Szemenszedett hazugság, párhuzamos valóság, propagandaanyag, már a címe sem igaz – válogatott kritikákkal minősítették a szakszervetek Pintér Sándor belügyminiszter levelét, amelyet minden pedagógus megkapott kedd este. Ebből kiderül, hogy benyújtották az Országgyűlésnek a státusztörvényt, amely minden idők legjobban egyeztetett törvényjavaslata a kormány szerint, és a pedagógusok megbecsülésének emelését szolgálja. A szakszervezetek és a civilek másképp látják.
Az új pedagógus-életpályáról szóló törvényjavaslat összefoglalója – ez a címe a tanároknak megküldött tájékoztatónak, amiből kiderül, hogy a státusztörvénynek is nevezett törvényjavaslat címét is átírták, már nem új jogállási törvény, hanem az új pedagógus-életpályáról szóló törvényjavaslat, a szövegben azonban semmiféle kiszámítható pályaív nem található – mondta a Szabad Európának Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője.
Szerinte ezzel már a címe is hazugság a tanároknak elküldött tájékoztatónak, és az sem igaz, amivel folytatódik, a több hónapos szakmai egyeztetések hangsúlyozása. Nem volt semmiféle átfogó szakmai, társadalmi egyeztetés.
„Gyakorlatilag postásokkal tárgyaltunk, olyan emberekkel, akiknek nem volt felhatalmazásuk arra, hogy módosító indítványokat fogadjanak el” – mondta Nagy Erzsébet. Szerinte a tájékoztatóban az szerepel, mintha a tanárok kérték volna az új teljesítményértékelési rendszert. Egy olyan felmérésre hivatkoznak ezzel kapcsolatban, amely egy teljesen általános, irányított kérdést tett fel, amelyre természetes volt, hogy a többség igennel válaszol, de nem azt jelenti, hogy a kollégák azt a teljesítményértékelést szeretnék, amit a kormány most tervez bevezetni, és amelynek a részletszabályai továbbra sem ismertek, viszont már az alapelveit is elfogadhatatlannak tartják – mondta a PDSZ ügyvivője.
Ehhez kapcsolódóan: Ellenzéki kivonulással zárult a Pintér Sándorral tartott egyeztetés a státusztörvényről
Rengeteg levél és tiltakozás született a teljesítményértékelés megismert szabályozási terve miatt, amelyet egy titkos pilotprojektben tesztelnek, de az eredményeiről semmit sem tudni. A tiltakozások hatására kivették a javaslatból, hogy az alsó húsz százaléknak csökkentik a fizetését, de továbbra sem tartják elfogadhatónak a törvényjavaslatot. Az új tervek szerint három harmadra bontanák a tantestületet, a felső és középső harmad bére térhetne el felfelé, az alsó harmadé nem – mondta Nagy Erzsébet.
Szerinte ez továbbra is arról szól, hogy egymással versenyeztetik egy iskola tanárait, ezzel szembe lehet állítani egymással a tanárokat, szétforgácsolni egységes nevelőtestületeket az oszd meg és uralkodj elve alapján, miközben a nevelőtestület egy csapatmunkát végző közösség, amely akkor hatékony, ha tagjai együttműködnek, és nem versenyeznek egymással. Azt is elfogadhatatlannak tartják, hogy egy pedagógus teljesítményértékelésébe beleszámítanának diákjainak hiányzásai.
A kormány által az unió felé vállalt konszenzusra törekedés annyira nem valósult meg, hogy a javaslat több eleméről még egyeztetés sem volt.
Bár Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára korábban beszélt arról, hogy januártól visszamenőleg kaphatnak béremelést a tanárok, most kiderült, nem így lesz. A javaslat szerint szeptemberben kapnak tájékoztatást a tanárok, hogy július elsejétől visszamenőleg mennyivel emelik meg a fizetésüket, de a megemelt pénzt először csak decemberben kapják meg, egyben. Aztán januártól már a megemelt fizetést kapják, már aki kap, és persze mindez csak akkor érvényes, ha megérkeznek az uniós források – mondta Nagy Erzsébet.
