Nem igaz, hogy nincs tanárhiány, mint ahogy a kormány állítja, a szakszervezet szerint nagyon is van, ennek jól láthatók a jelei, és decembertől várhatóan még rosszabb lesz a helyzet, amikor megszűnik a státusztörvény miatt távozók jogviszonya. A tiltakozások szervezői szeptember 1-jére országos tanévnyitóval készültek a Kossuth térre, tüntetés két hét múlva lesz.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) egyáltalán nem úgy látja, ahogy az oktatásért felelős kormánytagok nyilatkoztak a nemzeti tanévnyitón, hogy nincs tanárhiány, minden rendben van – mondta a Szabad Európának Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője.
Rengeteg megkeresés érkezik hozzájuk a pedagógusoktól, hogy továbbra is magasak az óraszámaik, és sok a helyettesítés. Alsós tanítókat küldenek felsősöknek szakórát tartani, olyan tantárgyakat, amelyekre nincs képesítésük, már 7. és 8. osztályba is beosztanak alsós tanítókat. A napközis tanárok már délelőtt is tanítanak, helyükre pedig iskolatitkárokat osztanak be – mondta Nagy Erzsébet a hozzájuk beérkezett jelzések alapján.
„Ezek azok a jelek, amelyek azt jelzik, hogy elképesztő szakemberhiány van” – fogalmazott.
Pécsett három iskolának is profilja az úszásoktatás, ez a hazai képzés egyik központja. Tanuszodáik azonban pénzhiány miatt nem nyitnak ki szeptembertől – mondta Nagy Erzsébet. Nágocson nem indult el a tanítás, Gödön pedig konténerekben tartanak órát a gyerekeknek – említett néhány példát a szakszervezethez érkező megkeresések közül.
Ehhez kapcsolódóan: Tízből négy magyar nyolcadikos nem érte el az alapfokot sem szövegértésben – térképen a különbségek
A pedagógusok szeptember 15. és 29. között nyilatkozhatnak arról, hogy nem akarnak tovább dolgozni a státusztörvény hatálya alatt. Ők még november végéig tanítanak, decembertől ezért még súlyosabb lehet a helyzet, több ezerrel csökkenhet a tanárok száma szerinte.
„Akkor mit fognak csinálni, hogyan pótolják a kollégákat? Most ilyen tanév előtt állunk” – mondta Nagy Erzsébet.
Azt sem tudják pontosan, hogy eddig hány tanár távozott. Ami biztos, hogy ötezernél több pedagógus jelezte névvel, aláírással, hogy beadja lemondását a státusztörvény miatt. Ennek időbeli eloszlását azonban nem tudják, és a tankerületek sem adtak választ kérdésükre – mesélte.
Szeptember 1-jére az Országos Tanévnyitó elnevezésű rendezvénnyel készültek a Kossuth téren. Ez valójában nem tüntetés, hanem aktivistatalálkozó és toborzó esemény, ahol a tiltakozásokban részt vevők egyeztetnek az ötleteikről és a további lépésekről. A PDSZ a Civil Bázissal és az Egységes Diákfronttal közösen szervezi a rendezvényt.
Korábbi cikkünk a témában: Lakner Zoltán: „Nemzedéknyi időt vesztegettünk el az oktatásban”
Mint mondta, a tüntetést két hét múlva tartják, hogy addig legyen idejük megszervezni, és minél többen eljöjjenek. A továbbiakban is folytatni fogják a tiltakozást és a nyomásgyakorlást a kormányra. Ami eddig volt tiltakozási forma, az folytatódik, és lesznek országjárások, ahol közvetlenül találkozhatnak a helyiekkel, hogy minél több szerveződés csatlakozzon hozzájuk.
Egyéb kreatív ötleteken is dolgoznak, Németországból is kapnak segítséget. Szeptember végén kétnapos továbbképzést tart nekik a német tanárszakszervezet, a GEW, például a kampányok felépítéséről és a mozgósításról, de máshonnan is érkezik segítség. A sztrájkot is folytatják, hamarosan kijelölnek sztrájknapokat – mondta Nagy Erzsébet.
A tiltakozásban részt vevő civilek, jogvédők és szakszervezetek hétfőn egyeztetnek az alkotmánybírósági beadványról, amelyben megtámadják a státusztörvényt. Várhatóan ötven ellenzéki országgyűlési képviselő aláírásával adják majd be, mert az Alaptörvény szerint az Alkotmánybíróság az országgyűlési képviselők egynegyede kezdeményezésére felülvizsgálja a jogszabályoknak az Alaptörvénnyel való összhangját. A PDSZ ügyvivője szerint ez a leghatékonyabb formája a beadványnak. A dokumentum szövegének elkészítésében a Társaság a Szabadságjogokért szakértői segítenek.
A PSZ szirénával nyitotta meg a tanévet
Kritikus mértékű a pedagógushiány a közoktatásban, az intézményvezetők nyilatkozata szerint jelenleg csaknem 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből – mondta Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke a szakszervezet tanévnyitó sajtótájékoztatóján.
Figyelemfelhívásként szirénaszóval kezdődött az esemény. Totyik Tamás szerint a következő öt évben várhatóan mintegy 22 ezer főállású pedagógussal lesz kevesebb.
„Ez akkora tőrdöfés, amit egy rendszer sem tud túlélni” – fogalmazott.
Ezeket az adatokat a kormány is ismeri, ennek ellenére az oktatásirányítás „dicshimnuszt zeng” a pedagóguspályára készülő felvételizők létszámáról – tette hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: Mi a tanárok és mi a szülők felelőssége a magyar oktatás szétesésében?
A PSZ szerint 12 ezerre tehető a nyugdíjas visszafoglalkoztatottak száma, számos intézményben pedig képesítés nélküli alkalmazottakkal „fedik el a hiányt”.
„Szeretném megkérdezni, hogy egy 79 éves matematikatanár vajon hogyan viszonyul az alfa generáció gyerekeihez, és a 76 éves óvodapedagógus hogy hajol le a négyéveshez” – fogalmazott.
Adataik szerint minden ötödik általános iskolában képesítés nélküli pedagógus tanít, és minden harmadik általános iskolában van olyan pedagógus, aki nem a szakjának megfelelő tantárgyat oktatja – mondta a PSZ elnöke.
Tóth Tünde, a PSZ alelnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a szakemberhiány a természettudományos tárgyak esetében a legszembetűnőbb. Hozzátette: a statisztikák szerint csak minden ötödik felvételt nyerő pedagógushallgató marad hosszú távon a pályán. Példaként említette, hogy az idei felsőoktatási felvételin 72 leendő kémiatanárt vettek fel, ami – szerinte – a valóságban legfeljebb egy tucat, ténylegesen pályára lépő új munkatársat fog jelenteni.
„Sürgősen érdemi lépéseket kell tenni. Ha erre nem képes az oktatásirányítás, akkor be kell látni, hogy alkalmatlanok a feladatuk ellátására” – jelentette ki Tóth Tünde.
Gosztonyi Gábor, a PSZ másik alelnöke hangsúlyozta, hogy a szakszervezet évek óta kongatja a vészharangot, ám a kormány „a füle botját se mozdítja”. Jelezte azt is, hogy a következő időszakban a PSZ részt fog venni minden akcióban és megmozduláson, amelyek a közoktatás és a pedagógusok helyzetére hívják fel a figyelmet.