SPOILER! Ez a történet egy teljesen hétköznapi rendőri magatartásról szól, amelynek a célja, hogy a szabálytalan autósokat lebuktassák. De azért szólunk olyan rendőrökről is, akik időnként elvetik a sulykot. Összességében azonban azt lehet mondani, hogy Belgiumban bár nagyon sok a rendőr, de nem csinálnak hobbit abból, hogy megállítsák és megbüntessék az autósokat.
Egy ismeretlen motoros rendőr borzolja a kedélyeket Belgiumban, aki halomra bírságolja az embereket. Úgy, hogy azok nem is tudnak az egészről, csak akkor jönnek rá, hogy lebuktak, amikor megkapják a csekket. Akinek fizetnie kell, az fel van háborodva, aki viszont csak a hírekben olvas minderről, az kárörvendéssel vagy anélkül, de elégedetten nyugtázza, hogy a jog mindenkire vonatkozik.
A legális partizán
De még mielőtt valaki arra gondolna, hogy valami igazságosztó, a társadalomból kiábrándult terminátorrendőr osztja az igazságot és a csekkeket, nem árt ha tisztázzuk, ami történik, teljesen legális. Sőt, talán Magyarországon nem is olyan újdonság, hiszen civil autókból nálunk is szokott büntetni a rendőrség, ugyancsak komoly vitákat kiváltva. A belga névtelen rendőr egyelőre csak egy jól behatárolt területen, három rendőrségi körzetben tevékenykedik. Ez három kisebb településnek felel meg.
Egy hónapja tart az anonim büntetőhadjárat, melynek köszönhetően egyetlen hét alatt 222 bírságot szabott ki. „A kezdeményezés teljesen legális” – magyarázta Carl Vyncke helyi rendőrfőkapitány, miután a közösségi médiában egyre nagyobb hullámokat vert az ügy. A rendőrnek egyébként természetesen van mindenféle papírja arról, hogy ő rendőr. Ha szükséges, fel is fedi magát. Van kék lámpája is, szóval villámgyorsan úgy tud kinézni, mint egy igazi civil rendőr.
Az igazságosztó különféle szabálysértésekre utazik, például az okostelefon vezetés közbeni használatát, a piros lámpán való áthajtást, a közlekedési táblák figyelmen kívül hagyását díjazza, és saját tapasztalat alapján a büntetések 58 euróról indulnak.
Ez a megoldás tulajdonképpen eléggé romantikus, tekintettel arra, hogy a belga közlekedésrendészet meglehetősen automatizált. Ez azt jelenti, hogy a lámpák szinte kivétel nélkül rendelkeznek kamerával, a gyorshajtás ellen pedig fix kamerával veszik fel a küzdelmet. Egyszer olvastam, hogy száz kilométerre számolva a belga autópályákon van a legtöbb traffipax, amelyek hol pillanatnyi sebességet mérnek, hol pedig átlagot számolnak. Vannak aztán olyan kamerák, amelyeket egy betontömbbe öntve tettek vandálbiztossá. Úgy néz ki, mint egy kisebbfajta világítótorony.
Egyébként pedig már a magyar viszonyokhoz képest is kifejezetten lassú a belga közlekedés. Az autópályákon legfeljebb 120-szal lehet menni, az emberek nagy többsége ezt be is tartja. A lakott területeken pedig egyre gyakoribb a 30 kilométer/órás maximum, mint ahogy erről egy korábbi blogban be is számoltam. Ami viszont nagyon nem jellemző, az a véletlenszerű autósmegállítás.
Ehhez kapcsolódóan: Négykeréken: jobbról jó, illetve...Jó zsaru
Érezhetően nem csinálnak a belgák abból hobbit, hogy csak úgy random megállítsanak autósokat, „személyi igazolványt, jogosítványt” kérjenek ellenőrzésre, ha ennek nincs semmi oka. Több autóssal is beszéltem már, akik mind arról számoltak be, hogy „csak úgy” még nem állították meg a rendőrök. Engem sem, pedig közel nyolc éve vezetek itt. Ahhoz, hogy valakit levillogjanak, tényleg egészen pofátlanul kell a szabályokra fittyet hányni, az egyenruhás közönség szeme láttára.
Akciók persze vannak, általában ugyanott és ugyanakkor. Szombat esténként a legvalószínűbb, hogy az ember ilyesmibe belefut. Nagyon profin motoros rendőrök egy pillanat alatt elállják az összes menekülési útvonalat, előkerül a szonda, amelynek eredményét akár mozgó laborban is tudják elemezni, merthogy van egy ilyen autó is a sok között.
Egyébként rendőrből rengeteg van. Mindig és mindenhol lehet rendőrautót látni, ha meg valami „esemény” van, akkor pillanatok alatt több tucat rendőr is össze tud verődni. És a legkülönbözőbb kivitelben. Amikor pár napja a NATO-csúcsra mentem, akkor az egész kollekcióval találkoztam pár száz méteren belül. Nyilván, az amerikai elnökre oda kell figyelni még egy olyan városban is, ahol egyébként van rutinja a rendőröknek a Nagyon Fontos Személyek biztosításában. De egymás után láttam motoros, autós, biciklis, lovas és gyalogos rendőröket, miközben egy rendőrségi helikopter körözött fölöttünk.
Rossz zsaru
Szintén saját tapasztalat, hogy a rendőrök eléggé normálisan tudják kezelni a különböző helyzeteket. Ha nem borogatsz kukát, vagy nem gyűjtöd az utcaköveket, hogy megdobáld őket, akkor udvariasan beszélnek az ügyféllel. Ráadásul, ami ennek az országnak a sajátja, három nyelven (angolul, hollandul és franciául) biztos, hogy tárgyalóképesek, de ha van esetleg még valami migrációs háttere is, akkor bejöhet a spanyol, olasz, arab, satöbbi. Arra valószínűleg nehéz hivatkozni, hogy nem sikerült közös nyelvet találni. Olyat is láttam, hogy a biztos büntetésre is azt mondták, na jó, többet ilyen elő ne forduljon, viszontlátásra. Persze, ehhez azért legfeljebb valami igen enyhe kihágásra van szükség.
Az is elképzelhető, hogy az előbb említett névtelen motoros akciója valamiféle image-építés, amire a fentiek ellenére is szüksége van a belga rendőrségnek. Emlékezetes, amikor egy szlovák férfi agyonverése közben náci karlendítést mutatott be egy rendőr, vagy több olyan eset is van, amikor fiatalok veszítették életüket a rendőrség fellépése során, és általában a testület be is védi ezeket a rendőröket. Jellemzően az történik, hogy menekülnek a rendőrök elől, vagy csak ellenállnak és akkor történik tragédia.
Szintén nem hétvégi babazsúr, amikor tömeget oszlatnak. Belgiumban Covid-mentes időben eléggé gyakoriak a tüntetések, amelyen több ezer, több tízezer ember simán össze tud jönni, ezek egy része kifejezetten azért érkezik, hogy összemérjék a tudásukat a rendőrökkel. Aztán amikor az első rendőrautó kigyullad, onnantól kezdve nincs megállás, százasával szokták összecsomagolni a tüntetőket, és viszik őket a fogdába. Ahonnan egyébként aznap vagy másnap szabadulnak is, aztán majd megkapják a büntetésüket.