PSZ: Tízezernél is több tanár távozhat a státusztörvény miatt
Pintér Sándor pedagógusoknak küldött levele azt tükrözi, mintha a kormány egy párhuzamos valóságban élne, rózsaszín ködben, ahol minden szép és jó, mindenki elégedett – mondta a Szabad Európának a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke. Gosztonyi Gábor szerint valójában ez csöppet sem igaz. A PSZ határozottan kikéri magának a társadalom szándékos félrevezetését. A belügyminiszter tájékoztatója színtiszta propagandaanyag, semmi köze nincs a tényekhez – mondta az alelnök.
A PSZ-ben jelenleg is gőzerővel elemzik az éjjel benyújtott törvényjavaslatot, hogy kiderüljön, milyen új elemek kerültek bele. Hiába adtak más címet neki, a lényeg nem változott, elveszik a pedagógusok közalkalmazotti jogviszonyát, helyette kialakítanak egy köznevelési foglalkoztatotti státuszt – hívta fel rá a figyelmet. Ami már most látszik, hogy a kormány nem engedett a szakszervezetek követelésének a fix tanítási órákkal kapcsolatban, nem csökkentik a munkaterheket, sőt a munkaidő-beosztás szabályozása további szigorításra ad lehetőséget – tette hozzá.
Korábbi cikkünk a témában: Oktatáskutató: A helyzet még annál is rosszabb, mint amilyennek látszik
Korábban azt ígérték, hogy azok a pedagógusok, akik elutasítják a jogállásváltást és nem kérnek az új státusztörvényből, a jelenlegi közalkalmazotti törvény szabályai szerint kapják meg a felmentési és végkielégítési pénzüket, ehhez képest a törvényjavaslat annál jóval hátrányosabb számítást alkalmaz – hangsúlyozta.
Szerinte a benyújtott törvényjavaslattal a kormány nyíltan vállalja, hogy elengedte az uniós forrásokat, mert olyan szinten szembemegy az EU-s vállalásokkal, hogy nem fogja tudni lehívni a pályázati pénzeket, vagyis elmaradhat a soha nem látott mértékűnek nevezett béremelés. Az uniónak tett vállalások alapján nem járhatna jogfosztással a pedagógusok fizetésemelése, ez a törvényjavaslat viszont a jogfosztások gyűjteménye – mondta Gosztonyi Gábor.
A teljesítményértékelési rendszer csak érintőlegesen szerepel a benyújtott törvényjavaslatban, amely utalásokat tesz egy végrehajtási rendeletre, a szövegét azonban még senki sem ismeri, pedig lehetnek benne kiskapuk. Az a teljesítményértékelési koncepció, amelyet korábban megismertek az oktatásban dolgozók, már sok elemében változott, és nem egy pontos, jogszabálynak megfelelő szöveg volt. Olyan szubjektív elemek voltak benne, amelyeket felháborítónak tartanak – közölte.
Hiába szerepelnek a BM kedden kiadott közleményében olyan hangzatos mondatok, hogy a gyermekek mindenekfelett álló érdekeit biztosítja a kormány ezzel a törvénnyel, ez szemenszedett hazugság – jelentette ki. Ráadásul tanév közben vezetnék be a jogviszonyfosztást, aminek teljesen beláthatatlan következményei lesznek. Szerinte tízezer felett lesz azoknak a pedagógusoknak a száma, akik a státusztörvény életbelépése miatt távoznak, és akkor már tényleg nem lesz, aki tanítson.
A civilek is bírálják a törvényjavaslatot
Az 54, oktatáshoz kapcsolódó civil szervezetet képviselő Civil Közoktatási Platform (CKP) is elfogadhatatlannak tartja a tervezett módosításokat – közölte a CKP. A szakszervezetekhez és az ellenzéki pártokhoz hasonlóan ők is úgy gondolják, hogy a törvénytervezet szembemegy az EFOP+-ban tett vállalásokkal, elfogadása nem javítaná, hanem tovább rontaná az oktatás helyzetét Magyarországon.
Az oktatásban szükséges változtatások státuszváltozás nélkül is megvalósíthatók lennének, a civilek erre vonatkozóan számos javaslatot, oktatáspolitikai koncepciót dolgoztak ki és juttattak el az oktatási kormányzathoz az elmúlt években – olvasható a közleményben.
Ehhez kapcsolódóan: A státusztörvényt összhangba kell hozni a magyar kormány EU-nak tett vállalásaival