Az Európai Parlament kedden megszavazta azt a törvényt, amely 2035-től ténylegesen megtiltja új benzines és dízelautók eladását az Európai Unióban. A cél az átállás felgyorsítása az elektromos járművekre és a küzdelem a klímaváltozás ellen.
A mérföldkőnek számító szabályok előírják, hogy 2035-re az autógyártóknak száz százalékkal kell csökkenteniük az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátását, ami lehetetlenné teszi új, fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek eladását a 27 országból álló unióban.
A törvény 55 százalékkal csökkenti a 2030-tól eladott új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-es szinthez képest, ami jóval magasabb, mint az eddigi 37,5 százalékos cél.
„Egy elektromos jármű üzemeltetése máris olcsóbb, mint egy belső égésű motorral felszerelt járműé” – mondta Jan Huitema, a parlament főtárgyalója, hozzátéve: kulcsfontosságú, hogy még megfizethetőbb elektromos járműveket hozzanak a piacra.
Az uniós országok tavaly októberben jutottak megállapodásra az új szabályokról a törvényhozókkal, de még hivatalosan is áldásukat kell adniuk ahhoz, hogy hatályba léphessenek. A végleges jóváhagyás márciusban várható.
Az új teherautóknak 2035-ig százszázalékos, 2030-ig pedig ötvenszázalékos szén-dioxid-csökkentésnek kell megfelelniük a 2021-es szinthez képest.
Számos európai autógyártó jelentette be, hogy beruházásokat hajt végre az átállás érdekében.
A Volkswagen vezérigazgatója, Thomas Schäfer tavaly azt mondta, hogy 2033-tól a márka csak elektromos autókat gyárt majd Európában.
Ennek ellenére az uniós törvény 2021 júliusában több gyártó, illetve ország ellenállásába ütközött. Ennek eredményeként a végleges megállapodás rugalmasabb az eredetileg tervezettnél, így például az évente tízezer járműnél kevesebbet előállító autógyártók gyengébb célokról tárgyalhatnak 2036-ig.
Az autók szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó törvény a szigorúbb uniós klímapolitika része, amelynek célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése.