Az EU-tagállamok bizonytalankodnak a kínai elektromos autókra kivetni tervezett vámok ügyében

A BYD elektromos autói várnak szállításra 2023. szeptember 11-én a kínai Csiangszu tartományban

Az európai uniós tagállamok a kereskedelmi konfliktus eszkalálódásától tartva még mérlegelik, hogy támogassák-e a kelet-ázsiai országból érkező elektromos járművekre vonatkozó vámok emelését.

Németország, amelynek autógyártói tavaly eladásaik körülbelül harmadát Kínában bonyolították le, kormányzati források szerint meg akarja akadályozni a büntetővámok elfogadását, míg Franciaország a javaslat egyik leghatározottabb támogatója.

A tagállamok többsége ugyanakkor még hezitál, mérlegeli a lehetséges előnyöket és hátrányokat.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU vizsgálata visszavetette a kínai elektromosautó-gyártók beruházási kedvét

Az Európai Bizottság júniusban jelentette be, hogy ideiglenes vámokat tervez kivetni a Kínából érkező elektromos járművekre a versenytorzító kínai állami támogatások miatt, mértékét a jelenlegi tíz százalékról akár 38 százalékra is emelhetik.

Az átmeneti intézkedéseket már e hét csütörtökön jóváhagyhatja a közösség.

A kínai autógyártók sürgetik, hogy válaszként Peking is emelje meg az európai járművekre vonatkozó importvámjait.

Ehhez kapcsolódóan: Az EU emeli a kínai elektromos autók vámját, fokozódik a kereskedelmi viszály

Amennyiben a brüsszeli testület a vizsgálat lezárultával hosszabb távra szóló büntetővámokat javasol, arról a tagállamok ismét szavazni fognak, várhatóan októberben. Az indítványt minősített többséggel lehetne blokkolni, azaz amennyiben legalább tizenöt ország foglalna állást ellene, a blokk teljes lakosságának legalább 65 százalékát képviselve.

Franciaország, Olaszország és Spanyolország jelezte, hogy támogatja a büntetővámok kivetését. A három ország együtt az EU teljes lakosságának körülbelül negyven százalékát teszi ki.

„Európának meg kell védenie magát, ha kárt okoznak a vállalatainknak, és nem egyenlő feltételek mellett versenyeznek” – hangsúlyozta a spanyol gazdasági minisztérium.

Ehhez kapcsolódóan: Magyarország lett a kínai befektetők kedvenc európai célpontja

Például Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország azonban még nem döntött a kérdésben.

Németország a tárgyalásos megoldás szükségességét emelte ki Kínával. A német autógyártók szerint a vámemelés több kárt okozna, mint hasznot.

Az ellenzők szerint ráadásul az elektromos járművek árának növelése aláássa az EU klímacéljait, a 2050-es karbonsemlegességre vonatkozó terveket.

Az Európai Bizottság szerint a megemelt vámok célja az egyenlőbb versenyfeltételek biztosítása, és nem a kínai elektromosautó-gyártók kizárása a kontinens piacáról, ahogy az Egyesült Államokban történik.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.