Tizenhárom ember, köztük egy volt miniszter emeltek vádat a szerb hatóságok a novemberi újvidéki tragédiával összefüggésben, amelyben tizenöt ember meghalt, míg másik kettő súlyosan megsérült.
Az ügyészség közleménye szerint a tizenhárom vádlott között van Goran Vesić egykori infrastruktúráért felelős miniszter, továbbá Jelena Tanasković, a vasúti infrastruktúrafejlesztésért felelős vállalat korábbi vezetője is.
A most nyilvánosságra hozott vádiratban szereplőket a közbiztonság súlyos veszélyeztetésével, veszély okozásával, nem megfelelő építkezési és kivitelezési munkával vádolják. Amennyiben bűnösnek találják őket, akár tizenkét évre is börtönbe kerülhetnek.
A hatóság az összes vádlott előzetes letartóztatásának meghosszabbítását kérte, illetve azt is javasolta, hogy azok is kerüljenek előzetes letartóztatásba, akik jelenleg szabadlábon vannak.
„A vádiratot az újvidéki felsőbírósághoz nyújtottuk be, amelyhez csatoltuk az előzetes nyomozás, illetve a nyomozás során összegyűjtött teljes dokumentációt és minden egyéb bizonyítékot” – áll az ügyészség közleményében.
Az újvidéki vasútállomás tetejének egy része november 1-jén szakadt le. A többtonnás szerkezet rázuhant több emberre, tizenöten életüket vesztették, két sérült súlyos állapotban van. Sokan úgy gondolják, hogy a féktelen korrupció vezetett az állomás hanyag felújítási munkálataihoz és ennek következtében a tető leomlásához. A megmozdulásokon több aktivisták letartóztattak.
Azóta számos utcai tiltakozást tartottak országszerte, sürgetve a felelősök elszámoltatását. Több olyan megmozdulás is volt, amely elfajult.
A december 22-i nagyszabású diáktüntetés szervezői a tiltakozókat korábban megtámadó személyek azonosítását és letartóztatását, illetve az őrizetbe vett demonstrálók szabadon bocsátását is követelik.
A diákok hetek óta blokád alatt tartják négy állami egyetem több mint ötven karát, és több tucat középiskolát is bezártak szolidaritásból.
Az Újvidék–Szabadka gyorsvasút építési projektje keretében az utóbbi években kétszer is felújította az állomás épületét egy kínai vezetésű konzorcium, de a vasúttársaság szerint a leszakadt, 1964-ben épült tetőrészhez nem nyúltak. Ezt több szakértő is vitatja.