Nem egyedi eset a szigetszentmiklósi, országosan jellemző lehet, hogy hamis adatok kerülnek be a fenntartó által üzemeltetett adminisztrációs rendszerbe, vagyis a KRÉTA-ba – mondta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője.
Nagy Erzsébet azt mondta, hogy sokan megkeresték a PDSZ-t, miután az RTL Híradója beszámolt a szigetszentmiklósi esetről. Ott egy általános iskolában akkora a tanárhiány, hogy az órákat sokszor nem tudják szakszerűen helyettesíteni, a KRÉTA rendszerben azonban ennek nincs nyoma, mert nem valós adatokat visznek be.
A PDSZ Facebook-oldalán írt először arról, hogy a szakszervezet szerint országos jelenségről van szó. Mivel a helyettesítések esetén sem mások a képesítési előírások, ha nem megfelelő szakos tartja az órát, azt csak felügyeletként lehetne beírni, de akkor kiderülne, hány tanítási óra van szabályosan megtartva.
Több iskola tanára is arról számolt be, hogy nem valós információk szerepelnek a KRÉTA-ban. Egy Pest megyei gimnáziumban tanító pedagógus arról beszélt az RTL-nek, hogy a trükközés az előző tanév elején kezdődött; akkor is szakszerű helyettesítést írnak ki, ha nem szakos megy be. „Azt az instrukciót kaptuk év elején, hogy ha bemegy valaki, akkor ne azt írja, hogy felügyelet, hanem azt, hogy gyakorlás.”
Közben a Népszava arról ír, hogy akár ezerötszáz pedagógus is dolgozhat úgy a rendszerben, hogy nincs felsőfokú végzettsége. Erre abból a válaszból következtet a lap, amelyet Rétvári Bence államtitkár adott Kanász-Nagy Máté, az LMP országgyűlési képviselője írásbeli kérdésére, aki arra volt kíváncsi, hogy éves bontásban hogyan alakul a diploma nélkül tanítók száma a közoktatásban. Rétvári Bence azt felelte, hogy a jelenlegi tanévben a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak egy százaléka olyan, aki nem rendelkezik felsőfokú végzettséggel. A Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi adataiból következtetve a lap szerint ez 1472 főt jelent.
A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás a lapnak azt mondta, hogy noha az egy százalék nem tűnhet soknak, a rendszerváltás óta sosem voltak ennyien Magyarországon, akik diploma nélkül pedagógusként dolgozhattak oktatási-nevelési intézményben.