Ukrajna augusztus 4-én felfüggesztette a nyersolaj szállítását a Barátság vezeték déli ágán keresztül, miután a nemzetközi szankciók miatt Oroszország nem tudta megfizetni a tranzitdíjakat – közölte kedden az orosz olajvezeték-hálózatot üzemeltető Transznyeft.
A vállalat arról számolt be, hogy július 22-én átutalta a szerződések értelmében augusztusra esedékes összeget az Ukrtransnafta ukrán cégnek, a tranzakció azonban sikertelen volt.
A fizetést intéző Gazprombank szerint a pénz az európai uniós szankciók miatt nem ment át.
Oroszország normális körülmények között naponta mintegy 250 ezer hordónyi olajat szállít a Barátság nevű vezeték déli ágán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba.
A legnagyobb vásárló a magyar Mol és a PKN Orlen tulajdonában lévő Unipetrol, a fő ellátó pedig az orosz Lukoil, Rosznyeft és Tatnyeft.
Dolgoznak a megoldáson
A Mol kedden közleményt adott ki: „A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz felet érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán.”
„Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is” – írták.
A magyar vállalat által a Dunai Finomítóban feldolgozott kőolaj hatvan százaléka érkezik Oroszországból.
Közben a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke arról beszélt a Telexnek, hogy a Mol a korábban a rendelt mennyiség 66 százalékát garantálta, de augusztustól ezt ötvenre csökkentették. Egri Gábor szerint ez azoknál a kutaknál okoz most ellátási problémákat, amelyek a hatósági ár bevezetése előtt nem a Moltól, hanem más nagykereskedőtől szerezték be az üzemanyagot. Ez a magyar kutak harminc százalékát jelenti.
A Barátság kőolajvezeték Belaruszon keresztüli, Lengyelországot és Németországot kiszolgáló ága nem érintett.
Oroszország különböző okokból az elmúlt hónapokban jelentősen csökkentette a földgáz szállítását számos európai országba.