Szándékosan játszhat a kormány a vasmű bedőlésére, hogy felszámolási eljárás keretében esetleg egy Mészáros Lőrinchez köthető cég legyen az új tulajdonos – mondta a Szabad Európának adott interjúban Pintér Tamás, Dunaújváros jobbikos polgármestere.
Orbán Viktor hivatala előtt tartott sajtótájékoztatót Mentsék meg a Dunaferrt! címmel. Ez a végső kétségbeesés gesztusa? Elveszítette a reményt, hogy a kormány megmenti a céget?
Az a baj, hogy az elmúlt hetekben olyan kommunikáció zajlott a Dunaferr ügyében mind a kormány, mind Dunaújváros fideszes országgyűlési képviselője, Mészáros Lajos részéről, ami félreérthető volt. Azt mondták, azért nem tudnak segíteni, mert az Oroszországot sújtó uniós szankciók érintik a vasművet is. Mi az elmúlt hetekben is többször egyeztettünk a cég menedzsmentjével, és ők egyértelműen cáfolták ezt az állítást. A legfrissebb, nyolcadik szankciós csomag eleve nem tartalmaz olyan intézkedéseket, amelyik bármilyen gyárat érinthetne.
És mi a helyzet a bankokkal? Mert erre is hivatkoznak, hogy a cég mögött álló egyik orosz bankot érintik a büntetőintézkedések.
A vasmű vezetése ezzel kapcsolatban is tisztázta magát: a vasmű nincs szankció alatt, vagyis a gyár megsegítésének nincs ilyen akadálya. Ezért is jöttünk el ide, a Karmelita kolostorhoz, hogy személyesen juttassuk el a kéréseinket a kormány tagjaihoz, és átadjuk nekik azt a petíciót, amiben a gyár megmentését követeljük.
Azért is jöttünk reggel, mert ma kormányülés van, szeretnénk, ha ezt az ügyet már a napirendjére is venné a kabinet. Az idő ugyanis vészesen fogy. Nagyon remélem, hogy a szankciókkal kapcsolatos félreértéseket sikerült tisztázni, és cáfolni a kormány állításait. Csak zárójelben tenném hozzá, hogy ezeket a szankciókat Orbán Viktor is megszavazta, Szijjártó Péter pedig mindig elmondja, hogy minden olyan részletet kivettek a szankciókból, ami Magyarországot rosszul érinthetné.
Hogy látja, eredményes volt az akció?
Annyiban igen, hogy átvették tőlünk a magunkkal hozott dokumentumokat, így azok eljutottak a kormány tagjaihoz. Természetesen e-mailben is elküldtük ezeket. Nagyon bízom benne, hogy minél hamarabb visszajelzést kapunk, mert az elmúlt pár nap is kritikus volt a vasmű számára.
Ezt hogy érti?
Szerencsére az utolsó pillanatban tudtak szenet és más alapanyagokat beszerezni, amivel a kohót legalább alacsony szinten működtetni tudják, de múlt hét pénteken már úgy látszott, a kokszolóüzem be fog zárni, mert nem tudják elég melegen tartani a működtetéséhez szükséges technikai eszközöket. Ha ugyanis ezek kihűlnek, akkor egyszerűen szétesnek, és később már nem lehet őket visszafűteni, nem lehet a kohót újraindítani. Ezt teljesen újjá kellene építeni ebben az esetben, sokmilliárdos beruházással.
Korábban már írtunk róla, hogy a kormányzati megszólalások csak a bizonytalanságot növelik a Dunaferr körül.
Korábban, amikor Palkovics László járt Dunaújvárosban még ipari miniszterként, a részéről elhangzott bármilyen ígéret?
Sajnos hiába járt a miniszter úr a lemondása előtt kétszer is Dunaújvárosban, és tett kijelentéseket a vasművel kapcsolatban, egyszer sem tudtam vele érdemben tárgyalni a Dunaferr-ről. Első alkalommal semmilyen megkeresést nem kaptam tőle. Nagyobb baj, hogy a vasmű menedzsmentjével sem tárgyalt Palkovics László. Vagyis hiába volt itt, Dunaújvárosban, nem tudom, kivel találkozott. Második alkalommal egy autós bemutatón járt a városban, egy pár szót tudtam vele váltani, de a vasműről nem lehetett érdemben beszélni vele.
Eddig a kommunikációja alapján úgy tűnt, hozzá tartozik az ügy, most tudja esetleg, hogy elvileg ki foglalkozik majd vele?
