Pécsi Volvo-gate: egymillió eurót töltött valaki bankautomatán keresztül a bankszámlájára

A 2015-ben történt, Volvo-gate néven elhíresült ügy az egyik legnagyobb, napvilágra került korrupciós esete lehet Pécs elmúlt harminc évének

Kétszáz bankjegy fért csak be egyszerre az automatába, így 19 részletben lett befizetve egy számlára majdnem egymillió euró a korábbi – fideszes – pécsi önkormányzat 3,4 milliárd forintos buszbeszerzési ügyében. Tele volt ilyen meglepő részletekkel a Pécsi Ítélőtábla mai ítéletének indoklása, amely egy órán keresztül sorolta a kifogásokat a Kaposvári Törvényszék tavaly tavaszi, a vádlottakat felmentő ítélete kapcsán.

650 millió forintos kára keletkezhetett az akkor fideszes vezetésű pécsi önkormányzatnak a Volvo-gate néven elhíresült, 2015-ös buszbeszerzés során. Az ügy, amelyről a Szabad Európa is többször beszámolt, az egyik legnagyobb, napvilágra került korrupciós esete lehet Pécs városának az elmúlt harminc évben. A tavaly tavaszi elsőfokú kaposvári bírósági döntés a vádlottakat felmentette, ehhez képest a Pécsi Ítélőtáblán egy órán át sorolták, hogy miért megalapozatlan és miért nem helytálló a Kaposvári Törvényszék ítélete. A tavaly tavaszi döntést így a táblabíróság hatályon kívül helyezte, és új eljárást kért.

Mint korábban megírtuk, a pécsi önkormányzat közösségi közlekedési cége, a Tüke Busz 2015-ben 115 darab használt Volvo buszt vásárolt Hollandiából.

Ehhez kapcsolódóan: Felmentették a vádlottakat, de fellebbez az ügyész a pécsi buszbeszerzés ügyében

A Pécsi Ítélőtábla végzése szerint az új elsőfokú eljárást már nem Kaposváron tárgyalják majd, hanem a Szekszárdi Törvényszéken. A pécsi táblabíróság szerint az elsőfokú bíróság nem tudott választ adni egyebek mellett arra, hogy gazdasági szempontból, észszerű érvekkel és törvényes célkitűzésekkel egyáltalán magyarázható volt-e annak a hollandiai „közvetítőcégnek” a fellépése a buszok megszerzésében, amely beékelődött a buszok tulajdonosa, a Volvo Hollandia és a pécsi önkormányzat közösségi közlekedési cége, a Tüke Busz mint vevő közé. A beszerzés Pécs önkormányzatának (akkori értéken) mintegy 650 millió forintos többletkiadást eredményezett.

A mai ítélet szerint emiatt az első fokon eljáró Kaposvári Törvényszéknek mindenképpen tisztáznia kellett volna azt a kérdést, hogy ez a jelentős pluszkiadás valós tevékenységen alapuló, szükséges és arányos tevékenység miatt keletkezett-e, vagy éppen ellenkezőleg, és a buszbeszerzés díjának megemelése azt a célt szolgálta, hogy a hollandiai Volvo buszokat leszállító hollandiai „közvetítőcég” bizniszében törvénytelenül közreműködők jogtalan előnyökhöz jussanak.

Nem voltak az eladó cég tulajdonában a buszok

A mostani, másodfokú végzés indoklásából kiderült az is, hogy a közvetítő Bus and Coach nevű holland cég úgy nyert a közbeszerzési kiíráson, hogy a buszok nem voltak a tulajdonában. A pécsi ítélet a beszerzés más részleteit is kifogásolta, például a műszaki tartalommal kapcsolatban, és felvetette a pécsi önkormányzat és a Tüke Busz által megbízott ügyvédek, közbeszerzési szakértők esetleges felelősségét.

Korábban a Szabad Pécs a Szabad Európa oldalán is megjelent cikkében azt írta nem hivatalos értesülésekre hivatkozva, hogy „a Bus and Coachnak úgynevezett ideiglenes, opciós vételi joga volt a buszflottára a pécsi pályázat időpontjában, ezért tudtak ők nyerni a közbeszerzési kiíráson, és talán ez az oka annak, hogy nem indult a pécsi közbeszerzésen a Volvo Hollandia, amelyhez használt, de úgynevezett aranykártyás járművekként visszakerültek az előtte Bredában és környékén, elővárosi közlekedésben használt járművek”.

650 millió forint „félrement”

A pécsi önkormányzati buszos cég mintegy 3,4 milliárd forintot fizetett ki a 115 darabból álló, használt, akkor átlagosan hét-nyolc éves Volvo buszokra. A beszerzésből azonban jelentős összeg, akkori áron legalább 650 millió forint más szereplőkhöz került. A legnagyobb szeletet egy elsősorban tolmácsként és az üzletben összekötőként megjelenő férfi kapta, akinek szerbiai bankszámlájára utalt vissza pénzt a közbeszerzésen nyertes holland cég. A Hollandiában felnőtt magyar férfi kivette a pénzt, és csaknem egymillió eurót elvitt Hollandiába, de a másik részének, ugyancsak jelentős összegnek nyoma veszett. A Pécsi Ítélőtábla amúgy ezzel kapcsolatban is felvetette a Kaposvári Törvényszék felelősségét, mert nem sikerült tisztázni ennek az „elveszett” több száz ezer eurónak a hollétét.

A Pécsi Ítélőtábla szerint a Kaposvári Törvényszék kísérletet sem tett a tények és adatok feltárására, „a bennük rejlő bizonyítási lehetőségek kimerítésére”. A bírósági indoklásban felrótták azt is a Kaposvári Törvényszéknek, hogy nem vették figyelembe egyes helyzetekben a minimális életszerűséget és azt, hogy annak szellemében hogyan kellett volna eljárniuk az ügyben az érintetteknek, vádlottaknak és másoknak, és milyen döntéseket kellett volna hozniuk.

Nem merült fel a vételár

Az elsőfokú bíróságnak e szerint másképp kellett volna a tanúkihallgatásokat lefolytatnia, igyekeznie kellett volna tisztázni az eljárás során felmerülő ellentmondásokat. Az egyik ilyen kiragadott példa az volt, hogy a busz eredeti tulajdonosaival történő, a tényleges adásvételt megelőző találkozásokon nem merült fel a vételár kérdése, vagy erre vonatkozóan nem érkezett feltáró jellegű kérdés.

Hangsúlyozta a mostani bírói indoklás azt is, hogy a vádlottakon kívül mások, például Pécs korábbi önkormányzatának esetleges felelőssége vagy ennek vizsgálata is felmerülhetett volna. Sőt több olyan személyt is konkrétan megnevezett a bíró, akiknek volt valamiféle szerepük az ügyben még a beszerzés időszakában, például a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának egyik oktatójáról is szó esett, aki személyesen járt Hollandiában a pécsi önkormányzat, illetve az akkori polgármester, Páva Zsolt és a buszos cég megbízásából is, de megemlítették Girán János egykori alpolgármester nevét is, aki a buszbeszerzésről szóló városházi előterjesztés beterjesztője volt.

A mai végzés még nem jogerős, így a per a Kúrián folytatódik, de a Kúria most csak arról dönthet a felé érkező és már ma bejelentett fellebbezés után (a másodrendű vádlott maga, illetve a negyedrendű vádlott védője jelentett be a helyszínen fellebbezést), hogy a Pécsi Ítélőtábla végzése megfelel-e a formai követelményeknek, vagy sem, szabályos ítéletről van szó, vagy sem.

Amennyiben a Kúria jóváhagyja, gyakorlatilag elölről kezdődhet a pécsi buszos per, méghozzá a Szekszárdi Törvényszéken, egyfajta gyorsított eljárásban.

Elismerte, hogy pénzt mosott

A másodrendű perre már csak két vádlott maradt a négyből. Az elsőrendű vádlott, a busztársaság korábbi vezetője elhunyt, a harmadrendű vádlott pedig még az elsőfokú eljárás elején kimentette magát a perből úgy, hogy elfogadta az ügyészség által megajánlott, kétéves felfüggesztett büntetést. Ehhez el kellett ismernie, hogy pénzt mosott, és színlelt szerződésekkel, munka nélkül szerzett 2015-ben akkori euróárfolyamon mintegy 170 millió forintot. A pénzt a pécsi adófizetők fizették. A Tüke Busz mintegy 3,5 milliárd forint hitelt vett fel, hogy meg tudja venni a 115 darab járműből álló hollandiai használt Volvo buszflottát.

A másodrendű vádlott egy magyar–holland kettős állampolgár, Cs. A., aki eddig a napig örülhetett a negyedrendű vádlottal, a holland üzletemberrel, S. P.-vel annak, hogy tavaly tavasszal mindkettőjüket felmentette a Kaposvári Törvényszék

Babos Attila írása.