Egy éve, Oroszország ukrajnai inváziójának megindítása után a TikTok elkezdte címkézni az orosz állami propagandaügynökségek fiókjait, hogy tudassa a felhasználóival: a Kreml dezinformációinak teszik ki magukat. Egy évvel később egy elemzés arra jutott, hogy következetlenül alkalmazzák a gyakorlatot.
Figyelmen kívül hagyják olyan fiókok tucatjait, amelyek több millió követővel rendelkeznek – állítja az elemzés. Még ha használják is a címkéket, azok csekély hatással vannak Oroszországnak arra a képességére, hogy kihasználja a TikTok hatékony algoritmusait a közvélemény formálására a háborúval kapcsolatban.
A német Marshall Alap által működtetett, tekintélyelvű forrásokból származó dezinformációkat tanulmányozó, transzatlanti nonprofit Szövetség a Demokrácia Biztosításáért kutatói csaknem nyolcvan olyan TikTok-fiókot azonosítottak, amelyeket orosz állami hírszolgáltatók, például az RT vagy a Szputnyik vagy azokhoz kapcsolódó személyek, köztük az RT főszerkesztője üzemeltetnek.
A TikTok által egy évvel ezelőtt bejelentett címkézési politika ellenére a fiókok több mint egyharmada nincs címkézve. A közvetlenül a fiók neve alatt félkövér betűkkel feltüntetett címkéken az „orosz állam által ellenőrzött média” felirat olvasható. A címkére kattintva további információk jelennek meg, beleértve azt a leírást is, hogy „a kormány szabályozza a fiók szerkesztői tartalmát”.
A fiókok oroszbarát propagandát terjesztettek az Ukrajna elleni invázióról, valamint hamis és félrevezető állításokat az Egyesült Államokról és az Oroszország háborúja ellen fellépő nemzetközi koalícióról.
„Az Egyesült Államok a történelem legnagyobb sátáni összejövetelét rendezi” – állítja a címke nélküli Sputnik.Brasil nevű fiók egyik videója. Ugyanennek a fióknak más videói az Egyesült Államokat hibáztatják az ukrajnai háborúért, azt állítják, hogy az Egyesült Államok nukleáris háborúra készül, és azt sugallják: Washington azon dolgozik, hogy Brazília megtámadja Iránt.
Az RT Mexico, az egyik legnépszerűbb címkézetlen fiók több olyan videót is közzétett, amelyek a bevándorlás és a kábítószerek miatt amúgy is feszült viszonyt igyekeznek még tovább rontani az Egyesült Államok és Mexikó között.
Ehhez kapcsolódóan: Elutasította a TikTok kínai tulajdonosa a platform eladását
Orosz propagandagyőzelem, kínai kormánykapcsolat
„Óriási győzelem az orosz propaganda számára, hogy ilyen nagy közönséget tud elérni a TikTokon – mondja Joe Bodnar, az Alliance for Securing Democracy kutatási elemzője. – A TikTok nem veszi ezt olyan komolyan, mint más platformok.”
Ezzel a váddal egy időben Washingtonban kérdések merültek fel a kínai ByteDance cég tulajdonában lévő videómegosztó platform kormánykapcsolatait illetően, valamint aggályokat fogalmaztak meg a magánélet védelmével, a megfigyelésekkel és a káros tartalmak kezelésével kapcsolatban.
Nagy-Britannia, Kanada, az Egyesült Államok szövetségi kormánya mellett egyre több amerikai állam szerepel azok között, akik már betiltották a TikTokot a kormányzati eszközökön. Néhány amerikai törvényhozó felvetette az alkalmazás teljes betiltásának ötletét, ha a ByteDance nem egyezik bele abba, hogy eladja amerikai eszközeit egy másik cégnek.
A TikTok több mint 120 fiókot címkézett meg – mondta a platform szóvivője kedden az Associated Pressnek. A TikTok szabályzata üzleti szereplőkre, szerkesztőségekre és szervezetekre vonatkozik, nem magánszemélyekre, és ez a kiskapu lehetővé teszi, hogy az RT főszerkesztője elkerülje a címkézést.
A platform közölte, hogy címkékkel lát el a kutatók által azonosított több fiókot is, miután megkereste őket az AP.
„Ez egy folyamatban lévő dolog, folytatjuk újabb fiókok felülvizsgálatát, címkéket adunk hozzájuk, amennyiben és amikor csatlakoznak a platformhoz” – áll a vállalat e-mailben elküldött közleményében.
Más technológiai cégek agresszívebb megközelítést alkalmaztak az orosz dezinformációval szemben. Tavaly a Google blokkolta az orosz állami média által üzemeltetett YouTube-csatornákat Európában. A cég pre-bunking programokat is kezdeményezett, figyelmeztet az álhírekre, hogy tompítsa a hatásaikat. A Facebook és az Instagram tulajdonosa, a Meta a külföldi állami médiát is címkézi, és feltárta, valamint kizárta az Oroszországhoz kötődő, szanaszét burjánzó dezinformációs hálózatokat.
Az információ és a dezinformáció vezető forrása
Az egykor főként a tizenévesek körében népszerű TikTok az információ – és a félretájékoztatás – vezető forrásává vált. Az amerikai tizenévesek több mint kétharmada használja a platformot, amely a világ legnépszerűbb webhelyei közé tartozik.
A címkék a közösségimédia-platformok elterjedt módszerévé váltak az államilag ellenőrzött médiától származó tartalom megjelölésére, a tartalom eltávolítása nélkül figyelmeztetik a felhasználókat. A TikTok 2022 márciusában jelentette be címkézési erőfeszítéseit, mondván: „Az ukrajnai háborúra válaszul felgyorsítjuk állami médiapolitikánk alkalmazását, hogy a nézők kontextusba helyezhessék a platformunkon fogyasztott tartalmak értékelését.”
Bár a címkék több információt szolgáltathatnak egy fiókról, a TikTok nem tesz sokat az elkötelezettség lazítására az orosz propaganda iránt, a felhasználók vagy nem látják a címkéket, vagy nem törődnek velük.
Az RT-nek, Oroszország egyik vezető állami médiumának több követője van a TikTokon, mint a The New York Timesnak vagy a The Wall Street Journalnak annak a címkének dacára, amely az RT-t „Oroszország államilag ellenőrzött médiumának” minősítette.
Egy másik címkézett TikTok-fiók, az RT en Español több lájkot kapott, mint más spanyol nyelvű szerkesztőségek, köztük a Telemundo, az Univision vagy az El País.
A TikTok címkézési gyakorlata nemrégiben téma volt egy kongresszusi meghallgatáson is, amelyen a TikTok vezérigazgatóját a platform Kínához fűződő kapcsolatairól, valamint a biztonsággal és adatvédelemmel kapcsolatos eredményeiről kérdezték. Su Zsi Csu azt mondta, hogy a TikTok címkézési politikája a kínai állami médiára is kiterjed.
A törvényhozók szkeptikusak voltak a magyarázatait illetően.
„Aggaszt, hogy a TikTok a világ legerősebb és legkiterjedtebb propagandagépezete” – mondta Marc Veasey texasi képviselő a múlt heti washingtoni meghallgatáson.
Ehhez kapcsolódóan: Hasonló és eltérő gondok is vannak a Facebook és a TikTok szigorodó szabályozása mögött