Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Mire lesz jó az EU új csodafegyvere a magyar médiakörnyezetben?


Tüntetés a sajtószabadság mellett Franciaországban
Tüntetés a sajtószabadság mellett Franciaországban

Az EP-jóváhagyás után hamarosan megszületik az első uniós jogszabály, amely rendeletben kötelezi a tagállamokat a sajtószabadság és a -pluralizmus védelmére és az újságírók függetlenségének tiszteletben tartására. Kérdéses, hogy a rendelet mennyire éri el a céljait a magyar médiakörnyezetben.

Az Európai Parlament szerdai végszavazása után (amelyet még a tanácsnak is meg kell erősítenie) hamarosan uniós rendelet fogja megvédeni az újságírókat és a szerkesztőségeket a kormányok és az online óriásplatformok túlkapásaitól. A parlament 464 igennel, 92 ellenszavazattal és 65 tartózkodás mellett fogadta el a sajtószabadság védelméről szóló rendeletet, amely a média függetlenségének és a médiapluralizmus védelmére kötelezi a tagállamokat, és nagyobb átláthatóságot hivatott teremteni a médiatulajdonosi viszonyokban.

Az új jogszabály – amelyet intézményi források és Sabine Verheyen, a jogalkotási jelentés német néppárti előadója szerint is jelentős mértékben befolyásoltak a magyar sajtóállapotok – az EU első számottevő jogalkotási lépése a demokrácia ötödik pillérének tekintett média függetlenségének védelmére. Az új szabályok többek között

  • arra kötelezik a kormányokat, hogy biztosítsák a sokoldalú tájékozódás lehetőségét polgáraik számára;
  • tiltják a szerkesztői döntések befolyásolásának minden formáját, így újságírók forrásaik felfedésére való kényszerítését házkutatással, megfigyelőszoftverek telepítésével és egyéb módon;
  • előírják, hogy kémprogramokat csak eseti alapon és bűncselekmény alapos gyanúja miatt, független igazságügyi hatóság engedélyével lehet alkalmazni újságírókkal szemben, ami ellen bíróságon jogorvoslatot kereshetnek;
  • megszabják, hogy a közszolgálati médiaorgánumok vezetőit és vezetőtestületi tagjait átlátható és megkülönböztetésmentes eljárást követve, kellően hosszú időre kell kinevezni, és munkaszerződésük lejárta előtt csak szakmai indokkal lehet eltávolítani;
  • rendelkeznek arról is, hogy a közszolgálati média számára fenntartható és kiszámítható finanszírozást kell biztosítani (Szlovéniában a korábbi Janša-kormány egy időre a pénzek befagyasztásával próbálta meg falhoz állítani az állami hírügynökséget);
  • átlátható tulajdonviszonyokat teremtenek a médiában úgy, hogy mérettől függetlenül az összes médiavállalkozás és hírügynökség tulajdonosainak be kell jegyezni az adatait egy nyilvános nemzeti adatbázisba, feltüntetve, hogy az állam közvetlenül vagy közvetve tulajdonos-e;
  • előírják, hogy a médiavállalkozásoknak és az online platformoknak csak nyilvános, arányos és megkülönböztetésmentes feltételek mellett nyújtható közfinanszírozás; az állami hirdetésekre fordított közkiadásoknak nyilvánosnak kell lenniük, és a teljes éves összeg mellett a médiaorgánumokra lebontva is fel kell tüntetni a költségeket;
  • külön mechanizmust hoznak létre az online óriásplatformok önkényes tartalommoderálása ellen, amelyeknek – ha el akarnak távolítani egy tartalmat – 24 órával korábban értesíteniük kell az érintett médiaszolgáltatót.

„A sajtószabadság világszerte veszélyben van, így Európában is: a máltai gyilkosság, a sajtószabadságot fenyegető veszélyek Magyarországon, és sok más példa egyértelműen bizonyítja ezt. Az európai médiaszabadságról szóló jogszabály a mi válaszunk erre a fenyegetésre, és mérföldkő az európai jogalkotásban” – jelentette ki Sabine Verheyen a plenáris vitán.

Megfigyelők megjegyzik, hogy az új szabályozás egyik nagy hiányzó eleme a médiakoncentráció elleni fellépés. A jelentéstevő szerint ugyanakkor az Európai Bizottság a versenyjog eszközeivel már eddig is felléphetett volna a magyar KESMA és az ahhoz hasonló ügyekben. (A bizottság nem osztja ezt a véleményt.)

Egyesek azt is kérdésesnek tartják, hogy a média függetlenségét védeni hivatott új szabályok mennyire lesznek alkalmazhatók például az erősen torzított magyar médiakörnyezetben. Hogyan lehet például a szabályokat alkalmazni olyan médiumok és médiaszereplők esetében, akiknek eszük ágában sincs függetlennek lenni?

A parlamenti jelentéstevő ugyanakkor rámutatott, hogy egy felülvizsgálati záradékot is beillesztettek a jogszabályba, amely a rendelet működésének fényében éppen a módosításokat teszi majd lehetővé.

  • 16x9 Image

    Gyévai Zoltán

    Gyévai Zoltán a Szabad Európa brüsszeli munkatársa. Több mint harminc éve újságíró, ebből 25 évet Brüsszelben dolgozott tudósítóként. Pályáját az Esti Hírlapnál kezdte, majd a Köztársaság című hetilap és a Magyar Hírlap külpolitikai rovatának tagja volt. Ez utóbbit és a Figyelőt az EU központjából tudósította éveken keresztül. A BruxInfo brüsszeli uniós hírportál alapítója és főszerkesztője. Másfél évtizeden át az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorának állandó uniós szakértője.

XS
SM
MD
LG