A két hajó kedden hagyta el a Fekete-tenger partján fekvő Csornomorszk kikötőjét, így összesen már tizenkét szállítmány indult meg a háború miatt ellehetetlenült ukrán gabonaexport újraindításáról szóló megállapodás óta.
Az Ocean Lion 64.720 tonna kukoricát szállít Dél-Koreába, a Rahmi Yagci pedig nagyjából 5300 tonna napraforgódarát Törökországba.
Az ENSZ és Törökország július végén hozta tető alá az egyezséget, miután olyan figyelmeztetések láttak napvilágot, hogy a gabonaszállítás leállása az ukrajnai orosz invázió miatt súlyos élelmiszerhiányhoz, sőt éhínség kitöréséhez vezethet a világ egyes részein.
Négy hajó jelenleg is Isztambulnál horgonyzik, ahol a nap folyamán át fogják vizsgálni őket a felek által felállított koordinációs központ szakemberei – közölte a török védelmi minisztérium.
Az isztambuli központ feladata a gabonát szállító hajók biztonságos áthaladásának garantálása a kijelölt tengeri folyosókon, illetve annak ellenőrzése, hogy nincsenek rajtuk fegyverek.
A háborút megelőzően Oroszország és Ukrajna együttesen a globális gabonaexport csaknem harmadát adta.
Ukrajnában körülbelül húszmillió tonna búza, kukorica és napraforgómag vár kivitelre. Egy-egy hajó tíz-húszezer tonna szállítására alkalmas, ami azt jelenti, hogy több mint ezer körre lenne szükség.
Továbbá a friss aratásból a kormány mintegy negyvenmillió tonnát szeretne majd exportálni. Oleh Usztenko, az ukrán elnök gazdasági tanácsadója szerint azonban ez akár két évig is eltarthat, amennyiben nem áll helyre teljesen a kikötők üzemelése.
Békeidőben Ukrajna havonta akár hatmillió tonna gabonát exportált fekete-tengeri és azovi-tengeri kikötőiből.