A Kínai Személyautó-szövetség (CPCA) jelentése szerint megtörtént a billenés az autópiacon: július óta már több villanymotoros személyautó talált gazdára Kínában, mint benzin- és dízelhajtáslánccal működő. Eközben a Volkswagen az eladási nehézségekre hivatkozva drasztikus költségcsökkentésre és gyárbezárásra készül, az Európai Unió pedig kiegyenlítő védővám bevezetését jelentette be a kínai elektromos autókra.
Mi következik ebből az európai autóipar, a magyar autókereskedések és a villanyautózás viszonyában? Erről is kérdeztük Varjas Ádámot, a Duna Autó kereskedelmi igazgatóját.
A beszélgetésről készült videót itt tudja megnézni:
Ha inkább csak meghallgatná a beszélgetést, ide kattintson:
Öt fontos gondolat a beszélgetésből:
1) Varjas Ádám ismeretei szerint egyértelmű, hogy 2024-ben növekedési pályán van az európai autópiac, amely ugyan még mindig nem érte el a Covid–19 előtti aranyévek utolsó adatait, de az évi 4,5 százalékos bővülés egyáltalán nem rossz. Érdekes, hogy Németország ennél is bő egy százalékkal többet teljesít. Ráadásul úgy képes erre, hogy németországi elektromos autó eladások az uniós szintű, 25 százalékos visszaesést is jócskán meghaladják. Ez utóbbira pedig valóban senki nem számított.
2) A Duna Autó kereskedelmi igazgatója a kínai autók európai és észak-amerikai dömpingjével kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy most Kína is Európához hasonló cipőben jár kicsit, mert ott is megbicsaklott az utóbbi évekre jellemző keresletfelfutás. A kínai belföldi eladások elkezdtek csökkenni, ami miatt az ottani autógyártók lételemévé vált, hogy meghódítsák a külföldi piacokat. Ez az európai autógyártók számára nem jó hír.
3) Az elektromos autózás más hozzáállást és gondolkodást kíván – ezzel kapcsolatban Varjas Ádám elmondta, hogy Magyarországon a villanyautósok pluszbevételt generálnak a hagyományos autóval közlekedőkhöz képest pusztán amiatt, hogy a sofőrök nincsenek felkészülve az elektromos autók gyorsulására. „Nem véletlen, hogy a karosszéria-üzemekbe érkező elektromos autók legalább nyolcvan százalékának törött az eleje” – tette hozzá. Úgy látja, hogy az új járműdinamikához a forgalom sem szokott még hozzá; ezt is meg kell tanulnunk.
4) Varjas Ádám tapasztalatai szerint nagyban befolyásolja a tisztán elektromos hajtáslánccal szerelt autók vásárlását, hogy van-e rájuk támogatás, ösztönzés, vagy nincs. Ez Európa-szerte jellemző, és Magyarországon is nagyon erős, első számú szempont. A magánszemélyek esetében kritériumot jelent, hogy van-e a vevőnek napelemes rendszere, és van-e lehetősége saját töltőállomás kiépítésére. „Ezek erősebb szempontok, mint hogy vágyik-e a vevő elektromos autóra.”
5) Nem jó, kapkodó az EU elgondolása a kínai villanyautó-offenzíva megállítására. A vámelőleg kivetése Varjas Ádám szerint csak tűzoltás, nem igazán kezeli a problémát, az viszont valószínű, hogy a lépés nem marad válasz nélkül.