Ipari miniszterként logikus volt, hogy nála legyen, hogy ezután ki foglalkozhat a Dunaferr-rel, még nem tudom. Sajnos az elmúlt hetekben már teljesen megszűnt a kommunikáció, legutóbb már Palkovics László is úgy ígért sajtótájékoztatót az ügyben, hogy semmi nem lett belőle. Mély hallgatás van. Bár én biztató jelnek véltem Orbán Viktor parlamentben tett kijelentését, hogy meg fogják menteni a vasművet, de sajnos úgy, ahogy én is, a vasműs dolgozók is át lettek verve ebben a kérdésben.
Mint említette, Dunaújvárosnak fideszes országgyűlési képviselője van. Mészáros Lajos vagy a városi közgyűlés kormánypárti képviselői részéről lát bármilyen aktivitást a Dunaferr megmentésére?
Nincs semmilyen érdemi felszólalásuk a kérdésben. Mészáros Lajos utoljára Facebook-oldalán nyilvánult meg, azt írta, a nyolcadik szankciós csomag miatt nem lehet kormányzati segítséget nyújtani a vasműnek (amit, mint említettem, már rég cáfolt a Dunaferr és a bank is), de ami a legnagyobb probléma volt, hogy hozzátette: az esetleges felszámolásban segít majd a kormány.
Ezt nagyon rossz, veszélyes kommunikációnak tartom, hiszen ha a befektetők, beszállítók azt hallják, a vasmű felszámolását tervezi a kormány, nagyon megingathatja a bizalmukat. Mióta ez a kijelentés megtörtént, sok beszállító megkeresett már minket, hogy aggódnak a jövő miatt. Ilyen körülmények között nem biztos, hogy anyagot visznek majd a vasműnek, hiszen nem látják biztosítva, hogy ki is lesznek fizetve. Bárcsak hallgatott volna inkább Mészáros Lajos, mert ezzel csak rontott a helyzeten.
A Dunaferr tulajdonosai mit várnának konkrétan a kormánytól, és mi a végső határidő, ami után már nem lehet megmenteni a céget?
Nagyon sokfajta megoldási javaslat létezik a menedzsment részéről. Mi az iparűzési adó átütemezésével tudtunk egy nagyjából kétmilliárd forintos támogatást nyújtani, ami azért volt fontos, hogy a dolgozók megkaphassák a bérüket. Sajnos ez sem volt elég, a munkavállalók ismételten két részletben kapnak majd fizetést, ami azt jelenti, elég komoly likviditási problémákkal küzd a cég.
Az utolsó percekben vagyunk, hétről hétre próbálnak alapanyagot beszerezni, hogy legalább azt a hőt tartani tudják a kohókban, amitől nem áll le az egész. Az önkormányzat azt indítványozta a kormány felé, hogy tegyenek garanciát a beszállítók felé arra vonatkozóan, hogy a Dunaferr a következő időszakban is kifizeti az alapanyagokat. Ez már komoly segítség lenne.
A kormány részéről az is fontos segítség lett volna – és ezt már két éve kértük, még a helyi Fidesz is –, hogy tárják fel a pontos tulajdonosi szerkezetet. A választási kampányban azt mondták, Orbán Viktor személyesen is tárgyalt a vasmű tulajdonosaival – érdekes, akkor tudták ezek szerint, hogy kik azok, most arra hivatkoznak, hogy nem ismert a cég tulajdonosi háttere.
Ha nem történik semmi, és bedől a cég, az milyen hatással lesz Dunaújvárosra és a környékre?
A vasműben 4500-an dolgoznak jelenleg, és kétszer ennyien a kiszervezett cégekben és a beszállítóknál. Az ő egzisztenciájukat fenyegeti közvetlenül, ha bedől a vasmű. Lehet, hogy a kormánynak pontosan ez a célja, és egy felszámolási eljárás során kívánják majd bevásárolni magukat esetleg egy Mészáros Lőrinchez közeli céggel, és így akarnak majd nyerészkedni.
Ezt nagyon rossznak tartom, mert ha egyszer elmennek a vasmű dolgozói egy felszámolás során, nem lehet majd őket pótolni. A felszámolás és egy esetleges új tulajdonos a városnak is nagyon rosszul jönne, mert az önkormányzat is elesik legalább egyévnyi iparűzési adótól és más bevételtől is. Sok milliárd forintról van szó.