Soha nem jött még ennyi pénze a Richternek Oroszországból, mint az újra fellángoló háború második évében. Féléves jelentésük szerint érzik a „kedvező versenykörnyezet hatásait”. Jó részben talán azért is, mert több versenytársuk részlegesen vagy teljesen kivonult az agresszor országból.
Amióta tavaly év elején az orosz hadsereg megpróbálta elfoglalni Ukrajnát, több ezer multinacionális cég hagyta el az országot. Ezek jó része valószínűleg hosszú ideig nem is fog visszatérni, mások deklaráltan addig nem, amíg az orosz vezetés háborúzni akar.
Ezek sok esetben anyagilag is elég megterhelő lépések voltak, több száz vagy akár több milliárd eurós egyszeri veszteséget okozva az érintett vállalatok tulajdonosainak.
Sokan pont a háborún kaszálnak
Ugyanakkor voltak olyan cégek is, amelyek a háború ellenére lényegében ugyanúgy üzleteltek tovább Oroszországban, mintha mi sem történt volna.
Sőt sokszor pont ki tudták használni a kivonulások miatt a verseny csökkenését vagy a háború okozta egyéb kedvező körülményeket.
Ehhez kapcsolódóan: Sok multi akadt, amely a háború ellenére vagy pont a háború hozta lehetőségeken rengeteget keresve üzletelt Oroszországban.
Utóbbira a legismertebb hazai példa a Mol: az olajcég korábbi rekordbevételei sokszorosát keresi a különösen olcsóvá váló orosz olajon. Ennek részleteiről alább olvashat bővebben.
A Mol rekordhasznaiból egyébként a magyar kormány is profitál, az extrém nyereségből ugyanis könnyedén kifizetik a kormány több száz milliárd forintos különadóját is.
A Richternél is kilőtt az orosz bevétel
Egy másik nagy magyar multi sem vonult ki, és ők is nagyon jól kerestek ezzel: a Richter gyógyszeripari multinál rekordbevételt hozott az orosz piac – áll idei első féléves jelentésükben.
Jól látszik, hogy forintban negyvenmilliárd körüli első féléves gyógyszerárbevételük másfélszeresénél járnak idén az első fél évben. 2017-ben is látszik egy kisebb kiugrás, ezt akkor a cég szerint többek között a rubel gyors erősödése és orális fogamzásgátlóik kiugróbb helyi sikere hozta.
Az idei rekordbevételt nem nagyon részletezték féléves jelentésükben, nőgyógyászati termékeiknél fejtették csak ki eggyel bővebben, hogy „a Richter ki tudta használni az áremelések és a kedvező versenykörnyezet hatásait Oroszországban”.
A Richternél Oroszország egyébként évtizedes stratégiai irány is volt,
igen komoly üzleti kockázatot vállaltak
ugyanis azzal, hogy hosszú távon is elköteleződtek az orosz piac mellett. Tavaly megkérdeztük a céget arról, hogy továbbra is hosszú távú stratégiai céljuk maradt-e az oroszországi értékesítés növelése, de erre nem akartak válaszolni.
A cég érvelése akkor a kivonulás ellen az volt, hogy oroszországi értékesítésük ideiglenes felfüggesztése is „ellentétes lenne” az egész gyógyszeripar küldetésével, amely „az emberi egészséget védi világszerte”.
Noha a cég szerint vannak olyan gyógyszergyártók, amelyek „kisebb mértékű korlátozásokat” vezettek be oroszországi tevékenységüket illetően, „az emberi egészség és életminőség védelme szempontjából alapvető termékek forgalmazásának felfüggesztése nem lehet opció a gyógyszeripari szereplők számára”. A Richternek tényleg vannak olyan termékei, amelyeket Oroszországban alapvetőnek listázott be az állam.
A Richter egyébként döntően női egészségügyi termékeket ad el Oroszországban, a fogantatást segítő szerektől kezdve a női vitaminokig, illetve a skizofrénia és a bipoláris zavar kezelésére szolgáló termékét értékesíti az oroszoknak.
Az is igaz, hogy egyetlen gyógyszermulti sem vonult ki teljesen Oroszországból, de legtöbbször komolyan korlátozták tevékenységüket, megszüntették oroszországi marketingjüket vagy gyártásukat, vagy az oltásokra, alapvetően életmentő szerekre szűkítették a szállítást.
Itt olvashatja például a GSK gyógyszermulti érvelését angolul, akik emellett
minden időszaki oroszországi profitjukat humanitárius segélyként
ajánlották fel, amíg a háború tart. A Richter nem tett hasonló felajánlást. Az előző évi részvényenkénti „remek” 225 forint helyett idén már 390 forintot osztott ki részvényeseinek tavalyi profitjából.