Számos magyar kisvállalkozás került anyagilag lehetetlen helyzetbe, miután két hete közölték velük, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. mint fővállalkozó egyelőre nem fizeti ki elvégzett munkájukat egy uniós beruházás keretében. Az R-Kord arra hivatkozik, hogy az állam sem fizet nekik. A cég nem cáfolta értesülésünket. Cikkünket frissítettük.
„Tisztelt Alvállalkozók! Tájékoztatunk Titeket, hogy a GSM-R azon szakaszainak finanszírozása, amelyek forrása IKOP, felfüggesztésre került. A fentiek miatt stratégiai okokból kérjük, hogy a szakaszotokon a munkavégzést azonnali hatállyal szüntessétek be mindaddig, amíg a projekt finanszírozása megoldódik” – ezt a szerkesztőségünk birtokába jutott levelet küldte el az Alépítmény-Hálózat Kft. jogásza február 16-án reggel azoknak a cégeknek, amelyek az Alépítménynek dolgoztak az ország számos pontján egy nagyszabású vasúti fejlesztés részeként.
A GSM-R program keretében a közbeszerzési kiírás szerint 58,85 milliárd forint értékben 2255 kilométer hosszú vasúti pálya elektronikus rendszerét korszerűsítik és látják el többek között a legújabb technológiájú kommunikációs berendezésekkel. Ezzel jelentősen nő például a vasúti közlekedés biztonsága is.
Nincs pénz
Csakhogy a Szabad Európa információi szerint komoly problémák merültek fel az egész program megvalósításával kapcsolatban, elsősorban pénzügyi oldalról. A GSM-R-fejlesztést – mint a levélben is utalnak rá – részben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból valósítják meg, a szerződést 2018. július 2-án írták alá, vagyis a beruházás még a 2014–2021-es uniós költségvetés része. Emiatt ha nem fejezik be idén, ugorhat a pénz.
A tender nyertese az R-Kord Kft. és az i-Cell Mobilsoft Zrt. konzorciuma lett a még elinduló T-Systems Magyarországgal szemben. A tényleges munkák jelentős részét azonban nem közvetlenül az R-Kord dolgozói végzik. Egy többszintű, alvállalkozókból álló rendszer keretében készül a GSM-R, amelyben az Alépítmény-Hálózat maga is alvállalkozó, de számos kis céggel állnak szerződéses kapcsolatban – a vasútvonalak mentén jellemzően ezek dolgoznak.
Az R-Kord Kft. a V-Híd-csoport tagja, vagyis Mészáros Lőrinc tulajdonában áll. Információink szerint a munkák és a kifizetések felfüggesztésével több, a kivitelezésen dolgozó kisvállalkozás került lehetetlen helyzetbe.
Úgy tudjuk, olyan cég is van, amelynek vezetőjét idegösszeomlás miatt kórházban ápolták. Van, aki hitelt vett fel, hogy fizetni tudja az alkalmazottait, más már elbocsátásokra kényszerült, és olyan cég is van, amelyik lízingelt gépparkját veszítheti el, ha nagyon gyorsan nem jut a pénzéhez. Értesüléseink szerint már tavaly is előfordult, hogy nem fizettek egyes kivitelezőknek.
Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc nemrég a szintén vasúti korszerűsítésben érdekelt vejével is összeveszett, ami szintén komoly uniós forrásvesztéssel járhat.
A korszerűsítést végző kisvállalkozások úgy vonultak le a munkaterületről, hogy – mint képünkön is látszik – a nagy értékű kábeleket egyszerűen hagyták, ahogy éppen voltak. Az esetleges uniósforrás-vesztés szempontjából fontos lehet, hogy a GSM-R-nek vannak olyan szakaszai (például Szombathely–Nagykanizsa, Pécs–Dombóvár, Pécs–Villány között), ahol a munka még el sem kezdődött. De például a Rákos–Nagykáta szakaszon – amely nagyságrendileg ötven kilométer – még több helyen hátravan az árkok kiásása a kábeleknek, a kábelfektetés, a kábelaknák kiépítése és behúzása.
Információink szerint a fővállalkozó arra hivatkozik, hogy az állam neki sem fizet. A kormány tavaly szeptemberben hirdetett kifizetési stopot az állami kötelezettségvállalások nagy részére, de ezt elvileg október végén feloldották. Emiatt egyelőre érthetetlen, miért függesztették fel egy futó uniós program finanszírozását – amennyiben a közlés valós.
