Tucatnyi európai uniós állam, köztük Magyarország kormányának képviselője vehet részt a jövő heti ülésen, amelyen az EU elektromosautó-ipari átállásra vonatkozó célkitűzéseiről lesz szó.
Friss sajtóhírek szerint a hétfői strasbourgi találkozóra Finnországot, Franciaországot, Lengyelországot, Magyarországot, Németországot, Olaszországot, Portugáliát, Romániát, Spanyolországot, Szlovákiát és Szlovéniát hívták meg. Azt egyelőre nem tudni, hogy mely országok erősítették meg a részvételüket.
Csehország és több más tagállam módosítani szeretne a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó EU-s jogszabálytervezeten. Egyesek szerint a kitűzött célok nem realisztikusak, ráadásul az új előírások környezeti hasznai sem lennének egyértelműek.
Bennfentes források arról számoltak be, hogy az egyeztetés középpontjában a benzines és dízelautók forgalmazásának 2035-ös beszüntetésére vonatkozó célok lesznek. Ezek elfogadását a napokban Berlin az utolsó pillanatban megakasztotta.
Ehhez kapcsolódóan: 2035-től tilos a benzines és a dízelautók eladása az EU-ban
Martin Kupka cseh közlekedési miniszter előző héten közölte a német kollégájával, Volker Wissinggel folytatott megbeszélés után, hogy országa módosítani szeretne az előzetesen már jóváhagyott tervezeten.
„Nem fogjuk támogatni a robbanómotorok 2035 utáni korlátozását, hacsak nincsenek világos és kötelező érvényű kivételek a szintetikus üzemanyagokat illetően” – írta Twitteren.
A német kormány előző héten biztosítékokat kért, hogy 2035 után is lehetőség lesz belső égésű motorú járművek árusítására az EU-ban, amennyiben úgynevezett e-üzemanyaggal működnek.
A last minute beavatkozás teljesen váratlanul érte a törvényhozókat, miután tavaly hosszú hónapok tárgyalásai után létrejött a megállapodás az Európai Bizottság, a tagállami kormányok és az Európai Parlament között az ügyben.
Ehhez kapcsolódóan: Elektromos kisteherautókat gyárthat a Mercedes-Benz Lengyelországban
Az előírások végső jóváhagyására e héten került volna sor, ezt azonban Németország ellenállása miatt elhalasztották, és egyelőre új dátumot sem írtak ki.
A tervezetet többek között Lengyelország és Olaszország is ellenzi, ami szakértők szerint lehetővé teszi legalábbis egy blokkoló kisebbség kialakítását.