Információink szerint akár nagyságrendileg 12 milliárd forinttal is többe kerülhet majd a Sopronnál épülő elkerülő út alagútjának megépítése. A minisztérium közölte: zajlik a szerződés újratárgyalása. Mészáros Lőrinc egyik cégének szerződését is újratárgyalják, novemberben 17 milliárd pluszpénzt kaphatnak egy vasúti fejlesztésre.
Az inflációra, a költségek megemelkedésére és a nem várt geológiai akadályokra hivatkozva kér mintegy 12 milliárd forint pluszpénzt az SDD Konzorcium a kormánytól az M85-ös gyorsforgalmi út és a hozzá tartozó alagút megépítésére – értesült a Szabad Európa.
A beruházás eredetileg 43,99 milliárd forintba került volna, de ehhez már hozzácsaptak egy úgynevezett turbó körforgalmat 3,76 milliárd forintért, így – ha 12 milliárd forinttal számolunk – az összesen 15,76 milliárdos emelkedés 35 százalékos drágulást jelenthet. Ez jelentősen meghaladja még az egyébként Európa-bajnok magyar inflációs rátát is.
Megírja a Közbeszerzési Értesítő
Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya megkeresésünkre annyit közölt, hogy jelenleg zajlik az SDD-vel a kivitelezési szerződés újratárgyalása, a végeredményről majd a Közbeszerzési Értesítőben adnak tájékoztatást.
Ehhez kapcsolódóan: Így drágul egy magyar nagyberuházás.
Az M85-ösről már többször írtunk. A gyorsforgalmi út Sopront köti majd össze az országhatárral, és eredetileg a beruházás része lett volna egy onnan Bécsig vezető útszakasz megépítése is, ettől azonban az osztrák kormány időközben elállt, így az autósoknak osztrák oldalon egy alacsonyabb rendű úton kell majd haladniuk.
Lerobbant a Dömper
A kivitelező SDD Konzorcium főszereplője eredetileg a Völner Pálhoz köthető Dömper Kft. volt, de az M100-as út építésének elmaradása miatt a cég nehéz pénzügyi helyzetbe került, így tavaly novemberben átvette a Duna Aszfalt. (Hivatalosan fúziónak hívták az akvizíciót.) A Duna Aszfalt tulajdonosa Szíjj László, az ország egyik leggazdagabb embere, többek között több olyan luxusjacht tulajdonosa, amelyeken rendszeresen megfordulnak a kormány politikusai vagy más, NER-közeli üzletemberek.
Egy, a beruházás részleteire rálátó forrásunk szerint már a turbó körforgalom is jelentősen túlárazott lehetett, ráadásul feleslegesnek is tűnik, kiváltható lett volna olcsóbb megoldással, egy pár száz méterrel arrébb már működő körforgalom felturbósításával (vagyis két sávosra bővítésével).
Ehhez kapcsolódóan: NER-es cég nem vész el, csak átalakul.
Informátorunk szerint a 12 milliárdos pluszköltség is túlzottnak tűnik, az pedig, hogy a kivitelezők „geológiai meglepetésekre” hivatkoznak a csúszás fő okaként, azt jelezheti, hogy egyszerűen nem megfelelően készítették elő az alagútépítést, amely a hivatalos nyilatkozatok szerint jelenleg is féléves késésben van, de forrásunk szerint ez végül akár egy évre is nőhet.
Ehhez képest Szlovákiában, Eperjesnél 45,7 milliárd forintnyi euróból zajlik egy hosszabb alagút építése egy völgyhíddal és egy autópálya-szakasszal együtt. Ezt információink szerint határidőre, még nyáron át is adják, és a kivitelező tartja magát az eredeti költségvetéshez. Az ügyben kerestük részletesebb tájékoztatásért az SDD Konzorciumot és a Dömper Kft.-t, ha válaszolnak, közölni fogjuk.
Nem verték nagy dobra Mészáros milliárdjait
Zajlik egy másik nagy értékű kivitelezői szerződés újratárgyalása is. Információink szerint novemberre dőlhet el, mennyivel kap többet Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. a GSM-R-nek nevezett vasúti informatikai fejlesztés kivitelezéséért. A kormány még február 6-án, egy kihelyezett soproni ülésen döntött arról nem nyilvános határozatban, hogy az 58,8 milliárd forintból megvalósuló beruházásra még 17 milliárd forintot biztosít az R-Kordnak.
Bár a tárgyalások eredményeként ez az pénz lehet akár kevesebb is, de egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint nagy meglepetés lenne, ha a szerződésmódosításban szereplő végösszeg nem lenne nagyon közel a 17 milliárdhoz.
Ehhez kapcsolódóan: Zajlik a belháború Mészáros Lőrinc cégei és más vasúti fejlesztő vállalkozások között.
A GSM-R-re eredetileg 58,8 milliárd forintot szánt a kormány, így itt a drágulás „csak” 28 százalékos. Csakhogy a kivitelező nemcsak drágábban fejezné be a munkát, de a műszaki tartalmat is csökkentené: az eredetileg tervezett 270 vasúti távközlési torony helyett csak mintegy 130 darab épülne meg, a száloptikás hálózatot pedig nem 2225 kilométeren, hanem 1800 kilométeren húznák ki. Szakmai forrásunk szerint ezzel jelentősen esik majd a többek között vasútbiztonsági szolgáltatásokat nyújtó GSM-R színvonala.
A beruházást 37 milliárd forintból támogatja az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében, de a kormány ezt is kiváltaná inkább saját forrással, vagyis a magyar adófizetőknek nem csak 17 milliárddal kerülhet majd többe. A beruházás megvalósítása során ráadásul Mészáros Lőrinc cége máig nem fizetett ki rendesen számos alvállalkozót.