„Nehéz hónapok jönnek”
Igaz, Lázár János február 20-án az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége podcastjában arról beszélt, „nehéz hónapok jönnek”, ezért a vállalkozásoknak „hozzá kell nyúlniuk a tartalékokhoz”. Ugyanitt viszont Kojik László, az ÉVOSZ főtitkára azt mondta, a leállított állami beruházások miatt tömeges elbocsátások jöhetnek az építőiparban.
A GSM-R-t kissé közelebbről megnézve a fizetés azonnali leállításán túl is találni érdekes információkat. Az Alépítmény-Hálózat Kft. például mára üres cégnek tűnik, egyetlen alkalmazottja sincs (tavaly novemberben még 54-en voltak), rövid távú fizetési kötelezettségei viszont egy év alatt 343 százalékkal emelkedtek.
Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc 35 évre kapta koncesszióba a teljes magyar autópálya-hálózatot.
Ez azt jelenti, hogy a tavalyi 278 milliós adózott eredménnyel szemben 621 millió forint a rövid távú kötelezettség, vagyis magas a cég eladósodottságának mértéke. (A rövid távú kötelezettségek mértéke háromszorosára nőtt az egy évvel korábbihoz képest.)
A céget 2015 augusztusában alapították, vagyis azután, hogy februárban Simicska Lajos és Orbán Viktor összeveszett, és az addig a vasúti beruházásokban meghatározó KÖZGÉP helyére új kormányközeli vállalkozásokat kezdtek életre hívni a Fidesz gazdasági hátországának szereplői. Ekkor hozta létre Mészáros Lőrinc a V-Híd Zrt.-t, amelynek most tagja az R-Kord.
Az Alépítmény-Hálózat a cégadatok szerint független cég, de a szakmában elterjedt vélemény szerint valójában erősen Mészáros Lőrinc V-Hídjához köthető.
Ismerős arcok
Az Alépítmény-Hálózat tulajdonosa Berki Zsolt. Úgy tudjuk, az Alépítmény-Hálózat az elmúlt időszakban több beruházást is visszaadott az R-Kordnak mint fővállalkozónak. Ezt követően az R-Kord egy Vágányprofil Kft. nevű cégnek adta tovább ezeket ismét kivitelezésre, és a munkát végző vállalkozások már a Vágányprofillal szerződtek újra. A Vágányprofil Kft. már a V-Híd-csoport tagja, tulajdonosa a V-Híd Vagyonkezelő Kft.
A Vágányprofil ügyvezetője Koltai Dezső, aki korábban tulajdonos is volt, és miután a V-Hídhoz került a kft., megtartotta ügyvezetői tisztségét. A cég tavaly 313 milliós adózott eredménnyel szemben egymilliárd forint rövid lejáratú kötelezettséggel rendelkezett.
Koltai Dezső már a kétezres évek elején vasútépítéssel foglalkozott, korábban a Hunterép-Smaragd Kft. tulajdonosa volt. Erről a cégről a Népszabadság még 2011-ben írta meg, hogy volt vitás ügye az alvállalkozóival a Tárnok–Székesfehérvár vasútvonal felújítása során.
Társutasok
Forrásaink szerint a GSM-R megvalósítása során vannak a rendszerben olyan cégek is, amelyek jelenlétét semmi nem indokolja, mégis komoly pénzt kereshetnek. Megemlítettek például egy kft.-t, amelynek a cégadatok szerint egyetlen alkalmazottja sincs, csak két tulajdonosa (egyikük erőnléti edző), többek között villanyszereléssel, ingatlanforgalmazással és építésfelügyelettel foglalkoznak, tavaly 32,9 millió forintos adózott üzleti eredményt produkáltak.
Róluk egy kivitelező azt mondta, „közvetítéssel” foglalkoztak, ami azt jelentette, hogy a cég a felújításokon dolgozó munkavállalók után 3500 forintos óradíjat kapott, de amikor a konkrét kivitelezést folytató vállalkozások leszerződtek a kft.-vel, 2100 forintra csökkent az összeg.
