Nemcsak a kis töltőállomások nem kapnak elegendő üzemanyagot a Moltól, hanem a nagy, nemzetközi cégek sem. Hatvanban mindkét Shell-kút bezárt. A kormány eközben arra tett utalást, hogy januártól megszűnhet a hatósági áras tankolás lehetősége.
„258 társaság már egyáltalán nem kap a Moltól üzemanyagot, de ennél sokkal több kút lehet bajban, hiszen egy társaság több töltőállomást is üzemeltet” – mondta a Szabad Európának Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, aki szerint négy-ötszáz kút is kieshet az ellátásból. Egri Gábor szerint már 150 településen akadozik az üzemanyag-forgalom. A Szabad Európa elért egy polgármestert, aki csak név nélkül akart nyilatkozni.
Művészet a tankolás
Elmondása szerint náluk már nyár óta alig lehet tankolni a település egyetlen benzinkútján, mert eddig csak egy–öt litert engedett a tulajdonos. Most már benzint sem kap a Moltól a társaság.
„Az emberek frusztráltak, de igazából nem okoz nagy változást az elmúlt hónapokhoz képest, mert már mindenki a közeli nagyvárosba jár tankolni – mondta. A polgármester szerint az önkormányzatnak több személyautója, haszongépjárműve és traktora is van. – Kész művészet ezeket megtankolni” – tette hozzá.
Beszéltünk egy benzinkutassal is. Ő sem kap üzemanyagot a Moltól. „Lényegében kifogytam a hatósági áras benzinből, gázolajból négy napra elegendő van – mondta. Egyedül a prémiumbenzinből van még a tartályokban, mert azt a korábbi szállítója, az OMV még ad hoc jelleggel szállít. – Egyáltalán nem bánom, hogy nem szállít a Mol hatósági áras üzemanyagot, így legalább nem termel veszteséget az értékesítése” – tette hozzá.
Elmondása szerint az autósok egyre gyakrabban akasztják le a prémiumüzemanyag-töltők pisztolyát, és fizetik meg a piaci árat, mert egyszerűen nincs benzin és gázolaj a környékbeli településeken sem. „Fanyalogva ugyan, de kifizetik a drágább üzemanyagot” – mondta.
A hatvani Shell is bezárt
Olyannyira hiány van üzemanyagból, hogy hétfő reggel a Hatvanban üzemelő két Shell-benzinkút is zárva volt. Tankolni nem lehetett, egy lánccal zárták le a kutat, csak a kút üzlete volt nyitva. A láncon egy tábla volt: „Elnézést kérünk az FS–95 benzin, FS-diesel, VP-racing elfogyott, megértésüket köszönjük.”
Egri Gábor szerint szinte teljesen kiszorult az import Magyarországról, mert a 480 forintos hatósági nagykereskedelmi áron egy cégnek sem éri meg behozni üzemanyagot Magyarországra. Mára a piac döntő részét a Mol látja el benzinnel és gázolajjal. Eddig azonban nem volt ekkora gond, pedig túl vagyunk az év legforgalmasabb időszakán, a nyári szezonon is.
Egri Gábor szerint azért lehet kevesebb üzemanyag, mert a Mol százhalombattai finomítója csökkentett kapacitással üzemel, mivel a tervezettnél jobban elhúzódik egy karbantartás.
„A piacra rálátó források szerint hatvanszázalékos kapacitással üzemel a finomító, a fogyasztás viszont nem csökken, éppen a hatósági áraknak köszönhetően” – mondta.
Egri Gábor szerint a Mol emellett exportra is termel, mivel így tud nagyobb profitra szert tenni. Az Oroszországból származó, Ural típusú kőolajkeverék ugyanis 22 dollárral olcsóbb, mint a Nyugat-Európában irányt adó Brent típusú olaj. (Ez utóbbi cikkünk írásakor, hétfőn hordónként 81 dolláron állt.)
„Ennek azonban lassan vége, mivel hamarosan életbe lép az Oroszország elleni szankció azon része, amely megtiltja az Oroszországból származó, de az EU-ban feldolgozott kőolajtermékek exportját” – mondta Egri Gábor.
