Szlovákiában és Romániában is olcsóbban tankolhatnak a magyarok, mint otthon. A szlovákiai Párkányban, a Duna túloldalán a gázolaj literenként 1,619 euróba (637 forintba) került a hétvégén egy helyi töltőállomáson, szemben az esztergomi Mol-kút 690 forintjával. A benzinnél kisebb volt az árkülönbség.
Azóta ugrott meg a benzin ára Magyarországon, amióta a kormány decemberben eltörölte az üzemanyagár-plafont és megemelte az üzemanyagadókat – emlékeztet riportjában a Reuters. Ez sok sofőrt arra késztet, hogy Szlovákiában vagy Romániában tankoljon olcsóbb üzemanyagot.
„Az ünnepek alatt körbeutaztunk Szlovákiában, és amikor megtöltöttük a tankunkat, láttuk, hogy mennyivel olcsóbb” – mondta egy magyar autós, aki áthajtott az Esztergomot és Párkányt összekötő hídon, hogy megtöltse a jármű tankját.
„Csak át kell mennünk a hídon, és itt vagyunk, ezért nyilván gyakrabban fogunk átjönni.”
A Portfolio ehhez hozzáteszi, hogy az Európai Bizottság január 16-i adatai szerint Ausztriában és Magyarországon a legdrágább a benzin a régiós országok közül, a gázolajat tekintve pedig csak Ausztria előzi meg a magyar árat.
A Reuters emlékeztet arra, hogy a tavaly áprilisi választásokon győztes és zsinórban immár negyedik ciklusra újraválasztott Orbán Viktor az eddigi legkeményebb gazdasági kihívással néz szembe: az infláció 24 százalék felett van, a gazdaság pedig stagnál idén Magyarországon.
A kormány a december eleji súlyos üzemanyaghiány miatt egy év után kénytelen volt megszüntetni az üzemanyagok kiskereskedelmi árának korlátozását. Ezzel egy időben megemelte az üzemanyag jövedéki adóját, és további adókat rótt ki a Mol orosz nyersolajon elért nyereségére.
Magyarországon az üzemanyag egyrészt a magasabb adók miatt drágább, mint máshol a régióban, másrészt azért, mert az árplafon torzította az üzemanyagok szabad piacát, csökkentve a versenyt – mondta a Reutersnek Pletser Tamás, az Erste Investment regionális olajelemzője.
Ehhez kapcsolódóan: Varázsütésre helyreállt az üzemanyag-ellátás a hatósági ár kivezetését követően