogy a Barátság csővezetéken küldött olaj körülbelül hatvan orosz olajmezőről származó anyag keveréke, amelynek a minősége csaknem állandó, az elmúlt években alig változott. A tengeri szállítással beérkező kőolajok összetétele esetében ez nem garantálható.
Mint mondta, a Mol finomítói akkor sem állhatnak le, ha létrejön az orosz olaj embargója. Az üzemanyag-ellátást akkor is biztosítani kell, és azzal egy időben kell majd megoldani a finomítás problémáját: „arra készülünk, hogy repülés közben kell átépítenünk a repülőt” – fogalmazott a lapnak.
A Mol álláspontjával ugyanakkor a hvg.hu által megkérdezett más szakértők nem értenek egyet, szerintük nem lenne nagy kihívás az orosz importolajhoz nagyon hasonló olajfajtákat találni a piacon. Az ellentmondásosnak tűnő témával mi is foglalkoztunk egy korábbi cikkünkben.
A Putyinnal táncoló volt osztrák külügyminiszter is távozik a Rosznyeft igazgatótanácsából
A Rosznyeft orosz állami olajipari óriásvállalat megerősítette, hogy Karin Kneissl volt osztrák külügyminiszter, akinek 2018-as esküvőjén Vlagyimir Putyin elnök is részt vett, távozott a vállalat igazgatótanácsából. Lemondása néhány nappal azután történt, hogy Gerhard Schröder volt német kancellár, a Bundestag képviselőinek nyomására távozott az orosz állami cégtől.
Kneissl 2021 júniusában került be a Rosznyeft igazgatótanácsába. A lépés azonnal ellenérzéseket keltett, mert már egy olyan időszakban történt, amikor az Európai Unió vitában áll Moszkvával a Krím annektálása és más kérdések miatt.
Kneissl már korábban is címlapokra került Oroszországgal kapcsolatban: a 2018-as esküvőjén készült képek, amelyeken Putyinnal táncol, bejárták a világsajtót.
Kneissl nemrég adott interjút a Kreml által támogatott RT-nek, ahol több véleménycikke is megjelent.
Lengyelország felmondta az orosz gáztranzitról szóló szerződést
Varsó felmondta azt a lengyel-orosz kormányközi szerződést, amely az Oroszországot Európával összekötő Jamal gázvezeték gáztranzitjáról szól - közölte Twitteren Anna Moskwa lengyel klímaügyi és környezetvédelmi miniszter.
Oroszország Ukrajna elleni háborúja „megerősítette a lengyel kormány elszántságát, hogy Lengyelország teljesen függetlenedjen az orosz földgáztól” – olvasható a bejegyzésben. „Mindig is tudtuk, hogy a Gazprom nem hiteles partner” - tette hozzá.
A miniszter később a PAP hírügynökséggel közölte: az orosz gázszállításokról és a gáztranzitról 1993-ban kötött kormányközi szerződés felbontásáról a lengyel kormány május 13-án fogadott el határozatot. A döntést hétfőn, diplomáciai jegyzék formájában ismertetik Oroszországgal is.
A határozat elfogadása „természetes lépés” volt azt követően, hogy Oroszország áprilisban megszakította a lengyelországi gázszállításokat – mondta Moskwa. A Gazprom április 27-től azért állította le lengyelországi szállításait, mert Varsó nem volt hajlandó rubelben fizetni.
„Oroszország, megszakítva a szállításokat, tényszerűen megsértette a szerződésben foglaltakat, ennek nyomán a lengyel kormány azt a következtetést vonta le, hogy (...) a megállapodás hatálytalanná vált” - mondta el a miniszter.
Anna Moskwa közölte, a gázvezeték az európai joggal összhangban, fennakadások nélkül működik, ennek köszönhetően akadálymentes az ellenirányú gázszállítás Németországból Lengyelországba.