A kis benzinkutasok szövetségének elnöke azt is hozzátette, hogy a Mol saját adatai szerint is a normál időszakokhoz képest most 15-20 százalékkal több üzemanyagot szállítanak partnereiknek, vagyis ennyivel magasabb a fogyasztás az ársapka előttinél.
Kerestük kérdéseinkkel a Mol-t, ha válaszolnak frissítjük cikkünket.
Vége lehet az árstopnak?
Nem csoda, hogy a kormány is már a hatósági ár kivezetését fontolgatja. Az ATV Híradója megkereste a Miniszterelnökséget, hogy megtudja, a jelenlegi helyzetben meddig tudja fenntartani a benzinárstopot, mire azt a választ kapták, hogy „január elsejétől csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik”.
Hasonló érvekkel indokolta egyébként a Mol is partnereinek azt, hogy miért nem szállít üzemanyagot a kis benzinkutakra. Az olajtársaság először november 16-án jelezte, hogy nem kapnak benzint és gázolajat azok a kutak, amelyekkel még tavasszal, a benzinárstop bevezetése után kötöttek szerződést.
„Az ország biztonsága és energiabiztonsága érdekében optimalizálnunk kellett az ellátási stratégiánkat, a november 28-án kezdődő héten nem tudunk dízelt és motorbenzint biztosítani Önöknek” – ez olvasható abban a levélben, amelyet a magyar, vidéki, családi tulajdonban lévő kis benzinkutak üzemeltetői kaptak a Moltól, és amelyet a Független Benzinkutak Szövetsége küldött el a Telexnek.
A Mol partnereknek kiküldött üzenete szerint négy tényező miatt lépett életbe a korlátozás. Gond van a hatósági árral, ugyanis a tavaly novemberben bevezetett intézkedés miatt jelentősen megnövekedett az üzemanyag iránti kereslet a Mol töltőállomásain, miközben jóval kevesebb importtermék érkezik az országba. „Jelenleg a Mol felel a piac több mint nyolcvan százalékának kiszolgálásáért, amely teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel” – olvasható a levélben.
Emellett a stratégiai készletek visszapótlása is elindult, mert a nyári csúcsszezont csak úgy lehetett túlélni, ha az ország biztonsági tartalékait is megcsapolják. Az olajtársaság szerint 2022 novemberétől a vevők ellátása mellett a Molnak gondoskodnia kell a stratégiai gázolajkészletek visszapótlásáról is, hiszen a magyar kormány még július végén (az ellátási problémák orvoslása érdekében) felszabadította az üzemanyag-tartalékok egy részét, és most fel kell tölteni a tárolókat.
A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség adatai szerint valóban megcsappant a biztonsági tartalék, amely október végén már csak 74 napra elegendő üzemanyaggal rendelkezett, holott a nemzetközi előírások szerint legalább kilencven napra elegendő mennyiségnek kellene a tárolókban lennie.
A harmadik ok az, hogy kevesebb olaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken. Az orosz tüzérségi találat után sikerült ugyan megjavítani a Barátság vezeték áramellátásáért felelős transzformátorállomást, de a kőolajszállítás alacsony nyomáson indult újra.
És végül karbantartási munkálatok a százhalombattai finomítóban. Bár lezárult a Dunai Finomító ütemezett nagy leállása, az újraindítás során további karbantartási feladatok merültek fel. Emiatt pedig gyártási kapacitáskieséssel számol az olajtársaság valamennyi termék vonatkozásában.
Egy éve 480
Mint ismert, a kormány tavaly novemberben határozta meg 480 forintban az alapbenzin és -gázolaj literenkénti legmagasabb piaci árát. Ennél olcsóbban el lehet adni az üzemanyagot, de drágábban nem. Később a nagykereskedelmi árat is 480 forintban maximalizálta, ennek hatására a Magyarországon aktív nagykereskedők lényegében beszüntették a tevékenységüket.
A Mol maradt az egyedüli beszállító. A rendeletet később többször módosították, kizárták a céges és egyéb szervezetek által üzemeltetett autókat a hatósági áras tankolásból, csak a taxisok maradhattak.
A piaci ár jelenleg a 95-ös benzin esetében 638 forint/liter, míg egy liter gázolajért 705 forintot kell fizetni.
Ehhez kapcsolódóan: „Mindennapos lesz, hogy a vásárlók nem kapnak bizonyos üzemanyagfajtából”