Az R-Kord tavaly 4,5 milliárd forint adózott eredménnyel zárta az évet, ezzel szemben áll ugyanakkor 37,1 milliárd forint rövid lejáratú kötelezettség. Ezért aztán a céginformációs rendszer szerint a kft. eladósodottságának mértéke (az úgynevezett bonitás, vagyis az az érték, amely megmutatja, hogy a cég saját forrásai a kötelezettségek hány százalékát fedezik) magas.
Az R-Kord 2021 szeptembere óta folyamatosan veszíti el alkalmazottait. Ekkor 211 volt a létszám, ami mára 42-re csökkent. A távozók azonban forrásaink szerint a V-Híd-csoporton belül maradnak, csak éppen más cégekhez kerülnek.
Festett kép
Egy kivitelező például arról számolt be: megtörtént, hogy az R-Kord logóját viselő járműveket egyszerűen átmatricázták, és a korábban még r-kordos mérnökök, építésvezetők is maradtak, csak egyik napról a másikra más cég alkalmazottaiként folytatták a munkát. Forrásaink szerint ez arra utalhat, hogy az R-Kordot fokozatosan kiürítik.
Az ilyesmi egyáltalán nem példa nélküli az állami vagy uniós finanszírozásban zajló beruházások történetében: korábban is többször előfordult, hogy a tulajdonosok bedöntöttek egy társaságot, és a kivitelezők egyáltalán nem jutottak a pénzükhöz, hiszen nem volt mit behajtani rajtuk. A legsúlyosabb az M0-ás körgyűrű keleti szektorát építő Viadom Zrt.-é volt, amely úgy csődölt be, hogy harmincmilliárd forinttal maradt adósa alvállalkozóinak.
Az R-Kord anyacége, a V-Híd Zrt. tavaly 62 milliárd forintos árbevétel mellett 15,1 milliárd forint adózott eredményt ért el, igaz, ezzel szemben áll 30,6 milliárd forint rövid lejáratú kötelezettség.
Mészáros Lőrinc magánvagyonát a Forbes tavaly decemberben 436,5 milliárd forintra becsülte.
Az ügyben kerestük az R-Kord Kft.-t és az Építési és Közlekedési Minisztériumot, valamint az IKOP megvalósításáért felelős, irányító hatósági jogkörökkel rendelkező Miniszterelnökséget. Egyelőre az R-Kord részéről érkezett válasz. Megkérdeztük a cég képviselőitől: ha az R-Kord nem tud fizetni, a V-Híd miért nem segíti ki a kivitelező kisvállalkozásokat?
Az R-Kord sajtóosztályáról a következő választ kaptuk: „Az R-Kord Kft. kivitelezőként semmilyen projektről nem adhat tájékoztatást, ugyanis minden vállalkozási szerződésben nyilatkozati tilalmat köt ki a megrendelő. Az arra vonatkozó kérdése pedig teljesen irreleváns, hogy a V-Híd Zrt.-nek mennyi tartaléka van, hiszen a V-Híd Zrt. semmilyen módon nem kapcsolódik a GSM-R fejlesztési programhoz.”
Cikkünk megjelenése után az Alépítmény-Hálózat Kft. közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz, melyben cáfolják, hogy a cég tulajdonosa az a Berki Zsolt lenne, akit a 2022-es választási kampányt felvezető „városházagate-tel" hoztak kapcsolatban. A hibáért elnézést kérünk. Ezen kívül többek közt azt közölték még, hogy:
– a cég 64 munkavállalót foglalkoztat;*
– a cég valamennyi alvállalkozójának kifizette a 2022. december 31-i állapot szerint elvégzett munkák után járó jogos igényeket;
– a 2023. január elseje és a projekt felfüggesztésének ideje közötti időszakban elvégzett munkák felmérése jelenleg is zajlik pont annak érdekében, hogy minden érintett cég megkapja az általuk végzett munkájuk ellenértékét.**
* Cikkünkben az OPTEN Céginformációs rendszer hatályos (2023 januári) adataira alapozva írtuk, hogy a kft.-nek nulla alkalmazottja van.
** Cikkünkben az Alépítmény-Hálózat Kft. jogászának birtokunkba jutott e-mailjére hivatkozva írtuk, hogy 2023. február 16-án tájékoztatták az érintetteket arról, hogy a projekt bizonyos szakaszainak a "finanszírozása... felfüggesztésre került”.